guzziclubforum.nu

Välkommen till Guzziklubbens forum på ny adress
Aktuellt datum och tid: 26 mar 2019, 22:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ventiler
InläggPostat: 11 mar 2019, 20:43 
Offline
Guzzifantast

Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Inlägg: 95
Mina motorcyklar: sp3, california 1100
är det någon som vet när det börjar bli dags för byte av ventil och styrningar? min Ev 02 börjar gå mot 10 000 mil,och den enda guzzi jag haft med sånt miltal, men den köptes som vrak, sanslöst vanskött.Så det blev totalrenovering,så den kan jag inte jämföra med,men denna köptes ny och är servad och skött som den ska,den går bra, så det är inget fel på det viset,tänker inte lyfta på topparna "bara för att se",utan det är mer att jag har hört att det är runt detta miltal som det börjar bli dags,och i så fall är det sleeves i stället för att byta hela styrningen som gäller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiler
InläggPostat: 11 mar 2019, 22:52 
Offline
Kassör & Medlemsregistrator

Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Inlägg: 1089
Ort: Åkersberga
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 Övriga får väl inte nämnas?
Bord e väl köras för koll av oljeförbrukning innan åtgärd.

_________________
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiler
InläggPostat: 11 mar 2019, 23:06 
Offline
Guzzifantast

Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Inlägg: 95
Mina motorcyklar: sp3, california 1100
har svårt att tänka mig att slitna styrningar skulle ge upphov till en så stor oljeförbrukning att man skulle reagera,möjligtvis att det luktar olja vid start,men oavsett så är det inget av det.Frågan var väl mest hypotetisk om hur långt man kan räkna med att kunna åka utan att renovera topparna.Mvh Stefan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiler
InläggPostat: 13 mar 2019, 02:10 
Offline
GuzziFanatisk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Inlägg: 1090
Ort: Brottby
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Jag hade ju en 1100 Sport som terapi för ett antal år sedan, gjorde mycket jobb på den som inte var så värst akut men inte heller helt onödigt. En av sakerna var ventilstyrningarna, nånstans vid 6-7000 mil tror jag. Det jag gjorde var till att börja med att plocka av topparna och ta isär ventiler, fjädrar etc och mäta upp dem med mikrometer (alla mått och toleranser står i verkstadshandboken). Det är ju rätt enkelt. Det visade sig att ventilerna låg väl inom spec men däremot inte styrningarna. De senare hade jag inte verktyg för att mäta egentligen men de var faktiskt synbart ovala när man vickade ventilerna i dem (utan fjädrar etc förstås). Jag hade läst mycket bra (från tex. Pete Roper som är en ledstjärna för mig) om K-lining (billigt OCH bra) och även uppfattat att nya originalstyrningar bara kommer att hålla dåligt en gång till (de är enligt flera oberoende källor tillverkade av Parmesanost) så jag letade reda på en firma i trakten som bl.a. gör K-liining - i mitt fall Blenco i Kungsängen. Jag bytte och/eller shimsade några av fjädrarna också.

Det verkade funka hur bra som helst och var inte dyrt. Jag kan egentligen inte vittna om långtidshållbarhet osv. eftersom jag bara hade kvar den hojen några tusen mil efteråt, men den förblev "som ny" så länge jag hade den. Men jag passade på att göra en del andra saker samtidigt (tex. nya ringar, planade toppen till "blue line" spec och squish, slipade om kammen). Men som sagt, Mr. Roper har nämnt K-lining många gånger och verkar ha massor av goda erfarenheter.

_________________
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ventiler
InläggPostat: 13 mar 2019, 19:13 
Offline
Guzzifantast

Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
Inlägg: 95
Mina motorcyklar: sp3, california 1100
ja,det där med k- lining, eller sleeves som topplocksverkstan använder(e nog olika namn på samma sak),ska vara vägen att gå enligt dom,guzzi har dessutom inga tätningar och då blir det genast enklare,ostliknelsen har jag också hört om orginalstyrningarna,fast 6-7000 mil låter ändå tidigt,men det är klart att 1100 sport har nog högre lyft blir det mer sidokrafter på ventilen samtidigt som sporten säkert går hårdare,får väl göra som du och lyfta och kika nån dag.Mvh Stefan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation 1.0.0 by Virtuality & phpBB Sweden © 2006, 2007