Ny Motoguzzi V7, stötdämparjustering

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Ny Motoguzzi V7, stötdämparjustering

Inlägg av asaleo »

IMG_1384ps2.jpg
Nyare kan den inte bli...
(442.81 KiB) Nerladdad 99 gånger
Ny medlem, tack för inträdet.
Hämtade min nya Motoguzzi V7 Special 2015 nyligen.
Bilden visar Guzzin före första turen.
Hemvägen blev slingrig. Guzzi ville gärna driva till höger.
Hemma skruvade jag ner förspänningen i bakstötdämparna 10 mm och sedan gick Guzzin stabilt.
Jag väger ju bara 66 kg så Guzzin blev för hög bak gissar jag med min låga vikt.
Fortfarande lite stötigt jmf med min gamla BMW R75/5.
Jag skruvade ner lite till men upplevde att den nästan blev mer stötig.
Vilka erfarenheter har ni beträffande inställning av stötdämpare?
Vinner jag något på att montera nya dämpare med mer justering såsom dämparna till V7 racer?
Njuter fortfarande av att köra denna läckerhet.
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Ny Motoguzzi V7, stötdämparjustering

Inlägg av asaleo »

Stötdämparna på Motoguzzi V7 II är hårda. De får minus i flera tester.
Det är antingen fjädern som är för styv eller kompressionsdämpningen som är för hård.

Reglermuttern på nedsidan av dämparna kan inte användas för att ställa in mjukare fjädring.
Reglermuttern höjer och sänker fjädern och därmed höjer och sänker den bakdelen på hojen.
Längden på fjädern ändras ej när inställning görs med cykelns egenvikt vilande på fjädern.

Leveransinställningen på min Motoguzzi V7 var att det fanns 20 mm gänga utanför reglermuttern.
Denna inställning var för hög för mig. Fick en otrevlig slingrig hemfärd från butiken som nämts ovan.
Sånt bör fixas före leverans. Är man novis på hojar kanske man tror att slingrigheten är normal.

Jag har nu sänkt fjädern 15 mm och har nu en stadig gång utan slingrighet.
Lite lättare att nå ner till marken dessutom.
Om det är den optimala inställningen får visa sig.

Jag vill veta om någon har erfarenhet av Hagon-dämpare eller Ikon dämpare på en V7.
Har ni fått bättre fjädring? På Ikon (fd Koni) kan dämpkraften ställas separat.
Nivåjusteringen görs mellan tre fasta lägen.
Asaleo
Skriv svar