Tja, fint väder, vill gärna åka lite hoj!
Jag har efter byte nummer två av avbruten ”växelförarfjäder” på min V11 Le mans (-02) fått hjälp av verkstad (Guzzicenter) med att sätta ihop delarna i själva kåpan, där ju fjädern sitter.
Problemet är nu detta:
Verkstan har lagt i friläge "i kåpan", men jag har inte en suck om hur jag ska få lådan i samma läge. Har "ryckt lite" i växelförarna men det tycks inte gå att hitta friläget.
Finns det någon som har tips om hur man gör? Vill ju helst slippa köra hela "skroten" på kärra till verkstad. Där finns ju förresten inga tider. Bor i Enskede.
Rufus
Växellådskåpa på V11 - Återmontage efter byte av fjäder
Moderator: Moderatorer
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Växellådskåpa på V11 - Återmontage efter byte av fjäder
Tjena Rufus!
Dra ett mail till Guzzikungen. Jag är rätt säker på att han haft samma trubbel som du.
Annars kan du ringa, numret hittar du under organisation på guzziclub.nu.
Och du, välkommen hit
Dra ett mail till Guzzikungen. Jag är rätt säker på att han haft samma trubbel som du.
Annars kan du ringa, numret hittar du under organisation på guzziclub.nu.
Och du, välkommen hit
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Växellådskåpa på V11 - Återmontage efter byte av fjäder
Hej Rufus.
Det du kan gör är att frilägga bakhjulet för att sedan hitta rätt läge genom att snurra på hjulet.
Då hjulet går att snurra så har du hittat friläget , OBS skall icke förväxlas med eventuella konstgjorda dito.
Inte alltid lätt och kan ta lite tid , men man lär sig efter 3 byten
Hoppas att du filat till den taskiga ytan där fjädern ligger an , annars får du träna igen efter 100 mil
Lycka till!
Det du kan gör är att frilägga bakhjulet för att sedan hitta rätt läge genom att snurra på hjulet.
Då hjulet går att snurra så har du hittat friläget , OBS skall icke förväxlas med eventuella konstgjorda dito.
Inte alltid lätt och kan ta lite tid , men man lär sig efter 3 byten
Hoppas att du filat till den taskiga ytan där fjädern ligger an , annars får du träna igen efter 100 mil
Lycka till!
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
-
Rufus
- Nykomling
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 29 maj 2009, 10:06
- Mina motorcyklar: V11 Le mans -02
BMW R100 -81
Re: Växellådskåpa på V11 - Återmontage efter byte av fjäder
Hej och tack för tips!
Har äntligen lyckas få locket på lådan och det verkar gå att växla. Det visade sig vara lättare att ändra växelläge i locket än i lådan, så efter rätt mycket micklande så föll det på plats. Anliggningsytan vid fjädern är nu len som en barnrumpa, men den där metallen verkar vara aldeles för mjuk. Det var en mm-djup skåra i mitten och några mindre omkring. Dessa slipades ned på mindre än en minut med ett vanligt sandpapper och en liten bit smärjelduk.
Verkar som jag kommer få träna igen iaf, men det ska väl dröja mer än 100 mil får man hoppas.
Har äntligen lyckas få locket på lådan och det verkar gå att växla. Det visade sig vara lättare att ändra växelläge i locket än i lådan, så efter rätt mycket micklande så föll det på plats. Anliggningsytan vid fjädern är nu len som en barnrumpa, men den där metallen verkar vara aldeles för mjuk. Det var en mm-djup skåra i mitten och några mindre omkring. Dessa slipades ned på mindre än en minut med ett vanligt sandpapper och en liten bit smärjelduk.
Verkar som jag kommer få träna igen iaf, men det ska väl dröja mer än 100 mil får man hoppas.