guzziclubforum.nu

Välkommen till Guzziklubbens forum på ny adress
Aktuellt datum och tid: 08 dec 2019, 00:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 08 nov 2019, 21:45 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r
Hejsan gott folk

Jag har en Åke Jonssontrimmad 750 (inkl. växellåda) som stått i en bit över 20 år. Det går runt men skulle förstås behöva en ganska omfattande genomgång. Jag har snackat med Janne på Italiabike men karln är ju populär och att få tid där är som att hitta en dålig lunch på Piemontesiska landsbygden.
Är det någon här som har tips på bra motorbyggare som kan ta sig an en svettigt trimmad gammal rova? Projektet är fram för allt att ta Åkes gamla ambition om 100 literhästar på sisådär 970 kubik och göra den så skottsäker det går. Det skulle vara fint att kunna använda originalspisen i S3an när den kommer tillbaka till fornstor glans så småningom.

Horst
Stockholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 09 nov 2019, 01:08 
Offline
Guzzifantast

Blev medlem: 10 jun 2009, 18:30
Inlägg: 70
Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.
Hej Tektuk
Jag kan varmt rekommendera Ultra Motor AB i Södertälje.
Firman har kunnig personal med stor erfarenhet och kompetens på motorer för bl.a. motorsport.
Dessutom är firman trevlig att ha och göra med.
Fick hjälpa av Ultra Motor med renovering av topparna och vevaxelbalansering till min Quota 1100 motor för ett antal år sedan.

// Lasse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 09 nov 2019, 11:30 
Offline
GuzziFanatisk

Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Inlägg: 104
Hei fra Norge

Bedrifter har mye høyere kostnader for deg enn om du finner noen private som kan ta jobben.

(En renovert girkasse er nå på vei fra meg til Stockholm.)

Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 11 nov 2019, 10:03 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r
Rolf Halvorsen skrev:
Hei fra Norge

Bedrifter har mye høyere kostnader for deg enn om du finner noen private som kan ta jobben.

(En renovert girkasse er nå på vei fra meg til Stockholm.)

Rolf



Hej Rolf

Är det möjligen en växellåda till en 850GT? :wink:
Det jag skulle vilja ha hjälp med är ganska omfattande, jag behöver egentligen ha både motor, växellåda och tändning (byta till elektronisk) genomgånget och funktionsvärderat. Om paketet inte verkar vettigt behöver det byggas till bra ordning. Min oro är i huvudsak en smula övertrim för gata. I övrigt är det en ordentlig renovering som behövs.
Är det något du skulle vilja hjälpa mig med?

Allt gott
Horst
Horst


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 11 nov 2019, 10:06 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r
Lasse. skrev:
Hej Tektuk
Jag kan varmt rekommendera Ultra Motor AB i Södertälje.
Firman har kunnig personal med stor erfarenhet och kompetens på motorer för bl.a. motorsport.
Dessutom är firman trevlig att ha och göra med.
Fick hjälpa av Ultra Motor med renovering av topparna och vevaxelbalansering till min Quota 1100 motor för ett antal år sedan.

// Lasse



Tack för tipset Lasse, jag ska kontakta Ultra och höra med dem.

Allt gott


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 11 nov 2019, 11:07 
Offline
GuzziFanatisk

Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Inlägg: 104
Hei Horst

Når du setter høge krav - så betyr det automatisk høge kostnader, men dette er du vel klar over.

Girkassen for 850GT er en 5-trinns kasse. Jeg har renovert i nærheten av 150 slike kasser - med godt resultat. Har egen testbenk for sluttkontroll.

Jeg er pensjonist og kan gjøre alle ting du spør etter. Men av praktiske årsaker er det enklest for meg å ta på meg renovering av clutch, girkasse, svingarm (med universalledd), mellomaksling og kardang.

Det som gjenstår da er selve motoren. Se om du finner en i Sveige som kan ta den jobben.

