Cylinderstyrningar?
Moderator: Moderatorer
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Cylinderstyrningar?
Hej i värmen
Hittade dessa två hylsor mellan cylindrarna på LM:en. Ser ut som styrningar mellan vevhus/cylinder alt. cylinder/topplock. Förre ägaren renoverade topparna efter kamremshaveri (ja, den är försedd med rem), kanske han tappade dem då? Mina frågor:
- Är det vad jag tror det är? Om inte, vad kan det vara?
- Hur mycket styrning finns mellan detaljerna om dessa saknas? Kan jag fortsätta köra eller måste jag montera dem för att undvika slitage p g a misspassning?
Skickar hojen till Gällivare i morrn, men jag kan fixa det i fars garage där uppe. Måste i så fall beställa packningar omgående. Micke
Hittade dessa två hylsor mellan cylindrarna på LM:en. Ser ut som styrningar mellan vevhus/cylinder alt. cylinder/topplock. Förre ägaren renoverade topparna efter kamremshaveri (ja, den är försedd med rem), kanske han tappade dem då? Mina frågor:
- Är det vad jag tror det är? Om inte, vad kan det vara?
- Hur mycket styrning finns mellan detaljerna om dessa saknas? Kan jag fortsätta köra eller måste jag montera dem för att undvika slitage p g a misspassning?
Skickar hojen till Gällivare i morrn, men jag kan fixa det i fars garage där uppe. Måste i så fall beställa packningar omgående. Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Cylinderstyrningar?
Jag tänkte säga att bröstkåpan har såna styrningar också men de är ju M6 och det där är väl snarare för M8. Jag har ju teflonpanna men jag kan inte minnas att det satt några såna där vare sig under topparna eller cylindrarna. Jag kan som sagt ha fel.
Tillägg: hittar inga på sprängskisserna heller. Det jag verkligen tycker det liknar (fast de är nog för små) är hylsorna som sitter på mina oljeslangar till kylaren (som du nog inte har) och oljereturen från vevhusventilationen (som du inte heller har likadant). Har du haft integralbroms? Har du det fortfarande?
Tillägg: hittar inga på sprängskisserna heller. Det jag verkligen tycker det liknar (fast de är nog för små) är hylsorna som sitter på mina oljeslangar till kylaren (som du nog inte har) och oljereturen från vevhusventilationen (som du inte heller har likadant). Har du haft integralbroms? Har du det fortfarande?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Cylinderstyrningar?
Hej
De bör vara för M8:or.
Det låter ju bra att du inte hittar några kring cylindrarna på sprängskisserna. Jag ser inga i rephandboken heller, men den är inte så detaljerad i alla lägen. Oljekylare saknas och bromsarna är i originalskick. Trodde ett tag de kunde suttit under "bygeln" som fixerar fördelaren, så att den inte kan dras för hårt, men där är det ju också M6. Eller? Näää, det är kanske M8 i alla fall! Skulle det kunna vara så enkelt och ofarligt?
Hinner inte göra nå't mer är att kolla då jag skickar upp hojen i morgon bitti. Tar med mig hylsorna och kollar vidare bland myggen, det blir skoj
Micke
De bör vara för M8:or.
Det låter ju bra att du inte hittar några kring cylindrarna på sprängskisserna. Jag ser inga i rephandboken heller, men den är inte så detaljerad i alla lägen. Oljekylare saknas och bromsarna är i originalskick. Trodde ett tag de kunde suttit under "bygeln" som fixerar fördelaren, så att den inte kan dras för hårt, men där är det ju också M6. Eller? Näää, det är kanske M8 i alla fall! Skulle det kunna vara så enkelt och ofarligt?
Hinner inte göra nå't mer är att kolla då jag skickar upp hojen i morgon bitti. Tar med mig hylsorna och kollar vidare bland myggen, det blir skoj
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
-
Rolf Halvorsen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Re: Cylinderstyrningar?
Hei
Jeg synes de ligner på lagringshylsene for hovedstøtten hvor Ø10mm skrue passer.
God sommer.
Rolf
Jeg synes de ligner på lagringshylsene for hovedstøtten hvor Ø10mm skrue passer.
God sommer.
Rolf
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Cylinderstyrningar?
Hej
Tyvärr förstår jag inte vad "hovedstøtten" är, kan du hjälpa mig? Men innerdiametern är bara 9 mm, så de har troligen suttit på 8 mm skruvar.
MVH, Mikael
Tyvärr förstår jag inte vad "hovedstøtten" är, kan du hjälpa mig? Men innerdiametern är bara 9 mm, så de har troligen suttit på 8 mm skruvar.
MVH, Mikael
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Cylinderstyrningar?
Jag tror hovedstøtten skulle kunna betyda motorfäste eller kanske till och med centralstöd 
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Cylinderstyrningar?
OK, det verkar vara läge för en Guzzi-Quiz i Gällivare på lördag kväll: "gissa delen".
Min chans att vinna är försvinnande liten, även om jag äger dem
Jag lovar att bjuda vinnaren på en öl. Men då får han/hon montera hylsorna.
Min chans att vinna är försvinnande liten, även om jag äger dem
Jag lovar att bjuda vinnaren på en öl. Men då får han/hon montera hylsorna.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Cylinderstyrningar?
En god idé!
Men jag är inte helt pantad. När ölen är urdrucken då återvinner man ju tomhylsorna... Kallas oxå Perpetum mobile.
Men jag är inte helt pantad. När ölen är urdrucken då återvinner man ju tomhylsorna... Kallas oxå Perpetum mobile.
Ciao / Ne
-
Rolf Halvorsen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12
Re: Cylinderstyrningar?
Ok - hovedstøtte = centralstöd
Men siden indre diameter er 9mm passer de til 8mm skruer.
Da er det de hylsene som hører til fordelerfeste til motorblokken (91180907). Skruene der er 8mm.
Fortsatt god sommer.
Rolf
Men siden indre diameter er 9mm passer de til 8mm skruer.
Da er det de hylsene som hører til fordelerfeste til motorblokken (91180907). Skruene der er 8mm.
Fortsatt god sommer.
Rolf