Svänghjulsvikt???
Moderator: Moderatorer
-
jenhov
- UppKomling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 06 okt 2008, 18:48
- Mina motorcyklar: MG LM 3-82
Vespa Primavera
Vespa PX 200
Svänghjulsvikt???
Hej,
Har försökt få fram vad ett original svänghjul till en LM 3 väger, någon som vet?
OP
Har försökt få fram vad ett original svänghjul till en LM 3 väger, någon som vet?
OP
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Svänghjulsvikt???
Enligt http://www.raceco.com/tech.html#Anchor-Raceco-35326
Jag läste nånstans (kanske Guzziology) att 1100 Sport och nyare har så mycket lättat svänghjul jämfört med de äldre att det inte är mycket att karva i. Det ska ju hålla också. Vet inte om det är sant och jag har inte hittat nån siffra. Borde ha vägt mitt eget i vintras
Summa 5.7 kg, det är lite att snurra på...Raceco's aluminium flywheel weighs 1.3 kg compared to the standard steel item that weighs 4.3 kg (T3) or 3.5 kg (Le Mans).
...
Raceco's lightened ring gear weighs 1.2 kg compared to the standard item that weighs 2.2 kg.
Jag läste nånstans (kanske Guzziology) att 1100 Sport och nyare har så mycket lättat svänghjul jämfört med de äldre att det inte är mycket att karva i. Det ska ju hålla också. Vet inte om det är sant och jag har inte hittat nån siffra. Borde ha vägt mitt eget i vintras
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Svänghjulsvikt???
Jag för min del tycker det är lite jobbigt just med den skillnaden, när jag ena stunden kör LM III:an och och nästa Daytona RS:en. (Speciellt med tanke på det "digitala" gaspådraget som insprutningen bjuder)
Annars är de faktiskt förvånansvärt lika varandra, Le mans en är en anorektisk Daytona... (med stelopererad framgaffel
)
Jag skulle nog kunna leva med ett "medelvärde" på båda...
Annars är de faktiskt förvånansvärt lika varandra, Le mans en är en anorektisk Daytona... (med stelopererad framgaffel
Jag skulle nog kunna leva med ett "medelvärde" på båda...
Ciao / Ne
-
hassew
- Distriktsombud 6 (Östergötland)
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
- Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981
Stelvio NTX 2015
Re: Svänghjulsvikt???
Bara som jämförelse så väger svänghjulet till Nuovo Falcone Civile 4 kg, och till polismodellen 8kg!
Med 27 hk så ger det ingen blixtrande acceleration direkt.
Hasse / Björkeberg
Med 27 hk så ger det ingen blixtrande acceleration direkt.
Hasse / Björkeberg
- Bilagor
-
- SVAENGHJUL_3.JPG
- (161.83 KiB) Nerladdad 75 gånger
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Svänghjulsvikt???
Å andra sidan innebär det ju att man kan köra ett par kvarter med gasavslag...
(Är det där orsaken till att man pratar om trögheten i poliskåren??
)
(Är det där orsaken till att man pratar om trögheten i poliskåren??
Ciao / Ne
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Svänghjulsvikt???
...åtminstone upp till 6000 svänghjulsknyck.
För efter det vaknar det en ilsket ylande demon i Daytonans bröst som får flinet att växa kvadratiskt i hjälmvadderingen.
Det är av den anledningen min Dayzzi har tillnamnet Gleipner... men det skulle lika gärna kunnat vara "Dr John & Mr Hyde "
För efter det vaknar det en ilsket ylande demon i Daytonans bröst som får flinet att växa kvadratiskt i hjälmvadderingen.
Det är av den anledningen min Dayzzi har tillnamnet Gleipner... men det skulle lika gärna kunnat vara "Dr John & Mr Hyde "
Ciao / Ne
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Re: Svänghjulsvikt???
Jag har en LM3 där föregående ägare reducerat massan i svänghjulet. Han har noterat vikten före och efter. Så här står det på lappen (siffrorna är gram):
Svänghjul 3300 till 2495 (-805)
Startkrans 2230 till 1430 (-800)
Lamell 890 till 655 (-235)
Svänghjul och startkrans väger alltså 5.53 kg tillsammans i original. I mitt fall har dessa lättats med 1.6 kg och totalt sett har han tagit bort 1.84 kg. Jag vet inte riktigt hur lamellen ser ut och fattar inte riktigt var man kan plocka 0.23 kg på den. Men jag kan intyga att det hela tycks funka. Jag har kört några tusen mil utan problem iaf.
Sedan är det iofs ointressant vad prylarna väger. Det är vridtröghetsmomentet som är det viktiga. Detta är lite svårare att mäta, enheten är kgm2. Varje enskilt masselement multipliceras med radien i kvadrat. Det betyder att det är effektivast att plocka massa på en stor radie. Att pilla bort material i navet är meningslöst.
I en modern bilväxellåda för 400 Nm och 240 mm koppling är vridtröghetsmomentet på ingående axel ca 0.02 kgm2 inklusive samtliga (>10 st) kugghjul och kopplingslamell. Ca 1/3 av detta sitter i lamellen. Trots att den väger lite ger den stort bidrag pga den stora diametern.
Svänghjul 3300 till 2495 (-805)
Startkrans 2230 till 1430 (-800)
Lamell 890 till 655 (-235)
Svänghjul och startkrans väger alltså 5.53 kg tillsammans i original. I mitt fall har dessa lättats med 1.6 kg och totalt sett har han tagit bort 1.84 kg. Jag vet inte riktigt hur lamellen ser ut och fattar inte riktigt var man kan plocka 0.23 kg på den. Men jag kan intyga att det hela tycks funka. Jag har kört några tusen mil utan problem iaf.
Sedan är det iofs ointressant vad prylarna väger. Det är vridtröghetsmomentet som är det viktiga. Detta är lite svårare att mäta, enheten är kgm2. Varje enskilt masselement multipliceras med radien i kvadrat. Det betyder att det är effektivast att plocka massa på en stor radie. Att pilla bort material i navet är meningslöst.
I en modern bilväxellåda för 400 Nm och 240 mm koppling är vridtröghetsmomentet på ingående axel ca 0.02 kgm2 inklusive samtliga (>10 st) kugghjul och kopplingslamell. Ca 1/3 av detta sitter i lamellen. Trots att den väger lite ger den stort bidrag pga den stora diametern.
-
jenhov
- UppKomling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 06 okt 2008, 18:48
- Mina motorcyklar: MG LM 3-82
Vespa Primavera
Vespa PX 200
Re: Svänghjulsvikt???
Hej,
Tack för svaren ang vikten på svänghjulet, det är så att jag funderar på att skaffa ett tyngre då jag tycker min LM 3 är väldigt nervös på vissa varvtal och går ryckigt, framförallt i stadskörning.Jag har en original LM 2 i garaget också och det är ju bara så skönt dunk i den när man ligger på en högre växel och matar på.Är det någon annan som tycker att ni förlorat "guzzigången" i era hojar när ni lättat svänghjulet?
OP
Tack för svaren ang vikten på svänghjulet, det är så att jag funderar på att skaffa ett tyngre då jag tycker min LM 3 är väldigt nervös på vissa varvtal och går ryckigt, framförallt i stadskörning.Jag har en original LM 2 i garaget också och det är ju bara så skönt dunk i den när man ligger på en högre växel och matar på.Är det någon annan som tycker att ni förlorat "guzzigången" i era hojar när ni lättat svänghjulet?
OP
-
Guzzikjelle
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Svänghjulsvikt???
Nix inte om lättar det lagom cirka 2,2 kilo, fördelen jag upplever är en mer lättväxlad hoj.
Calle II o 850T5 är mina referenser på detta.
Kjelle
Calle II o 850T5 är mina referenser på detta.
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator