Har just besökt Internationella Guzzi träffen i Nederländerna, i år ännu bättre pga att inga följebilar släpptes in. Alltså mer tältplats och ingen dold loppis. Det viktigaste skillnaden från tidigare år är en explosion av sidvagnshojar av alla årsmodeller. Jag trodde i min enfald att sidvagnen var historia efter EU beslutet om symmetrisk hjulplacering. Denna regel var tydligen helt okänd för resten av Europa och en klok belgare trodde att det var en tidningsanka som vi överdrivet lagliga svenskar har upphöjt till lag. Om nån vet mer i ämnet, skriv gärna.
Mvh StureP
Internationella Guzzi träffen
Moderator: Moderatorer
- kalleguzzi
- Guzziåkare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
- Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2 - Ort: Bengtsfors / Dalsland
Re: Internationella Guzzi träffen
Hej Sture!
"..... EU beslutet om symmetrisk hjulplacering"
Du menar at sidovagn hjulet moste vara paralell till hojaxeln?
Det funkar inte!
I vänsterkurvan kommer bakhjulen upp. Det är väldigt farligt! Överslag.
" tidningsanka" är visst rätt! Eller?
Därför är sidovagnhjulet ca 150-200mm framför hoj bakaxeln.
https://www.kr26.de/sc-0200-geometry-49.html#a2
Hälsningar
kalle (med sidovagn)
"..... EU beslutet om symmetrisk hjulplacering"
Du menar at sidovagn hjulet moste vara paralell till hojaxeln?
Det funkar inte!
I vänsterkurvan kommer bakhjulen upp. Det är väldigt farligt! Överslag.
" tidningsanka" är visst rätt! Eller?
Därför är sidovagnhjulet ca 150-200mm framför hoj bakaxeln.
https://www.kr26.de/sc-0200-geometry-49.html#a2
Hälsningar
kalle (med sidovagn)