olja läckage kardanhuset

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97

olja läckage kardanhuset

Inlägg av Kent »

Hej

Min MG 1100ie sport -97 med 3300mil på mätaren fuktar lite olja där bakaxeln går in i kardanhuset. Från början menade man att det nog bara är fett som när det blir lite varmt sakta gråter ut, detta eftersom det började strax efter att bakhjulet hade varit av för däcksbyte på verkstad.
Det fuktar ut fortfarande och det blir långa olje tårar längs hela kardanhuset.

Min fråga är finns det en tätning som kan vara kass så att kardan husoljan kan komma ut här runt axel genomföringen eller kardanhuset och dess olja är helt innesluten och kan ej komma ut här ?

Om det är en tätning som behöver bytas vad är det för en typ och vad kan det kosta ?

Kent
Kent
1100i Sport -97
mike
Guzzifantast

Re: olja läckage kardanhuset

Inlägg av mike »

Hej! Kent
Det finns två packboxsar en vid växsellådans utgång (kardanaxel) och den andra vid bakhjulet drivningen och oljan som du pratar om är växellådans olja. Kolla oljan i växellådan om den har minskat om inte behöver inte byta packboxen (troligtvis är det den packboxen vid växellådans utgång (kardanaxel) för den har ju rullat 3300 mil) packboxen kostar c40-50kr st
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Har du någon ventilation eftermonterad? Många har satt dit något eftersom konstruktionen (med naken kardan) gärna ger för högt tryck i slutväxeln och skjuter packningar. Någon tidigare ägare till min hoj hade gjort det, det är ett rör genom påfyllningspluggen och en slang som går upp till under sadeln. Stein-Dinse har haft nåt färdigt kit för detta.

Ett annat trick är att "pysa" slutväxeln när den är riktigt varm, så kommer den att ha undertryck när den är kall istället. Det kan funka ganska bra bara det.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare

Inlägg av Kent »

Tack för alla tips, men jag måste förtydliga att det är runt hjulaxeln som olja kommer ut och inta där kardanaxeln går in i kardanaxel huset. det verkar ju som det där med att släppa ut övertryck vore en bra idé.
Men fråga var egentligen är det teoretiskt möjligt att olja kan komma ut detta hållet? är inte hjulaxel genomföringen helt oberoende av kardanhuset ? Jag kan maila en bild (för stor för att ladda upp)

Kent
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Tjena.
Jag tycker det låter samstämmigt med din första tanke. Fett från lagret blandat med vatten. Vårslasket som trycker på?
Många framhjulslager möter ju sitt öde pga. att högtryckstvätten används där den inte borde göra det. Taskiga framhjulslager är ingen kul pryl att åka omkring med).

På Daytonan skulle kulorna kunna vara fyrkantiga utan att man skulle kunna upptäcka missljud p.g.a. de "fullflytande skrammel-skivorna". (Folk tittar ibland förvånat då man rullar hojen vid parkering och liknande)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare

Inlägg av Kent »

Hej Igen !

Kolla bilden.

Tittade på kardanhuset på en gammal BMW och där sitter faktiskt på overdelen en ventilation med just syftet att kunna leda ut övertryck. Varför finns detta inte på Guzzi ?

Kent
Bilagor
Kents_oljelackage.JPG
Kents_oljelackage.JPG (61.51 KiB) Visad 8036 gånger
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Du borde lätt kunna avgöra på lukten om det är växellådsolja eller lagerfett. Jag brukar fetta in det öppna nållagret innanför brickan (precis där geggan kommer ifrån på din bild) riktigt ordentligt vid varje däckbyte men jag har aldrig sett nåt liknande.

Jag tror det är den packbox som är jobbigast att byta när det läcker på utsidan :(

Det är inte så att däckfirman råkade sätta ihop kardanaxeln ur fas? Då kan jag tänka mig att det skakar ut mer skit än vanligt från det där nållagret. Och då kommer alla lager i hela drivlinan att få stryk tills du fixar det.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Kent skrev:...Tittade på kardanhuset på en gammal BMW och där sitter faktiskt på overdelen en ventilation med just syftet att kunna leda ut övertryck. Varför finns detta inte på Guzzi ?...
Jag tror den lilla nippeln/saken på toppen av växelhuset är just en sådan. Den som på din bild är halvt dold bakom aluminiumkonsolen som sitter på växelhuset och går upp till momentstaget. Så jag tror att du har en avluftning som förhindrar övertryck. (Jag tror även att jag har en likadan på min gamla LM III, men jag minns inte med säkerhet. Däremot vet jag med säkerhet att min kardan hittills varit problemfri.)
per-erik
Guzzifantast

Inlägg av per-erik »

Hej!
Jag antar att konstruktionen på kardanhusen inte har ändrats radikalt de senaste 20 åren. Utseendet är ju i princip det samma på problemhuset,som på ett,som jag har liggande i garaget och som är till V7 Special.
I botten,dvs längst ut mot muttern sitter en zimmerring,som tätar mot den roterande,drivande
delen,som är lagrad med ett nållager mot huset alldeles innanför tätningen.Det är med all säkerhet denna tätning som börjar ge upp.Detta påverkas ej av demont. och montering av hjul.För att byta tätningen måste kardanhuset demonteras.
Är jag ute och seglar?Kjelle vet säkert.
Hälsningar per-erik
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

