MG Nevada 750 -03. Startar ej

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Har fått in en MC av ovanstående modell där kunden bytt batteri med tändningen på och vad jag förstått kortslutit mot ramen. Efter det så snurrar inte startmotorn och det kommer ingen gnista. Drar man en kabel från batteriet så snurrar startmotorn. All övrig el fungerar. Finns det någon styrbord som sköter och start och tändning? Säkringarna är hela och det sitter även 3 relän vid dessa. Ett av dom vet jag inte vad det går till. Dom övriga 2 går till broms och hel/halvljus.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av DeThomaso »

Kund? Vilken auktoriserad Moto Guzzi firma jobbar du vid?
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Jag är inte auktoriserad. Driver egen firma och skruvar det mesta med en motor. Felet är hittat så den hämtas imorgon.
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Guzzi »

Vad var det för fel? Var det reläerna som strulade?
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Moto Guzzi Norge 1200 -2007
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Glapp i givaren till stödet
Ett stift från relät var glappt
ECU defekt.
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Guzzi »

Knotvillage skrev:Glapp i givaren till stödet
Ett stift från relät var glappt
ECU defekt.
Ah, vad kul! En trestegsraket :wink:
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Moto Guzzi Norge 1200 -2007
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Tyvärr har jag inte kunskap att justera förgasarna så han får leva med att den inte går helt rent eller vända sig till någon specialist. Kanske inte går att ställa så mycket mer än tomgången.
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Guzzikjelle »

Varför skall man lämna till dig ?? När du inte kan sjustera förgasasarna ens????
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Jag hänvisar till dig. Verkar ju vara specialist. Hade det varit en vore det inte problem men har inga instrument för att synka dom. Han lämnade in den för att den stått ute i ett år och nu startade den inte. När han hämtade sen påtalade jag att den gick lite ojämnt men det hade den gjort så länge han ägt den.
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Guzzikjelle »

Inte specialist men har prylar för detta och lite andra specialverktyg för Guzzi så hänvisa gärna till mig, om inte det finns nån Guzziverkstad som kan detta. Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Hur nära Uppsala bor du?
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av DeThomaso »

Nu är det ju så att en del av oss som är aktiva i forumet har några år erfarenhet av att skruva med Guzzi och Kjelle är en av dem. Själv är jag väl en av dem som har någon liten erfarenhet av detta (30 år sisådär) men Kjelle har hållit på ännu längre. Och vi är rätt vana att fixa sånt här på egen hand då vi egentligen inte har så många märkesverkstäder att åka till. Sen är vi väl inte helt ovana vid att andra verkstäder tar in Guzzi och sen inte har en aning om hur de är konstruerade. Jag misstänker ju att det fanns en anledning till att du precis blev medlem i forumet och det var väl Just för att få hjälp med att laga den hojen, har jag fel?

Nu har inte jag stenkoll på hur förgasarna är konstruerade på just den hojen men om det liknar nånting av hur den gamla 650 serien, från 80-talet, så behövs det inga synkklockor för att hjälpligt få till gången på hojen. Skruva loss båda, sätt dem så du ser hur båda trortlarna lyfter när du gasar. Om någon lyfter tidigare än den andra så justerar du bara gasvajern på den sidan tills båda lyfter samtidigt. Så har jag gjort med mina Guzzi sedan jag började skruva med dem och det har alltid funkat. Om utjämningsröret, mellan krökarna, är borttaget så förvärras en eventuell osynkning. Sen står det i verkstadshandboken hur justerkruvarna ska vara.
Det är inte hjärnkirurgi, speciellt inte på smallblock motorerna. Kolla också att insugningsgummina är helt täta, minsta spricka/läckage så kan du glömma någon förgasarjustering.
Om du inte lyckas med detta så finns det en riktig guzzimekaniker i Arboga, tyvärr pysslar han mest med Ducati nuförtiden, men Janne (på Italia Bike Center) vet vad han håller på med och är utbildad på Guzzi.
Lycka till!
Senast redigerad av 2 DeThomaso, redigerad totalt 16 gång.
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Knotvillage
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jun 2019, 18:16

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av Knotvillage »

Gummina är hela och täta. Throttlarna rör sig samtidigt dock tycker jag att var typ 30sek så smäller det en extra gång, ungefär som att den missade tändningen. Kunden har hämtat den och enligt honom lät den precis som den gjort i 7 år. Den kam hända mycket med en hoj när den står ute, oskyddat ett helt år. Men men kunden nöjd och då är jag nöjd. Tack för hjälpen.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: MG Nevada 750 -03. Startar ej

Inlägg av DeThomaso »

Knotvillage skrev:Gummina är hela och täta. Throttlarna rör sig samtidigt dock tycker jag att var typ 30sek så smäller det en extra gång, ungefär som att den missade tändningen. Kunden har hämtat den och enligt honom lät den precis som den gjort i 7 år. Den kam hända mycket med en hoj när den står ute, oskyddat ett helt år. Men men kunden nöjd och då är jag nöjd. Tack för hjälpen.
Det där låter ju som att hojen behöver få tändningen kollad.
Ha de gött!
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar