lm2 bromsar
Moderator: Moderatorer
-
tokker
lm2 bromsar
ska plocka bort det integrerade bromssystem o ha båda skivor på handbromsen någon som vet om org bromshandtaget är dim för dubbla skivor
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Re: lm2 bromsar
Även jag har tänkt att göra så på min LM3 framöver. Jag har förstått att det normala då är att man byter bromshandtag (huvudcylinder) till ett med större kolv. Detta för att det ska kunna pumpa ut tillräckligt med olja för två ok. Jag frågade på Biscaya en gång hur de gjorde på den tävlingsmaskin de körde med på 80-talet. Panta beskrev då att det var denna modifiering som behövdes.
Lite tråkigt tycker jag. För om man ökar arean på huvudcylindern kommer man ju samtidigt att få sämre nyp. Vore trevligt om man kunde behålla originalcylindern. Jag föreställer mig att jag kommer att först försöka med originalcylinder och dimensionera upp bara om det behövs.
Jag skulle också kunna tänka mig att byta bromsslangarna på gaffeln mot rör och bara köra med 20 cm stålomsppunna slangar nere vid oken för att ta upp fjädringsrörelser. Rör flexar naturligtvis betydligt mindre än slangar, även om de är stålomspunna.
En annan fråga: Det kopplingsstycke som sitter bak på hojen original och fördelar bromsvätska till fram och bakhjul. Går det kopplingsstycke att använda som förgrening på framgaffeln i stället? Eller innehåller det någon form av reduceringsventil till bakhjulet (som alltså inte ska följa med till framgaffeln)? Jag har sett ett likadant kopplingsstycke på framgaffeln på en Laverda, men jag vet inte om det finns olika utföranden med/utan ventil som ser likadana ut utvändigt.
F.ö. kan jag nämna att det är stor skillnad på olika belägg. Jag har lite olika liggande och de som det står Brembo på är förvånande nog sämst. De är mest slitna och möjligen är de så att de är hårdare och sämre mot slutet för att sas "aldrig ta slut". Detta som en ren omsorg om skivan. Jag vet inte.
Lite tråkigt tycker jag. För om man ökar arean på huvudcylindern kommer man ju samtidigt att få sämre nyp. Vore trevligt om man kunde behålla originalcylindern. Jag föreställer mig att jag kommer att först försöka med originalcylinder och dimensionera upp bara om det behövs.
Jag skulle också kunna tänka mig att byta bromsslangarna på gaffeln mot rör och bara köra med 20 cm stålomsppunna slangar nere vid oken för att ta upp fjädringsrörelser. Rör flexar naturligtvis betydligt mindre än slangar, även om de är stålomspunna.
En annan fråga: Det kopplingsstycke som sitter bak på hojen original och fördelar bromsvätska till fram och bakhjul. Går det kopplingsstycke att använda som förgrening på framgaffeln i stället? Eller innehåller det någon form av reduceringsventil till bakhjulet (som alltså inte ska följa med till framgaffeln)? Jag har sett ett likadant kopplingsstycke på framgaffeln på en Laverda, men jag vet inte om det finns olika utföranden med/utan ventil som ser likadana ut utvändigt.
F.ö. kan jag nämna att det är stor skillnad på olika belägg. Jag har lite olika liggande och de som det står Brembo på är förvånande nog sämst. De är mest slitna och möjligen är de så att de är hårdare och sämre mot slutet för att sas "aldrig ta slut". Detta som en ren omsorg om skivan. Jag vet inte.
-
tokker
Re: lm2 bromsar
jag kommer dra en stålomspunnen slang ner till vänstra ok o sen en från vänstre till höger då behöver man ingen fördelar. så har jag det på min andra rr hoj suzuki.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: lm2 bromsar
Om jag förstått det hela rätt är det ingen reduceringsventil i kopplingsstycket på åtminstone de Le Mans modeller som varit ämnade för den europeiska marknaden (även om man ofta fick höra det) Däremot läste jag någonstans att på de hojar som levererades till USA så satt det faktiskt en reduceringsventil.
Någon som vet mer om detta?
Någon som vet mer om detta?
Ciao / Ne
-
hassew
- Distriktsombud 6 (Östergötland)
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
- Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981
Stelvio NTX 2015
Re: lm2 bromsar
Hej
Efter att ha läst på lite i "Guzziology" så kom jag fram till detta:
Förhållandet mellan den sammanlagda arean hos kolvarna i oken och kolven i huvudcylindern i handtaget eller fotpedalen bör ligga på 15-30:1. Ju högre dessto mjukare eller degigare om man så vill.Du måste dra in handtaget längre för att uppnå samma tryck.
Hamnar man istället för lågt, ex på 11:1, så kan bromsen bli hård/ okänslig.
På LM I, II, III & IV fanns inte reducering. Det fanns däremot bla på 1000SP och LM V.
På tidiga integrerade bromsystem så laborerade man tydligen med olika friktion på klossar fram och bak istället.
Sen är ju frågan om integrerade system är så kass att man måste bygga om?
Kjelle Watz vann ju faktiskt superbike 1977 med sin LM I:a, och till och med Dr John Wittner körde med kopplade bromsar på sin LM IV racerendurance. Alla tre oken!
Själv har jag en kopplad 1000SP och en "okopplad" Quota.
Hasse DO6/ Björkeberg
Efter att ha läst på lite i "Guzziology" så kom jag fram till detta:
Förhållandet mellan den sammanlagda arean hos kolvarna i oken och kolven i huvudcylindern i handtaget eller fotpedalen bör ligga på 15-30:1. Ju högre dessto mjukare eller degigare om man så vill.Du måste dra in handtaget längre för att uppnå samma tryck.
Hamnar man istället för lågt, ex på 11:1, så kan bromsen bli hård/ okänslig.
På LM I, II, III & IV fanns inte reducering. Det fanns däremot bla på 1000SP och LM V.
På tidiga integrerade bromsystem så laborerade man tydligen med olika friktion på klossar fram och bak istället.
Sen är ju frågan om integrerade system är så kass att man måste bygga om?
Kjelle Watz vann ju faktiskt superbike 1977 med sin LM I:a, och till och med Dr John Wittner körde med kopplade bromsar på sin LM IV racerendurance. Alla tre oken!
Själv har jag en kopplad 1000SP och en "okopplad" Quota.
Hasse DO6/ Björkeberg
-
tokker
Re: lm2 bromsar
det handler inte om att systemet är kass men på bana vill jag ha frambroms o bakbroms separerade. det blir en helt annan kör stil som inte jag är van vid om jag ska bromsa båda fram o bak möjligt det räcker med en skiva för att stoppa den det jo ingen raket precis fast den är trimmad ska ända byta till stålomspunna slanger så kan jag lika bra koppla ihop skivorna fram. någon som kan regna va det blir om jag mäter fram sifrorna