Min Breva hade ett liknande problem vid leverans.
Det visade sig att Luigi någon glåmig måndagsmorgon hade monterat en tät påfyllningsplugg, där det annars skulle vara en ventilerat. Efter byte av packboxar och plugg våren '04 har problemet inte upprepats.
Jag minns inte vilken gänga den ventilerade pluggen har - kan vara M12? En 17 mm nyckel behövs- , men om den är lik din borde det ju vara enkelt att skaka fram en ventilerat plugg ur sortimentslådan?

Bild

Reservdelsnumret är GU 19206501
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare

Inlägg av Kent »

Hej igen.

När man trycker lite på kardan huset kan det röra sig ganska mycket i sidled varför man kan misstänka att en tätning är kass.
Oljan i huset är nu bytt och man kan tidvis köra utan att det läcker men ibland kommer det ett par droppar.
På sidan nedan kan man se detaljen med nr 10 frågan är om det är en tätning? den finns märkligt nog ej med i styckelistan under ? Någon som kan säga vilken tätning det är och var man kan få tag på den ? innan vi river kardan huset ?
Nnedan firma har den ej.

Kent

http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M ... SPORT_2_02
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Kent skrev:När man trycker lite på kardan huset kan det röra sig ganska mycket i sidled varför man kan misstänka att en tätning är kass.
Oljan i huset är nu bytt och man kan tidvis köra utan att det läcker men ibland kommer det ett par droppar.
På sidan nedan kan man se detaljen med nr 10 frågan är om det är en tätning? den finns märkligt nog ej med i styckelistan under ? Någon som kan säga vilken tätning det är och var man kan få tag på den ? innan vi river kardan huset ?
Om den rör sig mycket så är det väl snarare nåt lager som är kass (förmodligen nr 2) men den där packboxen är i alla fall en 38x50x7 och den kan du säkert hitta i vilken lämplig butik som helst. Utom Mekonomen för de dumpuckona vägrar sälja sånt om man inte kan hitta en bil som den sitter på. Obegripligt. Ändå kallar SKF dem för återförsäljare. Jag blir så arg :twisted:

Lagret nummer 2 är också ett standardlager, det heter HK2516-2RS för själva nållagret och IRZ 20x25x18 för innerhylsan. Rengör och fetta in vid varje däckbyte!

För övrigt kan man nog säga att det går att vicka en del på min slutväxel också, jag tror det är normalt.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare

Inlägg av Kent »

Slutrapport angående mitt oljeläckage!

Hela kardanhuset revs ned och det lilla rullagret som sitter längst ut och som bara tar upp vridrörelserna vid fjädring var kass och inner ringen hade rostat. Detta lager är konstruerat med inbyggda packboxar men vatten hade skadat lagret och dessutom tagit sig förbi nästa packbox och även skadat det större nållagret som lagrar själva kuggkrans hjulet, och detta byttes också. På andra sidan kuggkransen sitter ett större SKF kul lager som var ok men det byttes också när kardanen ändock var nerplockad. Bägge de större packboxarna byttes också + en del brickor och naturligvis papperspackningen som ligger på båda sidor om shims brickan i locket. Samtidigt byttes bägge hjullagren eftersom kostnaden i sammanhanget är måttlig. I övrigt såg det fint ut därinne.

Det här kardanhuset har troligtvis ej varit ned plockat ngn gång. Hojen är -97 och har rullat 4000mil.

Frågan man kan ställa är har vattnet tagit sig förbi detta lilla första lager p.g.a. ovarsam tvätt med Högtryck eller det är en normal ålderskrämpa ??

Jag tänkte också borra och gänga ett hål igenom oljepåfyllningpluggen för att bygga dit en luftning. Jag såg ett par dansk reggade Daytoner på Ring Knutstorp i somras och där såg jag som hastigast att någon form av luftning fanns monterad. Jag skulle vilja ha några tips om dett och hur man lämpligen kan göra ?

Kent 1100ie Sport
:)
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Mitt lilla yttersta lager var så sönderrostat att jag inte fattade att det var ett lager förrän jag såg diskussioner om det på ett forum. Men det har inte kommit in vatten längre in än så.

Angående luftning så köpte jag nyligen ett färdigt kit från Stein-Dinse som jag är nöjd med. Det jag hade innan räckte inte: Luftningsslangen måste ha ordentlig diameter annars rinner inte oljan tillbaka utan pumpas upp utan vidare ända upp under sadeln även om man satt ett bensinfilter på halva vägen som expansionskammare... tro mig, jag vet :cry:

http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... ts_id/1806

Strappa slangen ordentligt mot reaktionsstaget... jag slarvade lite och slangen rörde sig genast och det nöttes hål på den mot bakdäcket :roll:
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar