Breva 750 hackningar + säger hej

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

PeterK
UppKomling
Mina motorcyklar: Breva 750 ie -05, Kawasaki Versys -08, Suzuki TS 125 -81 (fast det vete katten om den räknas)

Breva 750 hackningar + säger hej

Inlägg av PeterK »

Hejsan gott folk!
Tar nu steget och frågar så här lite desperat efter tips. Vi har en Breva 750 i familjen som inte är riktigt kry. Den har gått 800 mil och 600 av dom har varit sagolika. Sambon är/var så fruktansvärt nöjd över den. Men de senaste 200 milen har den börjat gå sämre och sämre. På låga varv tål den inte gaspådrag utan att hosta och hacka upp till ca 3000 varv. Detta gäller i synnerhet när den är kall. Något bättre blir det när den är genomvarm men aldrig bra. Den har genomgått service med TPS reset, trottelhus-synkning och tändstiftsbyte och blev då lite bättre. Efter ett tag blev det dock samma igen.
Började själv undersöka och gå igenom alla plintar (ta isär och behandla med elektronikspray) Lossa Tändspolar och jordpunkter för att applicera lite kopparpasta. Har även mätt upp tändkablarna med jämna resultat.
Har provat synka trottelhusen själv enligt följande metod
http://wildguzzi.com/forum/index.php?PH ... #msg295635
Det enda jag inte gjort själv är TPS reseten då jag inte har någon mätutrustning för detta.
Läste också om smutsig vevaxelsensor som kunde ge diffusa symptom. Sitter under en plugg på motorhalvan. Rengjorde den också utan resultat.
Är det någon som har något uppslag?
Mycket tacksam för svar.
/Peter K
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Breva 750 hackningar + säger hej

Inlägg av Raz »

över 3000 varv går den bra?
Alive and ticking
The world is my dyno!
PeterK
UppKomling
Mina motorcyklar: Breva 750 ie -05, Kawasaki Versys -08, Suzuki TS 125 -81 (fast det vete katten om den räknas)

Inlägg av PeterK »

Ja det är endast upp till detta varvtal bekymren finns. När den är kall betydligt värre.
Vill bara säga att jag vet hur känsliga dessa inställnigar är och att jag inte skruvar med slägga och huggmejsel :D
Äger en Carbtune II vilken jag använt mig av vid synkningen.
Har även provat startgasmetoden för att söka efter ev. tjuvluft-läckage utan resultat.

Mvh/ Peter
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Jag har tidigare haft liknande problem med min hoj.
Iofs så testade jag aldrig med startgas (smart) ,men mitt fel berodde på att
insugsgummi inte satt på ordentligt.
Kolla även efter sprickor.
Det kan även finnas slaggämnen i bränslesystemet , prova med rengöring för bränslesystemet , finns på
flaska som man häller i tanken.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
PeterK
UppKomling

Inlägg av PeterK »

Tack för svaren!
Jag har provat med rengöringsmedel i bensinen utan resultat. Även tömt tanken och stoppat i fräsch bensin.
Var och tittade runt på wildguzzi igen och såg att där hade kommit en hel massa ny info.
Något jag inte visste var att den är tydligen extremt känslig på elektrodavstånden. Skall vara 0.65mm exakt.
Diffusa problem kan även uppstå om reläet som styr bränslepumpen, lambdasensorn etc. är på väg att ge upp. Detta måste kollas upp. Måste också kontrollera så att ingen cell i batteriet är dålig. Men när den startar så bra och laddningen fungerar så har jag inte tänkt på det.
Sedan måste man kanske mäta upp samtliga sensorer, men utan att veta deras ohm-värde famlar man i mörkret. Finns kanske att köpa verkstadsmanual?
Funderar på att skaffa Technoresearchs programvara för att kunna göra TPS-resetten och läsa felkoder. Är det någon som har erfarenheter av denna?
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

PeterK skrev:Tack för svaren!
Jag har provat med rengöringsmedel i bensinen utan resultat. Även tömt tanken och stoppat i fräsch bensin.
Var och tittade runt på wildguzzi igen och såg att där hade kommit en hel massa ny info.
Något jag inte visste var att den är tydligen extremt känslig på elektrodavstånden. Skall vara 0.65mm exakt.
Diffusa problem kan även uppstå om reläet som styr bränslepumpen, lambdasensorn etc. är på väg att ge upp. Detta måste kollas upp. Måste också kontrollera så att ingen cell i batteriet är dålig. Men när den startar så bra och laddningen fungerar så har jag inte tänkt på det.
Sedan måste man kanske mäta upp samtliga sensorer, men utan att veta deras ohm-värde famlar man i mörkret. Finns kanske att köpa verkstadsmanual?
Funderar på att skaffa Technoresearchs programvara för att kunna göra TPS-resetten och läsa felkoder. Är det någon som har erfarenheter av denna?
Yep.

VDSTS fungerar bra; köp den direkt från todd(at)guzzitech.com ( http://www.guzzitech.com ) - Ca halva priset mot den svenska importören. Se dock till att få rätt version, om du inte köper PRO-modellen. Ska va för MM IAW15RC (kolla etikletten bakom etiketten på din ECU)

Bild

Med VDSTS kollar du även sensorer, nollställer felkoder mm. Mjukvaran är densamma för alla ECU'er. Nyckeln till din ECU sitter i hårdvaran, dvs kabeln som medlevereras. Det går INTE att justera blandningen fet/mager på en 15RC.

Prova att demontera tanken, vänd upp-o-ner på den, skruva bort hela punmpinsatsen och rengör filter, kolla att slang mellan pump o filter är hel. Fast jag tycker inte det låter som smuts, då borde förhållandet vara tvärtom, eller hur?
Försök förmulera frågan på http://forum.guzzitech.com/index.php?op ... t&catid=48. John Zibell som härjar där är mycket kunnig på ECUn.

Verkstadsmanual här för nedladdning: http://guzzitek.org/atelier/pb/Breva750 ... )MAJ02.pdf
Om du är en snäll pojke och skickar din adress i ett PM, ska jag skicka dig en CD med manual och en massa annat nyttigt för Breva 750.

Kul, fö, med lite fler Breva-ägare. Den är ju ändå den bästa Guzzin någonsin. :mrgreen: Jag har 5000 problemfria mil på min, och känner inte igen dina problem.
Införskaffer du en VDSTS måste du även ha en parallell/USB adapter, om du inte har en gammal laptop med parallellingång.
Fungerar enbart med PC eller PDA/Windows, (PRO-versionen med båda), inte med MAC.

Den som utförd service mot betalning måste väl för fan kunna ordna problemet inom ramen för servicen, för övrigt. Vad tar han betald för? Saknar dom en Axone?
Senast redigerad av 1 -ah, redigerad totalt 6 gånger.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
PeterK
UppKomling

Inlägg av PeterK »

Tackar som bara den -ah
Man blir nästan tårögd, en länk till verkstadsmanualen :shock:
Jag har noterat att det är M15RC versionen jag skall ha.
Jag har nog påtalat problematiken för verkstaden upprepade ggr och den har varit inne dels för service och en gång till för åtgärd av felet. Dom använder en Axone men när problemet kvarstår så känns det som om jag bara besvärar och verkstaden är överhopad med jobb. Så jag väljer att nysta i det här själv.
Det blir nog till att göra som du säger, riva pumpinsatsen och kolla/byta filter. Återigen mången tack för tipsen.

Kul med 5000 mil. Den är ju hur trevlig som helst denna maskin. Så lättkörd, smidig och trygg för att inte tala om hur tjusig den är. Hoppas kunna åka på någon Guzzi-träff till sommaren. Gällivare är ju bara ett stenkast 50 mil :D
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

PeterK skrev:Tackar som bara den -ah
Man blir nästan tårögd, en länk till verkstadsmanualen :shock:
Jag har noterat att det är M15RC versionen jag skall ha.
Jag har nog påtalat problematiken för verkstaden upprepade ggr och den har varit inne dels för service och en gång till för åtgärd av felet. Dom använder en Axone men när problemet kvarstår så känns det som om jag bara besvärar och verkstaden är överhopad med jobb. Så jag väljer att nysta i det här själv.
Det blir nog till att göra som du säger, riva pumpinsatsen och kolla/byta filter. Återigen mången tack för tipsen.

