Växellådsbyte
Moderator: Moderatorer
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Växellådsbyte
Ska till och byta växellåda i vinter på min 1100 sport. Måste jag ta ur motor och låda som en enhet först, eller kan jag bara ta ur lådan? Eftersom man inte får några sådana tips ur manualen eller verkstadshandboken mottages alla tips från er tacksamt.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Växellådsbyte
Antingen lossar du motor och låda som en enhet från ramen och knixar ut nedåt/framåt/vrid 90 grader/ut, eller också tar du bort svingen och fläskkotletterna och knixar ut bara lådan. Det beror lite på vad man har för utrustning i sin "verkstad". Hur mycket dunderhonung man käkat och hur mycket ryggproblem man vill få inverkar också lite.
En variant på det första alternativet är att palla upp motorn, lossa den, och sedan lyfta bort ramen från motorn istället för tvärtom.
Bilden ovan är nån som gjort det de kallar "crab the frame" på en Daytona. Bakramen är "uppvikt" med en massa saker på plats. Ganska mycket jobb. Jag vet inte riktigt om det blir något bättre av det där med bakramen.
Jag tror jag kommer köra en blandning nästa gång: ta bort svingen (men inte fläskkotletter och bakram) och sedan lossa motor+låda och sänka dem rakt ned vilket inte går med svingen på plats. Det är lätt att ta bort svingen. Det är helt omöjligt att få bort svinglagren men de vill du kanske byta när du ändå håller på. De är ditpressade med lack emellan, men man har nog inte beräknat måtten efter att det skulle vara lackat... sitter så ända in åt hel**e. Man får värma så lacken krullar sig och så går det åt några avdragare och mängder med folköl.
En variant på det första alternativet är att palla upp motorn, lossa den, och sedan lyfta bort ramen från motorn istället för tvärtom.
Bilden ovan är nån som gjort det de kallar "crab the frame" på en Daytona. Bakramen är "uppvikt" med en massa saker på plats. Ganska mycket jobb. Jag vet inte riktigt om det blir något bättre av det där med bakramen.
Jag tror jag kommer köra en blandning nästa gång: ta bort svingen (men inte fläskkotletter och bakram) och sedan lossa motor+låda och sänka dem rakt ned vilket inte går med svingen på plats. Det är lätt att ta bort svingen. Det är helt omöjligt att få bort svinglagren men de vill du kanske byta när du ändå håller på. De är ditpressade med lack emellan, men man har nog inte beräknat måtten efter att det skulle vara lackat... sitter så ända in åt hel**e. Man får värma så lacken krullar sig och så går det åt några avdragare och mängder med folköl.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Re: Växellådsbyte
Tack för tipsen Raz, jag tror jag kör med den första varianten eftersom motorn behöver lite utvändigt jobb också.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Växellådsbyte
Hmm, det där ger plötsligt en helt ny innebörd åt begreppet "halva inne" 
Ciao / Ne
-
tokker
Re: Växellådsbyte
hmm lite trådlyft
så här ser det ut när man byter på en v11 lm 02
o ett på va som var kvar av koplingen
så här ser det ut när man byter på en v11 lm 02
o ett på va som var kvar av koplingen
- Bilagor
-
- v11 006.jpg (180.13 KiB) Visad 3201 gånger
-
- v11 004.jpg (164.61 KiB) Visad 3195 gånger
-
- v11 003.jpg (178.94 KiB) Visad 3195 gånger
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Växellådsbyte
Nu blev jag alldeles skakis , trodde för ett tag att Bellezza rymt hemifrån
Sen kom jag på att hon har reg.nr. TAP 183
Undrar hur många nummer dom ligger ifrån varandra i tillverkningsnr.
Sen kom jag på att hon har reg.nr. TAP 183
Undrar hur många nummer dom ligger ifrån varandra i tillverkningsnr.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
-
tokker
Re: Växellådsbyte
ajfan
va roligt vem har då tap 182
ska pmá ramnr till dej imorgon
ska pmá ramnr till dej imorgon
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Växellådsbyte
Skönt när det inte är någon tvekan om man ska byta eller intetokker skrev:va som var kvar av koplingen
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!