Jeg har levert mange renoverte girkasser til Sverige, så om du spør på forumet om min kvalitetsnivå - så får du forhåpentlig svar.

Du kan kontakte meg på telefon +47 95020006 eller rolf.halvorsen@mail.com

Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 11 nov 2019, 17:17 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r
Rolf Halvorsen skrev:
Hei Horst

Når du setter høge krav - så betyr det automatisk høge kostnader, men dette er du vel klar over.

Girkassen for 850GT er en 5-trinns kasse. Jeg har renovert i nærheten av 150 slike kasser - med godt resultat. Har egen testbenk for sluttkontroll.

Jeg er pensjonist og kan gjøre alle ting du spør etter. Men av praktiske årsaker er det enklest for meg å ta på meg renovering av clutch, girkasse, svingarm (med universalledd), mellomaksling og kardang.

Det som gjenstår da er selve motoren. Se om du finner en i Sveige som kan ta den jobben.

Jeg har levert mange renoverte girkasser til Sverige, så om du spør på forumet om min kvalitetsnivå - så får du forhåpentlig svar.

Du kan kontakte meg på telefon +47 95020006 eller rolf.halvorsen@mail.com

Rolf


Hej igen Rolf tack för info!

Jodå jag är fullt medveten om att det är ett arbete som kommer att kosta men det får det vara värt. Alternativet är egentligen att köpa en motor från HMB och det skulle både kännas lite tråkigt och sannolikt bli ännu dyrare (förhoppningsvis).

Anledningen att jag frågade om det var en GT-låda som var på väg till stockholm var att jag tror min klubbkamrat var och besökte dig med sin växellåda för någon månad sedan.
Jag har absolut hört talas om dina arbeten och dejtat hört har bara varit gott.

Jag förstår att du helst håller det till att hantera drivlina efter utgående axel, det är absolut ändå högst relevant för mig även om det förstås skulle vara skönt att kunna lämna hela arbetet till en och samma verkstad.

Jag kontaktar dig inom kort på mail så tar vi det vidare där.

Allt gott


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 13 nov 2019, 16:23 
Offline
GuzziFanatisk

Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Inlägg: 104
Dersom du ikke finner noen i Sverige som vil - eller kan - renovere motoren din, så kan vi snakke sammen om den og.

Alle mine renoveringer er 100% demontering - rengjøring - inspeksjoner - nye deler der jeg mener at det behøves.

Jeg samtaler med kunden om han vil ha fine overflater, i så fall kan jeg tilby våtglassblåsning og kulepolering. Da blir aluminiums-overflaten veldig blank og fin - og skitt er lett å vaske bort.

Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 14 nov 2019, 22:15 
Offline
GuzziFanatisk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Inlägg: 1108
Ort: Brottby
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Rolf Halvorsen skrev:
i så fall kan jeg tilby våtglassblåsning og kulepolering.

Hej Rolf!

Vad är våtglassblåsning på svenska tro? Är det glasblästring, eller kanske kolsyreblästring? Jag lyckades inte googla fram det.

Raz

_________________
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 15 nov 2019, 12:46 
Offline
GuzziFanatisk

Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Inlägg: 104
Våtglassblåsning = Aqua clean blasting = Blåser med trykkluft + vatten + glassperler


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Åke Jonssontrimmad 750 behöver renovering
InläggPostat: 15 nov 2019, 13:05 
Offline
UppKomling

Blev medlem: 13 jan 2019, 13:50
Inlägg: 5
Mina motorcyklar: 73- Moto Guzzi 750S3
91- Kawasaki Gpz900r
Rolf Halvorsen skrev:
Våtglassblåsning = Aqua clean blasting = Blåser med trykkluft + vatten + glassperler


Låter som det många kallar vattenpolering här. Sett en hel del ruskigt fina exempel.
Rolf, jag kontaktar dig i helgen.

Allt gott!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation 1.0.0 by Virtuality & phpBB Sweden © 2006, 2007