Sälja hoj till tysk

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Sälja hoj till tysk

Inlägg av Raz »

Hej!

Nån som vet hur man går till väga för att sälja en hoj till en firma i Tyskland? Är det krångligt eller lätt?

Raz
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: Sälja hoj till tysk

Inlägg av Guzzi »

Jag skickade ett PM till dig, och det finns säkert flera här som har mer kunskap i ämnet, men jag breder ändå ut mig lite här. Om man läser på den här sidan så får man ganska klart för sig vad som gäller: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... tt-fordon/

Det är väl "För det andra behöver du en handling som styrker att fordonet har förts ut ur Sverige. Det kan exempelvis vara ett bevis på att bilen registrerats i ett annat land." som kan vara problemet(?). Det är ju inte alltid så att fordonet registreras i det nya landet. En del blir stående som evighetsrenoveringar, andra kan byta identitet och köras på andra papper. Därför, om det var jag som var i din sits, skulle jag nog satsa på att "ansöka om en tillfällig registrering, där fordonet får tillfälliga nummerskyltar och den utländska köparen står som ny ägare." för att så att säga äga processen här i landet.

Om jag är ute och vimsar får någon gärna rätta mig.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Moto Guzzi Norge 1200 -2007
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Sälja hoj till tysk

Inlägg av Raz »

Jag läste på lite nu, på Transportstyrelsens web. Problemet är i att JAG måste presentera "en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige" men det är ju köparen som tar hojen med sig.

Det kan till exempel vara något av följande:
- en kopia av ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där
- en skriftlig bekräftelse från mottagarlandets registreringsmyndighet på att fordonet är registrerat där
- en kopia på tullhandling som klart visar att fordonet har förtullats
- ett intyg från en yrkesmässig transportör som visar att fordonet förts ut ur landet till ett annat namngivet land.

Om köparen missköter sig så står jag alltså kvar som ägare för all framtid i Sverige. Jag kan iofs ställa av fordonet och skita i det men det känns inte helt bra.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Sälja hoj till tysk

Inlägg av Guzzikjelle »

Ingen i Sverige som vill ha den :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Sälja hoj till tysk

Inlägg av Raz »

Jo för sjutton det var gott intresse men tyskarna kunde tänka sig att betala lite mer... men det fick vara. Converten ser ut att gå till en klubbmedlem!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: Sälja hoj till tysk

Inlägg av Guzzi »

Moto Guzzi V1000 Convert -75
Moto Guzzi Norge 1200 -2007
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
Skriv svar