Misständande Jackal 1100

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

JanneV
UppKomling
Mina motorcyklar: California Jackal -2000

Misständande Jackal 1100

Inlägg av JanneV »

Hej!

Igår tog jag min Jackal till jobbet vilket jag inte brukar göra. På hemvägen var det förfärliga trafikstockningar så jag spenderade över en timme på ettan och med mycket kopplingsslirande. Under resan började tomgången bli annorlunda och motorn stannade nästan vid flera tillfällen.

Väl hemkommen slarvade jag med att fälla ut sidostödet ordentligt med följd att hojen välte i ultrarapid. Fick upp den igen ganska snabbt och kunde inte se någon skada.

När jag senare på kvällen skulle köra in den i garaget startade den snällt med misstände lite vid gaspådrag; "hostande smällar" ur avgasrören.

Idag har den stått och vilat sig tills jag kom hem från jobbet. Tog då ut den på en testrunda. Startade fint och gick bra i farter upp till 50. Men när jag gasade på lite mer liksom dog den den tills jag släppte gasen, då kom den igång igen. Åkte en bit till men sen stannade motorn. Testade då att fälla ut, och sen direkt in, stödet. Då surrade "insprutningen" igång igen och jag kunde återigen starta motorn. Misstänkte att brytaren som slår ifrån när stödet fälls ut kanske fått sig en liten smäll då hojen föll och därmed bröt strömmen felaktigt.

Hemkommen, sittandes på hojen med friläge i , kunde jag öka varvet rejält utan missljud, men bara om jag gjorde det sakta. Vid snabbt gaspådrag misstände den och "smällde" samt avgav svarta puffar ur rören...

Nån som har nån bra idé???

Mvh JanneV
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Misständande Jackal 1100

Inlägg av GuzziKungen »

Jag tror på din egna teori , prova koppla ur / över brytaren och se om det ändras.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
hson
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi, V11 sport naked-01 & Moto Guzzi Le Mans-88
Tidigare: V50 Monza, Le Mans 1000, 1100 sport, California. Samt några andra märken som jag inte nämner här :-)

Inlägg av hson »

Jag hade liknade problem på min Calle, speciellt när jag gasade ur den började den bluddra och gå illa. Visade sig att stiftet på brytaren till stödet var skadat, kopplade bort det sen gick den som en dröm. Hoppas det löser sig
---------------------
Med vänliga hälsningar
H-son
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Om det är samma setup på din som på min Sport 1100 ie så var kontaktdonet på vänster ventilkåpa inte ordentligt intryckt på min vid ett tillfälle.
Resulterade i att värmegivaren inte indikerade o insprutningen trodde att motorn fortfarande var kall o öste på med extra bränsle (choke).
Spottade o ville inte gå med svart rök som resultat.

Eller kan det vara givaren som blivit för varm o gett upp?

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
JanneV
UppKomling

Inlägg av JanneV »

Hej igen!

Tack för alla svar så här långt. Ska kolla upp allt ni påpekat imorgon så får vi se.

Enklaste sättet att koppla bort brytaren? Behöver man egentligen ha den kvar?

Mvh JanneV
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

JanneV skrev:Hej igen!

Tack för alla svar så här långt. Ska kolla upp allt ni påpekat imorgon så får vi se.

Enklaste sättet att koppla bort brytaren? Behöver man egentligen ha den kvar?

Mvh JanneV
Behåll brytaren , i annat fall kan det gå riktigt illa om du glömmer att fälla in stödet.
Åtminstone en i klubben har råkat ut för detta :(
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
JanneV
UppKomling

Inlägg av JanneV »

Hej igen!

Tog en titt på microbrytarn. Tyckte nog hållaren såg lite sned ut. Böjde till den en aning, startade, höll tummarna (så gott det gick) och tog en sväng...

Nu går den som en dröm!!!

Jag är ju helt ny som Guzziägare/klubbmedlem men ert stöd känns redan väldans bra.
Tack igen för ert engagemang!

:D Mvh JanneV
Skriv svar