Kul med 5000 mil. Den är ju hur trevlig som helst denna maskin. Så lättkörd, smidig och trygg för att inte tala om hur tjusig den är. Hoppas kunna åka på någon Guzzi-träff till sommaren. Gällivare är ju bara ett stenkast 50 mil :D
Detta märkliga forum program klippar uppenbart länkar ppå nå't vis. Jag har ändrat länken, men du måste kopiera hela länken ( inkl .pdf-biten i slutet) och klistra in i din browser.
De flesta manualer för de flesta Guzzina finns på denna plats, siten är http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

Mycket nöje!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Inlägg av Robban »

-ah skrev:Kul med 5000 mil. Den är ju hur trevlig som helst denna maskin. Så lättkörd, smidig och trygg för att inte tala om hur tjusig den är.
De sägs ju att smaken är som baken, bred alltså, men visst finns det många snygga Guzzis.
Bilagor
Marcs.jpg
Marcs.jpg (75.21 KiB) Visad 6504 gånger
PeterK
UppKomling

Inlägg av PeterK »

Jösses så jäkla snygg maskin du hade Robban! Det där måste ju vara bland det vackraste/trevligaste fabriken har producerat :mrgreen: i hård konkurrens med LM MKIII:an då :) Var svårt sugen på en 1100 sport en gång i tiden men vågade då inte att ta steget när vegliamätarnas?? nålar hoppade hit och dit. :oops:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag tror inte det där är Robbans maskin, det är bara en nära släkting :lol:

Eller? :shock:

Det där bakpartiet skulle jag gärna ha på min kärra.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Inlägg av Robban »

Alldeles riktigt Raz, hojen tillhör Marc Detournay. Bilden hämtad från COG. Han (Marc) tog sedermera bort kåpan för att få en mer "streetfighterlook" på den. Fler bilder och hela historien går att läsa där (http://www.centauro-owners.com). Bakpartiet ja, helt fantastiskt vackert.
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Bra svar!

Då förstår vi ju alla varför Peters Breva går ojämnt! :roll:
PeterK
UppKomling

Inlägg av PeterK »

Jag väntar bara på att vädret ska bli tillräckligt bra så att man kan börja vara ute i garaget. Då skall genast tanken lös och bränslefiltret med tillhörande slangar kontrolleras. Är lite bekymrad över bränsleledningen som är ansluten i tanken/pumparmaturen. Den sitter stenhårt och jag vågar inte ta i för mycket av rädsla att det ska gå sönder. Hur katten får man loss den? Har tidigare särat den längre ned i skarven men det skulle vara praktiskt om man kunde ta lös ledningen helt från tanken?
Sedan såg jag i verkstadsmanualen att Axone-instrumentet kunde diagnostisera väldigt mycket: Tändspolarna, Lambdasond, injektorerna, pumprelän m.m. och det måste jag höra med verkstaden om det verkligen gjordes när den var inlämnad. Står i manualen att Axonen kan automatiskt upptäcka fel i dessa enheter men så står det också att man aktivt kan testa komponenterna... Är det en feltolkning eller finns det passiv och aktiv felsökning i apparaten? Är den aktiva i så fall grundligare? Eller samma som den passiva, bara att man testar den komponenten separat?
Vore bra att veta så jag kunde fråga verkstaden om dom verkligen diagnostiserat allt?

/Peter
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Om Axone vet jag inget, men gissar att man kan felsöka/kolla både automatiskt och på enskilda komponenter.
Evt kan du ställa frågan direkt till Pete Roper, som är lycklig ägare av en Axone. Han finns numera nog enbart på Wildguzzi.
Snabbkopplingen under tanken är lite knepig. Spraya den först med en PTFE-spray, och låt det tränga in någon minut.
Den fungerar precis som en snabbkoppling för tryckluft; ringen närmast tanken ska tryckas tillbaka, medan man håller mot. Pga att det är så trångt under tanken, brukar jag först kila upp den med en bit läkt, och sedan använda två spetstänger för själva operationen. Men var föriktig, "knäet" eller stosen på tanken, går att bryta av....
Att göra servicen själv på Brevan är verkligen inte särskild svårt, men kräver förutom vanligt verktyg även en Axone (dyr! - den har fö ersätts med en ny variant med att annat namn) eller VDSTS och ett synkverktyg typ carbsticks, twinmax eller ett par meter bensinslang med hydraulolja....

Här är fö en annan länk till servicemanualen, om den förta skulle svikta:
http://www.servicemotoguzzi.com/public/ ... %20750/en/

Tanken slår mig, om din verkstad evt skulle ha rört ställskruven på TPS-kroppens undersida (Vänster sida); den som absolut INTE får röras? Kolla att den gula markeringsfärgen är orörd. Spjällen får endast justeras med koppskruven på höger sida.
Skriv svar