Bränslepump går konstant
Moderator: Moderatorer
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Bränslepump går konstant
kollade runt lite,tydligen är det vevakelgivaren som styr när pumpen ska gå,är inte den ok så blir det tydligen hur som helst,visserligen var det på ett volvoforum som jag läste detta,men tror nog att det funkar ganska lika på alla fordon.Det kostar inget att kolla upp det
Mvh Stefan
Mvh Stefan
Re: Bränslepump går konstant
Vevaxelgivaren, är det samma som kamaxelgivaren på den här motorn?
Jag hittar ingen vevaxelgivare på sprängskisserna.
Om man mäter kamaxelgivaren, som har tre pinnar så mäter den 680 ohm mellan pinne 1 och 2 men enligt manualen så ska den mätas mellan pinne 1 och 3, eller?
Jag hittar ingen vevaxelgivare på sprängskisserna.
Om man mäter kamaxelgivaren, som har tre pinnar så mäter den 680 ohm mellan pinne 1 och 2 men enligt manualen så ska den mätas mellan pinne 1 och 3, eller?
Re: Bränslepump går konstant
Hittade svaret själv...
även om den har tre stift så är det bara två som används, det är bara två som går upp till styrboxen, och där mäter jag ju givetvis 680 ohm.
även om den har tre stift så är det bara två som används, det är bara två som går upp till styrboxen, och där mäter jag ju givetvis 680 ohm.
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 18 jan 2010, 20:56
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100 Sport -97
Moto Guzzi Stelvio NTX -16
Tidigare hojar:
Montesa Cota 123 -81
Moto Guzzi Stornello 125 (160) -72
Moto Guzzi V50 Monza -84
Moto Guzzi Le Mans 850 III -82 - Ort: JÄRNA
Re: Bränslepump går konstant
Hej!
Nu ser jag att du mätt fram manöverspänning till reläet, men har du provat att byta reläet?
Då reläkontakter som "driver" höga strömmar kan bränna fast och inte släppa trots att manöverspänningen är borta, och därmed kan pumpen i detta fall gå hela tiden.
Bara en tanke.
Mvh Perra
Nu ser jag att du mätt fram manöverspänning till reläet, men har du provat att byta reläet?
Då reläkontakter som "driver" höga strömmar kan bränna fast och inte släppa trots att manöverspänningen är borta, och därmed kan pumpen i detta fall gå hela tiden.
Bara en tanke.
Mvh Perra
Re: Bränslepump går konstant
Tack för tanken.
Jag har både bytt reläet och mätt att det släpper som det ska när det blir spänningslöst.
Dock spelar det inten roll då styrspänningen ifrån boxen ligger aktiv hela tiden, så länge den gör det så kommer ju reläet ligga draget.
Det är styrspänningen ifrån boxen som är problemet.
Jag har både bytt reläet och mätt att det släpper som det ska när det blir spänningslöst.
Dock spelar det inten roll då styrspänningen ifrån boxen ligger aktiv hela tiden, så länge den gör det så kommer ju reläet ligga draget.
Det är styrspänningen ifrån boxen som är problemet.
- kalleguzzi
- Guzzifantast
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
- Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2 - Ort: Bengtsfors / Dalsland
Re: Bränslepump går konstant
Hej towj!
Snurrar pumpen om du tar bort ECU'n?
I so fall har du kabelfelet mellan ECU'n och relais.
Lycka till!
kalle
Snurrar pumpen om du tar bort ECU'n?
I so fall har du kabelfelet mellan ECU'n och relais.
Lycka till!
kalle
Re: Bränslepump går konstant
Återkoppling!
Jag tycker själv att det är trevligt att man meddelar lösningen när man startar trådar, så jag ska inte vara sämre!
Problemet var ECU som tagit skada av av kabelbranden och de kortslutningar som då skapades.
Efter roddande i det befintliga elsystemet där kablar byttes ut, kablar som inte användes togs bort och en del gamla synder ifrån tidigare ägare rensades ur så har jag nu en kabelhärva som troligtvis är mycket bättre än ny.
Jag beställde en ECU ifrån Australien som jag lödde ihop och monterade in i den gamla kapslingen för ECU.
Den nya ECU går att programmera via Bluetooth och en app i mobiltelefonen, så jag kan byta mappar och ställa individuella parametrar när jag är ute och kör (när jag står stilla
).
I dag går hojen bra och det berömda effekthacket mitt i registret är som bortblåst!
Jag tycker själv att det är trevligt att man meddelar lösningen när man startar trådar, så jag ska inte vara sämre!
Problemet var ECU som tagit skada av av kabelbranden och de kortslutningar som då skapades.
Efter roddande i det befintliga elsystemet där kablar byttes ut, kablar som inte användes togs bort och en del gamla synder ifrån tidigare ägare rensades ur så har jag nu en kabelhärva som troligtvis är mycket bättre än ny.
Jag beställde en ECU ifrån Australien som jag lödde ihop och monterade in i den gamla kapslingen för ECU.
Den nya ECU går att programmera via Bluetooth och en app i mobiltelefonen, så jag kan byta mappar och ställa individuella parametrar när jag är ute och kör (när jag står stilla

I dag går hojen bra och det berömda effekthacket mitt i registret är som bortblåst!
- kalleguzzi
- Guzzifantast
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
- Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2 - Ort: Bengtsfors / Dalsland
Re: Bränslepump går konstant
Tack för lösningen!
Hälsningar:
kalle
Hälsningar:
kalle