Ventilljud v65 florida

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Herman
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 aug 2018, 11:52

Ventilljud v65 florida

Inlägg av Herman »

Hej!
Jag har en v65a som har ganska ordentligt med ventil ljud. Är det någon som har idéer på vad det kan vara, om jag behöver åtgärda detta eller om de så guzzisarna skall låta som en gammal amazon som har gått 50k mil sedan ventil justering😁

Jag har ställt ventilspelet enligt verkstadshandboken ( tror att det var 0.15 på insug och 0.2 avgas). Jag har inte skruvat bort vipparmsbryggorna men det känns inte som att det är överdrivet glappigt i vipparmsbussningarna. Är det vanligt att dessa blir utslitna?Har bara erfarenheter från gamla volvo b18-20 och bmw boxrar och dessa slits ju sällan ut.


Jag vet att det kan vara en del ventil ljud på gamla stötstångs maskiner man vill ju hälst undvika onödiga haverier. Är det vanliga brons bussningar på dessa motorer? Vet någon i sådana fall vart man kan få tag på dessa? Har kollat på flera ställen men hittar bara vipparms lagring till "big blockara".

Som jag har förstått det så kommer oljan upp via plasthylsan på vipparmsbryggan. Med andra ord ä bussningarna inte trycksmorda utan duschas med olja?

Mycket frågor och funderingar! 🙃 Hoppas någon har lite svar!
Tack på förhand mvh Herman
Bilagor
DSC_1499.JPG
Vippor
(4.51 MiB) Inte nerladdad ännu
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzziåkare
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2
Ort: Bengtsfors / Dalsland

Re: Ventilljud v65 florida

Inlägg av kalleguzzi »

Hej Hermann!

Är ljudet oregelbundet?
So kan det vara kedjan som slar.

Hälsning
kalle
Rune S
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 feb 2015, 21:39
Mina motorcyklar: Huskvarna Silverpil, Matchless G80S, Suzuki DR 650, Moto Guzzi Quota 1100 ES

Re: Ventilljud v65 florida

Inlägg av Rune S »

Tjena Herman ! Är du verkligen säker på 0,20 för avgas och 0.15 för insug ?? De Guzzi jag haft med att göra har alla 0,15 på avgas och 0.10 på insug !!Kolla !
Skriv svar