Luftfilter?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Luftfilter?

Inlägg av Robban »

Nu har jag blivit med en 850T och söker förgäves på nätet efter tips om hur man enklast byter luftfilter på denna modell. Antingen får jag förklarat för mig att just denna modell INTE hade luftfilter eller så är filterbytet så självklart att det bara är jag som inte begriper. Jag bifogar ett par bilder så kanske någon har förbarmande över mig. (Måste jag ta ur hela drivpaketet???????????????)
Bilagor
filter 014.JPG
(217.93 KiB) Nerladdad 142 gånger
filter 015.JPG
(178.71 KiB) Nerladdad 140 gånger
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Luftfilter?

Inlägg av franssos »

Hej
Du kan leta i följande
http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Är konstruktion av luftfilter burken likt Nevada då har du att göra, en så idiotiskt lösning
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Luftfilter?

Inlägg av hassew »

Den där konstruktionen är inte den smidigaste som finns. Många har nog bytt till separata filter typ KN.
Guzzi remomenderar att man börjar bakifrån och demonterar batteri, gummihuset mellan förgasarna, Oljefällan ifrån vevhuset för att nå filtret. I det runda "röret mellan cylindrarna sitter faktiskt ett runt pappfilter.
Trångt och jävligt, men utförbart.
Filtret kan du köpa här: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/C ... 0_321.html
Fota allt varefter du demonterar så är det inte svårt. Bara trångt.
Blir det för tålamodsprövande så häll upp ett glas italienskt rödvin, sätt dig ner, luta dig tillbaka och tänk på alla fina turer du kan göra nästa sommar. :mrgreen: :mrgreen:

Mvh
HasseW
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Luftfilter?

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej o Grattis till nyförvärvet och Hasses förslag låter rimligt sen är väl Typ Kn filter lättare r i framtiden :( väntar bara på en uppdatering av medlemsregistret
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Luftfilter?

Inlägg av Robban »

Tack för alla snabba och initierade svar. Nu förstår jag bättre hur det ska gå till. (Men jag anser fortfarande, precis som Fransoss, att det är en idiotisk lösning.)
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Luftfilter?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Det märks tydligt att vare sig luft- eller oljefilter fanns med i beräkningen då de första ritningarna gjordes...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Luftfilter?

Inlägg av Robban »

Exakt Leif. Å andra sidan uppmuntrar ju detta till egna (eller andras :mrgreen: ) modifierings- eller förbättringsförändringar, vilket är ett av mina stora fritidsintressen!
Senast redigerad av 1 Robban, redigerad totalt 29 gånger.
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Luftfilter?

Inlägg av west »

Kopierar mina egna tankar om detta:

Kavlar up ärmarna, spottar i nävarna,- dax att byta luftfilter.....
Honda''n klar på mindre än 1 minut.
Suzuki'n klar på ca. 1 minut. Här kompliceras dock processen av att det behövs en standardstjärmskruvmejsel.
Guzzi'n är fortfarande inte klar......

Är detta en form av maschocism, man bör söka läkare för? Ska sanningen fram är det väl lite av det här vi älskar hos "våra" hojar ,- något andra har så svårt att förstå

Kan väl tillägga att du nog har en T3 o inte en T:
Hade du haft en T hade du sluppit byta filter,- det finns inget.
Grattis till en mycket trevlig hoj.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Luftfilter?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Tro det eller ej men på de senaste modellerna byts luftfiltret på cirka fem minuter och olje-ditot på tjillevippen.
Förresten; om man ska nämna en enda mekarmissklassiker med Guzzi så är det att missa de sista fyra skruvarna till sumpen när man ska byta det interna oljefiltret...
Åsså får man vara ärlig med att det mesta är enkelt att serva på de äldre, uttryckt i tekniknivå samt behov av specialverktyg.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar