Min hoj har börjat streta emot lite grann när jag ska svänga i låg hastighet nu, så jag hissade upp den lite så att framgaffeln gick fri från marken.
När jag då svängde lite fram och tillbaka så kunde man känna att det var lite hugg i rörelsen, så jag antar att det behöver bytas styrlager.
Den har bara gått lite drygt 3000 mil, men efter vad jag förstått nu så är det här tydligen ganska vanligt eftersom smörjningen från början brukar vara ganska dålig.
Så jag tänkte höra om det är någon här som vet vad det är för lager som sitter där, jag antar att det är standardlager, men det står ju inte i reservdelslistan vad det är, det står bara Guzzis artikelnummer.
Jag misstänker att det blir billigare om man köper det på något ställe typ Mekonomen.
När jag ändå måste tar bort framgaffeln så tänkte jag byta gaffeloljan också, är det bara att lossa gaffelrören och ta bort skruven i toppen och hälla ut oljan, skölja ur den och sedan hälla på rätt mäng gaffelolja ?
/Peter
Styrlager Breva 750
Moderator: Moderatorer
-
Guzzikjelle
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Styrlager Breva 750
Hej demontera o köp på kulagerfirma och smörj dom väl 
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Styrlager Breva 750
Det nedre lagret var riktigt dåligt, men det övre var det inget fel på.
Men jag bytte båda två, köpte lagren hos Momentum i Solna, de har nog alla lager som man kan tänka sig där.
För att slippa göra om det här så satte jag även dit en smörjnippel på styrstångsröret.
Så när jag har monterat allting så ska jag pumpa det fullt med fett
Naturligtvis så skulle det ju börja regna när allt var nermonterat, så nu hoppas jag på lite bättre väder för morgondagen.
Fast då hinner ju gaffelrören att droppa ur all gammal olja under natten.
Men jag bytte båda två, köpte lagren hos Momentum i Solna, de har nog alla lager som man kan tänka sig där.
För att slippa göra om det här så satte jag även dit en smörjnippel på styrstångsröret.
Så när jag har monterat allting så ska jag pumpa det fullt med fett
Naturligtvis så skulle det ju börja regna när allt var nermonterat, så nu hoppas jag på lite bättre väder för morgondagen.
Fast då hinner ju gaffelrören att droppa ur all gammal olja under natten.
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Styrlager Breva 750
Det nedre lagret var riktigt dåligt, men det övre var det inget fel på.
Men jag bytte båda två, köpte lagren hos Momentum i Solna, de har nog alla lager som man kan tänka sig där.
För att slippa göra om det här så satte jag även dit en smörjnippel på styrstångsröret.
Så när jag har monterat allting så ska jag pumpa det fullt med fett
Naturligtvis så skulle det ju börja regna när allt var nermonterat, så nu hoppas jag på lite bättre väder för morgondagen.
Fast då hinner ju gaffelrören att droppa ur all gammal olja under natten.
Men jag bytte båda två, köpte lagren hos Momentum i Solna, de har nog alla lager som man kan tänka sig där.
För att slippa göra om det här så satte jag även dit en smörjnippel på styrstångsröret.
Så när jag har monterat allting så ska jag pumpa det fullt med fett
Naturligtvis så skulle det ju börja regna när allt var nermonterat, så nu hoppas jag på lite bättre väder för morgondagen.
Fast då hinner ju gaffelrören att droppa ur all gammal olja under natten.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Styrlager Breva 750
På tal om läskigt beteende i låg fart, t.ex. i korsningar och rondeller.
Efter att jag nött mitt Pirelli Angel framdäck rätt hårt under sommaren har lågfartsegenskaperna blivit rent skrämmande. Först känns det som om framgaffeln skurit, när man sedan tar i kommer allt med värsta ketchupeffekten.
Kanske lite överdrivet i beskrivningen, men det ger allt lite adrenalinpåslag vid krypkörning...
Efter att jag nött mitt Pirelli Angel framdäck rätt hårt under sommaren har lågfartsegenskaperna blivit rent skrämmande. Först känns det som om framgaffeln skurit, när man sedan tar i kommer allt med värsta ketchupeffekten.
Kanske lite överdrivet i beskrivningen, men det ger allt lite adrenalinpåslag vid krypkörning...
Ciao / Ne
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Styrlager Breva 750
Pedagogisk bild för den som inte vet hur ett urkajkat styrlager ser ut...poon skrev:Det nedre lagret var riktigt dåligt, men det övre var det inget fel på.
Men jag bytte båda två, köpte lagren hos Momentum i Solna, de har nog alla lager som man kan tänka sig där.
För att slippa göra om det här så satte jag även dit en smörjnippel på styrstångsröret.
Så när jag har monterat allting så ska jag pumpa det fullt med fett![]()
Naturligtvis så skulle det ju börja regna när allt var nermonterat, så nu hoppas jag på lite bättre väder för morgondagen.
Fast då hinner ju gaffelrören att droppa ur all gammal olja under natten.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad