test av avgassystem på en 1100 sport ie m.m.
Moderator: Moderatorer
test av avgassystem på en 1100 sport ie m.m.
Ingen har egentligen bett om det men jag blev så nöjd med resultatet så jag kunde inte hålla mig.
När jag köpte min 1100sport ie. var ett BOS 2-1 system monterat med allt annat original.
(Original luftfilter i burken)Det var även ett chip som var mindre bra skulle det visa sig.
Den dog på tomgång väldigt ofta,även om accelerationen var bra.Svackan vid 4000 varv märktes knappt.Här är efter en körning hos RG Engineering:
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... hip2-1.jpg
För att vara 100%säker på att undvika tomgångs stopp bytte jag chip till ett Will Creedon wp12,bytte till iridium stift,öppnare avgas system och nu hade jag även en power commander (PCIII) påmonterad.Det hade egentligen varit tillräckligt med chip byte och iridium stift men...
Variant nr2:
Stucchi mellanrör och Mistral (runda)ljuddämpare och i övrigt ,original avgassystem.
K&N filter i burken och en custom map gjord hos Biscaya Motor.
Resultatet blev sådär kan man säga,den kändes lam i accelerationen,delvis för att området runt 4000varv blev bättre så det blev inte lika dramatisk ökning men ändå..
Nu var tomgången bra i alla fall.
(Biscayas bänk visar någon % mindre än RG Engineering verkar det som)
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... cument.jpg
Sedan blev jag nyfiken på Staintune's helsystem efter att ha fått den här skickad till mig från deras kontaktperson:
Det är en 1100sport,förgasar modell med locket av från luftburken.
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... rtV-11.jpg
Precis vad jag ville ha.
Jag köpte Staintune's header & collector set:
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... 000528.jpg
Och behöll Mistral Ljuddämparna som passar perfekt förresten.
Under första provturen märktes en enorm skillnad.Det var MYCKET bättre gasrespons och vridet mellan 3000 varv och 5500 upplevdes som enormt!
Jag modifierade även locket till luftburken enligt Phil A och bytte till original luftfilter.
Här är en bild på locket:
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... 000531.jpg
Sedan gjorde Italia Bike center service och bytte växellåda till en renoverad Centauro låda.RG Engineering gjorde sedan en PCIII mappning:
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... zi1100.jpg
Nu var det grym gas respons och ordentligt drag från 3000varv till 6500.
Från 3000 till 6500 varv är det aldrig under 84 Nm.Och toppen är 87.9Nm vid ca 5500.
Så,ni som undrar.Modifieringar på locket till luftburken enligt bilden,med original luftfilter, blir i stort sett samma resultat som att ha K&N koner.
Ljudet förresten..
Det blev lite högre med Staintune än Stucchi mellanröret,lite basigare och med det nya locket till luftburken blev det ytterligare lite högre.Låter mycket trevligt vid gaspådrag i fart och vid motorbroms.Ljudet är absolut inte agressivt,bara angenämt.Och jag kör inte med öronproppar.
Jag kan rekomendera Italia Bike center ,dom var snabba,billiga och gjorde ett bra jobb.
Det samma kan sägas om RG Engineering.Dom leder EM med sin dragbike förresten.
Rolf I Halvorsen renoverade centauro lådan och gjorde ett väldigt bra jobb,stort tack för det!
Anders
När jag köpte min 1100sport ie. var ett BOS 2-1 system monterat med allt annat original.
(Original luftfilter i burken)Det var även ett chip som var mindre bra skulle det visa sig.
Den dog på tomgång väldigt ofta,även om accelerationen var bra.Svackan vid 4000 varv märktes knappt.Här är efter en körning hos RG Engineering:
För att vara 100%säker på att undvika tomgångs stopp bytte jag chip till ett Will Creedon wp12,bytte till iridium stift,öppnare avgas system och nu hade jag även en power commander (PCIII) påmonterad.Det hade egentligen varit tillräckligt med chip byte och iridium stift men...
Variant nr2:
Stucchi mellanrör och Mistral (runda)ljuddämpare och i övrigt ,original avgassystem.
Resultatet blev sådär kan man säga,den kändes lam i accelerationen,delvis för att området runt 4000varv blev bättre så det blev inte lika dramatisk ökning men ändå..
Sedan blev jag nyfiken på Staintune's helsystem efter att ha fått den här skickad till mig från deras kontaktperson:
Precis vad jag ville ha.
Under första provturen märktes en enorm skillnad.Det var MYCKET bättre gasrespons och vridet mellan 3000 varv och 5500 upplevdes som enormt!
Jag modifierade även locket till luftburken enligt Phil A och bytte till original luftfilter.
Sedan gjorde Italia Bike center service och bytte växellåda till en renoverad Centauro låda.RG Engineering gjorde sedan en PCIII mappning:
Från 3000 till 6500 varv är det aldrig under 84 Nm.Och toppen är 87.9Nm vid ca 5500.
Så,ni som undrar.Modifieringar på locket till luftburken enligt bilden,med original luftfilter, blir i stort sett samma resultat som att ha K&N koner.
Ljudet förresten..
Det blev lite högre med Staintune än Stucchi mellanröret,lite basigare och med det nya locket till luftburken blev det ytterligare lite högre.Låter mycket trevligt vid gaspådrag i fart och vid motorbroms.Ljudet är absolut inte agressivt,bara angenämt.Och jag kör inte med öronproppar.
Jag kan rekomendera Italia Bike center ,dom var snabba,billiga och gjorde ett bra jobb.
Rolf I Halvorsen renoverade centauro lådan och gjorde ett väldigt bra jobb,stort tack för det!
Anders
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: test av avgassystem på en 1100 sport ie m.m.
Ojojoj, det var attans vad du lagt ner möda, jobb och pengar på detta.
Men så verkar du ju hur nöjd som helst oxå, kul
Två små undringar bara:
1. Varför gick du inte för hela Staintune-systemet?
Fick du några av-rekommendationer på det eller var det priset som avhöll dig?
2. Ditt val att köra med både Will Creedons chip och PC III, är inte det lite kaka på kaka?
Jag menar, båda styr ju om bränslet. Fast det är klart, WC:s chip hade ju kanske annan/bättre
förtändnings-inställning än originalet.
Kollade du upp möjligheten att köra med Cliff Jefferies MyECU, för att ytterligare kunna finjustera?
http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm
Klart intressant med dina modifieringar. Vore kul att snacka lite om dom över en öl el två
Tror jag vet en till som gärna är med, eller hur, Raz?
Du kommer väl på höstträffen?
Men så verkar du ju hur nöjd som helst oxå, kul
Två små undringar bara:
1. Varför gick du inte för hela Staintune-systemet?
Fick du några av-rekommendationer på det eller var det priset som avhöll dig?
2. Ditt val att köra med både Will Creedons chip och PC III, är inte det lite kaka på kaka?
Jag menar, båda styr ju om bränslet. Fast det är klart, WC:s chip hade ju kanske annan/bättre
förtändnings-inställning än originalet.
Kollade du upp möjligheten att köra med Cliff Jefferies MyECU, för att ytterligare kunna finjustera?
http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm
Klart intressant med dina modifieringar. Vore kul att snacka lite om dom över en öl el två
Tror jag vet en till som gärna är med, eller hur, Raz?
Du kommer väl på höstträffen?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Jag läste motsvarande inlägg på v11lemans.com och jag är lite nyfiken på vad Staintuneprylarna kostar? Min Mistral-crossover har en spricka som nog i och för sig kan svetsas men det är ju en bra ursäkt att byta
Jag skulle gärna vara med och pladdra trim hela natten på höstträffen men tyvärr krockar det med P-Floyd i Dalhalla som är inbokat sedan långt innan datumet för höstträffen bestämdes
Jag skulle gärna vara med och pladdra trim hela natten på höstträffen men tyvärr krockar det med P-Floyd i Dalhalla som är inbokat sedan långt innan datumet för höstträffen bestämdes
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Jag är inte säker på att jag kan komma på höstträffen.Jag ska väsnas och spela fel då.(Jag spelar bas och ska på turne med en Kanadensare som heter Joe Fournier)
Jag har lagt en del stålar ja,men eftersom jag är en sån där kräsen person så ville jag ha det bästa och inte det billigaste.Fast ändå rätt billigt.
1.Jag hade redan Mistral dämpare och jag antar att det inte är någon större skillnad mellan dom och Staintunes som hör till systemet.Eftersom allt som passar original även passar till Staintunes avgasrör.Jag fick lite hugg på att köpa begagnat med ljuddämpare men då var jag tvungen att sälja Mistraldämparna och man förorar ju nästan alltid pengar på att sälja så det fick bli dom jag hade.Dessutom ser det lite snyggare ut också
Jag köpte Staintune rören från England för ca.6500kr.Precis efter jag köpte höjde dom priset förresten.
2.MyECU är säkert grymt bra.Men eftersom jag bara ville ha en enda mappning och sedan bara köra blev det PCIII.För att ställa in en MyECU behöver man väl greja själv med lambda sond mätningar annat.Jag vet inte,men PCIII var enklare och det finns flera
bra verkstäder som kan mappa,så tänkte jag när jag köpte den i alla fall.
Will Creedons chip är till för ungefär de modifieringar som jag gjort men efter som jag ville ha lite mer exakt mappning så blev det PCIII.
Hans chip är kännt för att ge stabil tomgång och bra anpassning till olika väder och höjdskillnader och annat som en PC inte fixar.
Anders
Jag har lagt en del stålar ja,men eftersom jag är en sån där kräsen person så ville jag ha det bästa och inte det billigaste.Fast ändå rätt billigt.
1.Jag hade redan Mistral dämpare och jag antar att det inte är någon större skillnad mellan dom och Staintunes som hör till systemet.Eftersom allt som passar original även passar till Staintunes avgasrör.Jag fick lite hugg på att köpa begagnat med ljuddämpare men då var jag tvungen att sälja Mistraldämparna och man förorar ju nästan alltid pengar på att sälja så det fick bli dom jag hade.Dessutom ser det lite snyggare ut också
Jag köpte Staintune rören från England för ca.6500kr.Precis efter jag köpte höjde dom priset förresten.
2.MyECU är säkert grymt bra.Men eftersom jag bara ville ha en enda mappning och sedan bara köra blev det PCIII.För att ställa in en MyECU behöver man väl greja själv med lambda sond mätningar annat.Jag vet inte,men PCIII var enklare och det finns flera
bra verkstäder som kan mappa,så tänkte jag när jag köpte den i alla fall.
Will Creedons chip är till för ungefär de modifieringar som jag gjort men efter som jag ville ha lite mer exakt mappning så blev det PCIII.
Hans chip är kännt för att ge stabil tomgång och bra anpassning till olika väder och höjdskillnader och annat som en PC inte fixar.
Anders
Pink Floyd!! synd å missa det.David Gilmore har OK ton i gitarren tycker man.Raz skrev:Jag läste motsvarande inlägg på v11lemans.com och jag är lite nyfiken på vad Staintuneprylarna kostar? Min Mistral-crossover har en spricka som nog i och för sig kan svetsas men det är ju en bra ursäkt att byta![]()
Jämfört med Mistral borde det vara lite bättre från 3000-5000 och lite bättre ändå upp till 6000 där Mistral tappar en del va?Jag har för mig att Stucchi är bättre på att leverera krut mellan 5000 och 7000 men jag kan ha fel.
Här köpte jag mina delar i alla fall,hoppas pundet går ner ett snäpp eller två:
http://www.staintune.co.uk/part.php?ite ... 00%20SPORT
Det finns en återförsäljare i Tyskland också,men Pundet är nog roligare än Euron:
http://www.bn-pipes.de/joomla/index.php ... 56&lang=en
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Det var mycket matnyttig info må jag säga.
Om det blir ungefär samma lika med luftburken och K&N-strutar vad gäller responsen, så måste jag ändå framhålla att utseendet lyfter ett par klasser när man får plocka bort unikaboxen och får skåda dämperiet. (Tänker oxå på den brittiska MC-journalisten som hävdade att en hoj som man inte kan se igenom, inte är något att lita på...)
Antar att man missar lite "luffarturboeffekt" vid högre hastigheter men det kan det va´värt, tycker åtminstone jag... (Dessutom kapar man ett par kilo dödvikt, som man kan lägga runt midjan istället
)
Om det blir ungefär samma lika med luftburken och K&N-strutar vad gäller responsen, så måste jag ändå framhålla att utseendet lyfter ett par klasser när man får plocka bort unikaboxen och får skåda dämperiet. (Tänker oxå på den brittiska MC-journalisten som hävdade att en hoj som man inte kan se igenom, inte är något att lita på...)
Antar att man missar lite "luffarturboeffekt" vid högre hastigheter men det kan det va´värt, tycker åtminstone jag... (Dessutom kapar man ett par kilo dödvikt, som man kan lägga runt midjan istället
Ciao / Ne
- Raz
- GuzziFanatisk
P-Floyd är "bara" ett coverband men de spelar inte bara Pink Floyd låtar lika bra som originalet, de har även världens ljusshow och flygplan och allt möjligt annat som gör upplevelsen nästan lika trevlig som originalet vore. Kanske tom trevligare för originalband brukar tendera att inte vara lika sugna på att spela gamla favoritlåtar som coverbanden är
Jag har hittills stått emot att byta till pods men jag håller med om att det är snyggare, och dessutom låter det bättre. Jag har kunnat jämföra min (med motsvarande mods i luftburken som Anders gjort) med en likadan hoj med samma ljuddämpare men med pods, och hans lät bra mycket trevligare måste jag erkänna. Särskilt när man satt på hojen. Så en vacker dag kanske jag faller till föga trots att det nog inte ger någon effekt alls mot det jag redan har.
Det där med luffarturbo har många mer eller mindre bevisat bara fungerar i hastigheter som jag inte ens skulle hålla på Autobahn, men däremot ser jag en annan fördel att behålla originalintagen och det är att man får kallare luft. Kallare luft är ju världens billigaste trim, det kan man räkna på. Men det är kanske också ganska marginellt och inget som avgör mitt val...
Jag har hittills stått emot att byta till pods men jag håller med om att det är snyggare, och dessutom låter det bättre. Jag har kunnat jämföra min (med motsvarande mods i luftburken som Anders gjort) med en likadan hoj med samma ljuddämpare men med pods, och hans lät bra mycket trevligare måste jag erkänna. Särskilt när man satt på hojen. Så en vacker dag kanske jag faller till föga trots att det nog inte ger någon effekt alls mot det jag redan har.
Det där med luffarturbo har många mer eller mindre bevisat bara fungerar i hastigheter som jag inte ens skulle hålla på Autobahn, men däremot ser jag en annan fördel att behålla originalintagen och det är att man får kallare luft. Kallare luft är ju världens billigaste trim, det kan man räkna på. Men det är kanske också ganska marginellt och inget som avgör mitt val...
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Man kan räkna på både "luffarturbo" och vad kallare insugsluft ger. Inga konstigheter. Bästa möjliga luffarturbo skapar en s.k. stagnationspunkt framför intaget och tillgodogör sig därmed hela dynamiska trycket. "Råvekvadrathalva" som vi säger. Vid 200 km/h ger det 1.8 kPa. Luffarturbo höjer alltså motoreffekten med nästan 2% eftersom atmosfären har 100 kPa. Vid 100 km/h blir höjningen 0.5%. Inte mycket att bry sig om mao.
Kallare insugsluft ger lite bättre utdelning, inte bara för att det påverkar fyllnadsgraden något mer (10 graders sänkning ger 3% mer fyllnadsgrad). Det gör även motorn mer knackningsresistent så att man kan välja ett gynsammare tändläge. Viktigt framför allt på turbomotorer.
Kallare insugsluft ger lite bättre utdelning, inte bara för att det påverkar fyllnadsgraden något mer (10 graders sänkning ger 3% mer fyllnadsgrad). Det gör även motorn mer knackningsresistent så att man kan välja ett gynsammare tändläge. Viktigt framför allt på turbomotorer.
- Nicke
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Missade ju att skriva precis det du nämner Raz, att det blir mycket snyggare också akustiskt, På Daytonan blir det ett riktigt brutalt avgrundsvrål till insugningsljud, som ger svår ståpäls nära sextusensnurr...
Självklart är kall insugningsluft en riktig karamell, precis av den anledningen och många andra tycker jag att man ska bo i mina trakter
Vi kör med geografisk intercooler...
Självklart är kall insugningsluft en riktig karamell, precis av den anledningen och många andra tycker jag att man ska bo i mina trakter
Vi kör med geografisk intercooler...
Ciao / Ne
ojojoj vad du har moddat min gamle Guzzi, härligt å läsa att du tar så väl hand om henne. När det gäller Guzzi finns det två saker jag ångrar,1: jag saknar min Le mans-87 som tog mig runt i hela europa (inkl Guzzi museet) 2: min, numer din 1100 sport. Sitter just nu och söker en LM 85-89 som jag tänkt modda till en classic racer, med ekerfälgar/alutank/solosadel och lite smågodis som annan kam å portade toppar. Får säker anledning till att återkomma om tips och råd.Anders skrev:Ingen har egentligen bett om det men jag blev så nöjd med resultatet så jag kunde inte hålla mig.
Variant nr2:
Precis vad jag ville ha.
Ljudet förresten..
Anders
H-son
Den går klockrent så jag är ruskigt nöjd.H-son skrev:ojojoj vad du har moddat min gamle Guzzi, härligt å läsa att du tar så väl hand om henne. När det gäller Guzzi finns det två saker jag ångrar,1: jag saknar min Le mans-87 som tog mig runt i hela europa (inkl Guzzi museet) 2: min, numer din 1100 sport. Sitter just nu och söker en LM 85-89 som jag tänkt modda till en classic racer, med ekerfälgar/alutank/solosadel och lite smågodis som annan kam å portade toppar. Får säker anledning till att återkomma om tips och råd.Anders skrev:Ingen har egentligen bett om det men jag blev så nöjd med resultatet så jag kunde inte hålla mig.
Variant nr2:
Precis vad jag ville ha.
Ljudet förresten..
Anders
Funderar du på nåt sånt här?
http://www.motoguzzi-baecker.de/aktuell/umbau/umbau.htm
Det kan ju bli hur coolt som helst.Jag ger gärna de råd och tips jag kan.
Anders
- Raz
- GuzziFanatisk
J@vlar vad många coola hojar på ett bräde! Synd att bilderna var så små.Anders skrev:Funderar du på nåt sånt här?
http://www.motoguzzi-baecker.de/aktuell/umbau/umbau.htm
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Den där brandgula 1100sport Bäcker edition e coolast i den samlingen tycker jag allt.Nästan så fabriken skulle fundera på tillverkning.
Anders
Anders
- Nicke
- Kontakt:
Bantning av min sköna...
I helgen har jag helt brutalt kapat 5,7 kg vikt på MGDRS:en.
Bytte originalsystemet (som ändå var lättad med "orm"-kryssröret) mot det Termignoni-system som såldes i Guzzis Factory Racing B-kit för Daytonan. (RS:en har ju Racing C-kitet som standard)
Nu matchar utblåsljudet det tidigare så brutala insugsmorret genom K&N-bronkerna på ett ytterst smakfullt sätt. Smattrar rätt gott på avslag... (Kan inte tänka mig att ens den mest nitiska besiktningsman skulle kunna ha några invändningar...
)
I helgen har jag helt brutalt kapat 5,7 kg vikt på MGDRS:en.
Bytte originalsystemet (som ändå var lättad med "orm"-kryssröret) mot det Termignoni-system som såldes i Guzzis Factory Racing B-kit för Daytonan. (RS:en har ju Racing C-kitet som standard)
Nu matchar utblåsljudet det tidigare så brutala insugsmorret genom K&N-bronkerna på ett ytterst smakfullt sätt. Smattrar rätt gott på avslag... (Kan inte tänka mig att ens den mest nitiska besiktningsman skulle kunna ha några invändningar...
Ciao / Ne
- Nicke
- Kontakt:
Ja, ja här kommer en bild...
- Bilagor
-
- Daytona Deamon.JPG (54.74 KiB) Visad 8471 gånger
Ciao / Ne