Generator rem

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Generator rem

Inlägg av jakal »

Hej
Hämta hem min Stelvio idag från service och generator rems byta för den har nu gått 5000 mil och enligt service schema ska den då bytas. Startar och drar iväg, upplever att jag helt plötsligt kör en Guzzi med ett förändrat motor temperament, drar bättre på botten, varvar ännu finare än innan och slutat att avgaspuffa nästan totalt. Vibrationer i styret vid vissa varv är nästan helt borta. Fasen jag blev helt lyrisk och nästan helt chockad. Kan en sådan enkel sak som att bara bytta en rem att MCn blir så annorlunda?
Service med byte av rem gick på 3900:-. Stelvio 8V 2013.
V85tt
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Generator rem

Inlägg av hassew »

Kan det bero på att de installerat uppdaterad mjkvara? Säljer du Quotan och behåller Stelvion?
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Generator rem

Inlägg av jakal »

Ringde och frågade Jerry på Nordbecks Mc som servade den, det ända han gjorde var att göra rent i elsocklarna och generator. Var visst ganska så smutsig där med gammal olja där.
Jag har inte plats till den mer nu när jag även har en Ford Mustang 05a. Har ju bättre användning av Stelvion än Quotan. Känns att sälja den.
V85tt
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Generator rem

Inlägg av Raz »

Men de justerade väl också ventilspelet och balanserade spjällhusen om de gjorde en tusenmilaservice? Det kan ju ge både bättre gång och mindre vibrationer. Det sägs att "8V" fyrventilsmotorn är väldigt känslig på ventilspel för att gå som bäst, gamla tvåventilare kan man ju med fördel ha större spel på men så är det inte med den här. Å andra sidan ändrar det sig inte så mycket när man väl har rullyftare.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
jakal
GuzziFanatisk
Inlägg: 206
Blev medlem: 28 apr 2007, 19:05
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.
Ort: Ystad

Re: Generator rem

Inlägg av jakal »

Han kontrollerade ventilspel och allt sånt som hör till vid en 5000 mil service. Som du skrev Raz så har jag rullyftare på min. Så enligt honom var allt bra.
V85tt
Skriv svar