Tjena
Jag har en 1000sp som är ny renoverad, nya packningar osv.
När jag startar hojen går den hur fint som hels men efter en 30-60sek så börjar det rinna olja mellan motor och växellåda, och då menar jag verkligen att det rinner. Vad kan detta vara? någon som har någon ide??
varför läcker den olja??
Moderator: Moderatorer
-
Janne G
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Re: varför läcker den olja??
Ush då, första frågan är om det är motor eller växellådsolja? Jag har aldrig rivit i min men var med om att vevaxelpackningen på en BMW gav med sig p.g.a. för mycket olja i motorn och tryckte ut den på kopplingen. Inget kul när det hände i Belgien och jag bodde i Sundsvall. Du får säkert träffsäkrare frågor av erfarnare forummedlemmar strax.
Gusse
-
Nestor89
- UppKomling
- Mina motorcyklar: Triumph Daytona-1968 "Projekt TTR"
Nsu super lux-1957 "Classic racer"
Moto Guzzi-1979 "?"
ja just det ja. oljan som kommer är motor olja
Den som plockat ihop motorn åt dig vid helrenoveringen kan ha felmonterat alternativt skadat packboxen i bakre stödlagret för vevaxeln.
Det är en av få detaljer man kan misslyckas med när en storblocks-Guzzi skall monteras. Samtidigt en ytterst vital del av motorn. Mängden olja i tråget är egalt, det är trycket från oljepumpen som söker frihet.
Reklamera, gör om. Byt verkstadsmek..
Det är en av få detaljer man kan misslyckas med när en storblocks-Guzzi skall monteras. Samtidigt en ytterst vital del av motorn. Mängden olja i tråget är egalt, det är trycket från oljepumpen som söker frihet.
Reklamera, gör om. Byt verkstadsmek..
-
Teijo
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III
Enda möjlighet är just bakre packbox för vevaxel, om oljan kommer ut från kopplingshusets lilla hål, där nere. Shit happens,
av med lådan och riva koppling.
av med lådan och riva koppling.
Your crash, is my cash!
-
Rolf Halvorsen
- GuzziFanatisk
Ved oljelekkasje fra motor kan feilen være:
1 - Fra bakre støttelager for veiv. Veiven kan ha et slitt spor slik at ny simmerring ikke tetter. Må slipe veiven.
2 - Fra baklokket bak kamakslingen. Må lodde lokket fast til huset. Eller bruke tettemiddel.
3 - Fra oljeretur-røret, det tynne. Skade på røret eller lekkaske i bunn der røret går inn i motoren.
4 - Fra oljedamp-røret, det tykke. Lekkasje i papirpakning.
5 - Sprekk i motorblokka.
Ved oljelekkasje fra girkasse kan feilen være:
1 - Slitt spor i bosset slik at ny simmerring ikke tetter.
2 - Sprekk i girkassehuset.
3 - Mangelfull tetting rundt den lange tynne støtstanga for clutchen.
La oss få vite resultatet. Rolf (+47 950 20 006)
1 - Fra bakre støttelager for veiv. Veiven kan ha et slitt spor slik at ny simmerring ikke tetter. Må slipe veiven.
2 - Fra baklokket bak kamakslingen. Må lodde lokket fast til huset. Eller bruke tettemiddel.
3 - Fra oljeretur-røret, det tynne. Skade på røret eller lekkaske i bunn der røret går inn i motoren.
4 - Fra oljedamp-røret, det tykke. Lekkasje i papirpakning.
5 - Sprekk i motorblokka.
Ved oljelekkasje fra girkasse kan feilen være:
1 - Slitt spor i bosset slik at ny simmerring ikke tetter.
2 - Sprekk i girkassehuset.
3 - Mangelfull tetting rundt den lange tynne støtstanga for clutchen.
La oss få vite resultatet. Rolf (+47 950 20 006)