Insprutningsmotor, körbarhet etta -> fyra
Moderator: Moderatorer
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Insprutningsmotor, körbarhet etta -> fyra
Enligt Workshop Manual skall "bypasskruvarna" (som släpper luft förbi gasspjället) vara öppna 1 varv på exempelvis Centauron. Läste på ett forum att man bara skall öppna dem 1/2 varv. Utan någon som helst annan åtgärd provade jag detta, och i princip alla olater (nysningar, tjuvstopp mm) vid lågfartskörning och trafikljus-stopp försvann! Vid närmare eftertanke så vet ju inte insprutningssystemet om hur mycket luft som kommer in, mer än via varvtal och spjällöppning. Bypasskanalen släpper på så vis faktiskt in "tjuvluft". I och för sig är väl systemet anpassat för en viss mängd, och man har ju också möjlighet att justera bränslet m h a CO-potentiometern, men tydligen ger ett helt varv överskott på luft.
Kanske gamla nyheter för en del, men Centaurons skruvar var i alla fall öppna ett helt varv ...
Kanske gamla nyheter för en del, men Centaurons skruvar var i alla fall öppna ett helt varv ...
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Insprutningsmotor, körbarhet etta -> fyra
Hmmm, intressant.
Det där måste jag kolla på vid tillfälle.
Det där måste jag kolla på vid tillfälle.
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Kan det vara lika på V11:an 
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Ha dé
- ekoxen
- GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Nu har ju min Centauro annan mappning anpassat för sportfilter och öppnare ljuddämpare, kanske just den skall ha mindre bypass-luft. Men definitivt värt att prova! Jag märkte det redan på tomgång medan jag skruvade. Håll bara koll på ursprungspositionen.
V10 Centauro. Brutalast.
V10 Centauro. Brutalast.
-
Micke G
- UppKomling
- Mina motorcyklar: Monark ISDT-74,Suzuki 750/920-,Suzuki 750 ES,Yamaha TT600,KTM 600,Wildstar 1600 ombyggd+Guzzi v11 sport
Hej ,har samma problem på min V11,hostningar o nysningar
såg att någon skrev i tråden att det kunde va (bypasskruvarna)men jag kan inte hitta dom på min
.Mvh Micke G
-
Nisse
- Nykomling
- Mina motorcyklar: MG V11 Sport -00
HejMicke G skrev:Hej ,har samma problem på min V11,hostningar o nysningarsåg att någon skrev i tråden att det kunde va (bypasskruvarna)men jag kan inte hitta dom på min
.Mvh Micke G
Det blir till att kröka rygg.
De sitter under spjällhusen.
Mvh
Nisse
- ekoxen
- GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Precis, de sitter på utsidan och pekar nedåt på V11:an. På Centauron är det värre, de sitter innerst så man nästan får ligga ned. Labbade lite med Håkans (SportGuzzi) V11 i går men där hjälpte det inte. Fast han har å andra sidan nysningarna på högre varv, detta påverkar nog gången upp till max 2000 rpm (gissar jag).
Att skruva på bypassskruvarna påverkar synkningen på tomgång, så var noga med att återställa om det inte hjälper. Jag skall beställa kontakter och göra ett break-out-kablage till V11:an så man kan kolla alla signaler till och från ECU:n under gång, vore väl tusan om man inte kan hitta någon som svajar till och orsakar fenomenet på Håkans hoj ... återkommer när jag vet mera.
Micke
Att skruva på bypassskruvarna påverkar synkningen på tomgång, så var noga med att återställa om det inte hjälper. Jag skall beställa kontakter och göra ett break-out-kablage till V11:an så man kan kolla alla signaler till och från ECU:n under gång, vore väl tusan om man inte kan hitta någon som svajar till och orsakar fenomenet på Håkans hoj ... återkommer när jag vet mera.
Micke
V10 Centauro. Brutalast.
V10 Centauro. Brutalast.
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Intressant ,väntar med spänning.ekoxen skrev:Precis, de sitter på utsidan och pekar nedåt på V11:an. På Centauron är det värre, de sitter innerst så man nästan får ligga ned. Labbade lite med Håkans (SportGuzzi) V11 i går men där hjälpte det inte. Fast han har å andra sidan nysningarna på högre varv, detta påverkar nog gången upp till max 2000 rpm (gissar jag).
Micke
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Ha dé