Provade en Griso tidigare idag. Positivt, men...
Vid lätt gaspådrag, dvs om man smyger igång cykeln, vill den i ett visst läge rycka. Det upplevs ungefär som att när man ger gas reagerar inte cykeln förrän man vridit handtaget till ett visst pådrag och då kommer den med ett ryck sen följer den hur fint som helst.
Ingen katastrof, men förbaskat irriterande i rondeller.
Är det en egenhet hos Grison eller har någon något tips?
Ryck vid gaspådrag på Griso
Moderator: Moderatorer
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Ryck vid gaspådrag på Griso
Det är mer eller mindre specifik för alla nyare Guzzi,dom är snål ställda från fabriken för att klara dom nya avgas krav,problem är att det går inte att ge dom mer soppa på låga varv utan att investera i en manick som lurar lambda sonden ,det finns många lösningar,jag valde PCIII för min Calif Vintage ,det går riktigt bra sedan ändringen gjordes
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Ryck vid gaspådrag på Griso
Sedan är förstås insprutade bågar väldigt känsliga med ryckig känsla, främst vid av-/påslag vid låga gaspådrag (även om Guzzi lider mindre av detta än exempelvis jämförbara BMW).
En första bot är att justera ner spelet i gashandtaget + finlira med trottelsynk och bypass-skruvarna (min erfarenhet är att endera ingen eller också båda måste vara öppna för att få bra övergång strax ovan tomgång).
En första bot är att justera ner spelet i gashandtaget + finlira med trottelsynk och bypass-skruvarna (min erfarenhet är att endera ingen eller också båda måste vara öppna för att få bra övergång strax ovan tomgång).
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Re: Ryck vid gaspådrag på Griso
Det var bättre för.....
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Ryck vid gaspådrag på Griso
Jag tycker faktiskt att just Guzzi vunnit enormt mycket på att ha fått elektronisk tändning + insprut.
Servicebehovet har sjunkit drastiskt och gången är ännu finare.
Servicebehovet har sjunkit drastiskt och gången är ännu finare.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad