Oljeläckage motor

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Oljeläckage motor

Inlägg av Janne G »

Är det någon som råkar ut för oljeläckage mellan blocket och kåpan över kamkedjan?
Packningen har krupit ut på vänster sida just ovanför motorfästet. Det är färsk gul olja
som kommer. Tyvärr har jag inte koll på det här med Zippning så jag får tyvärr inte med
någon bild. :evil:
Gusse
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Oljeläckage motor

Inlägg av Nicke »

Det här är inget svar på frågan.
Men vad gäller bilder så är det ju enkelt att öppna upp dem i ex. standardprogrammet "paint", där du enkelt sparar ner dem i förminskad storlek ( t.ex. 30%) och ett lätt bildformat ( ex. Jpeg). Då är det inga problem att få in dem på forumet sedan.
Hoppas problemet löses lätt.
Ciao / Ne
Stuper
Guzziåkare
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 jul 2007, 14:30
Ort: Ulricehamn

Re: Oljeläckage motor

Inlägg av Stuper »

Hej,
Du säger inte vilken motor det är men äldre stor-block-motorer har en backventil i vevhusventilationen precis där slangen går ut. Den beckar igen efter en tid och då får man ett övertryck i vevhuset som måste ut nånstans. Oftast blåser man en packbox med tätningen går kanske istället. Kolla vevhusventilationen innan du lagar läckan.

Med vänlig hälsning StureP.
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Oljeläckage motor

Inlägg av Janne G »

Tack Nicke, bilden blev ju riktigt bra.
Och tack Stuper, skall kolla ventilationen.
Bilagor
Iphone 2013-09-07 077 spec.jpg
(331.11 KiB) Nerladdad 123 gånger
Gusse
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Oljeläckage motor

Inlägg av Guzzikjelle »

Har någon varit där och meckat dit en ny packning som gått sönder vid monteringen? eller är den orörd. Har själv aldrig råkat ut för detta.
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Oljeläckage motor

Inlägg av Janne G »

Sture, det är en 1 064cc, jag förmodar att vevhusventilationen är den tjocka slang som går upp från blocket bakom cylindrarna, inringad på bilden (OBS, bilden är vriden 45 grader). Sitter backventilen där under då? Provade att trycka slangen som går från ramen och till luftburken (som på min är ersatt med en liten burk Red Bull, tänkte passa på och byta till en Norrland Guld när man ändå är igång, om den får plats) utan problem.

Kjelle, hojen var 10år när jag köpte den och Guzzi är ju en mogen maskin redan som ny så den kan ha varit med om en del. Skämt åsido så var jag inne på om kamkedjan sprutat olja, spännaren slutar just vid läckan och kan ha eroderat hål i packningen. Jag bytte till Agip 10-60 för några 100-tal mil sedan och den är ju väldigt vattning den oljan. Men nu kör jag på Stures tips, de nya packningarna bör komma från Stein-Dinse på onsdag.
Bilagor
Iphone 2013-09-07 077 specII.jpg
(188.08 KiB) Nerladdad 113 gånger
Gusse
Skriv svar