V11 Bluddrar

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: V11 Bluddrar

Inlägg av Raz »

SportGuzzi skrev:Hej, nu har pärlan varit hos Biscaya hela dagen och justerat ECU, TPS och PCIII och det mesta går hyfsat nu. Dock rycker den och bluddrar en del fortfarande på jämn gas och detta menar man på Biscaya att det beror på att ECU´n är kass.

Är det någon i Guzziland som vet var eller hur man kan få tag på en orginal ECU till en V11 -00 till vettiga pengar är jag VÄLDIGT tacksam för tips. :)
Jag må vara amatör och Biscaya proffs men det där låter inte riktigt vettigt. En ECU är inte en slitdel. Den kan inte vara lite dålig. Antingen fungerar den eller också fungerar den inte alls. Jag vågar påstå att det inte blir någon som helst skillnad om du byter den.

Däremot är mappningen kanske inte helt optimal. Men mappningen i en annan ECU är exakt likadan så det är din PCIII som ska åtgärda det, om något. Feta på lite grann på de krånglande kombinationerna av varvtal och gaspådrag så borde det försvinna.

För mig hjälper det MYCKET att köra med Raceco spec på ventilerna, dvs 0.20/0.25 istället för original 0.10/0.15. Men det är kanske för att mina toppar är så slitna. En annan sak som hjälpte på min hoj var att byta kamkedjespännaren till en Valeo/Stucchi som är mycket hårdare. Men fenomenet finns mer eller mindre på alla Sport 1100 och V11, det allra sista är svårt att få bort och receptet varierar av någon anledning. Det här är italienska kvinnor, vänj dig :lol:

Skicka i injector cleaner och 98 oktan och kör som fan så blir det bättre..
Alive and ticking
The world is my dyno!
tokker

Inlägg av tokker »

eller prova ta bort pc 3an ibland kan dessa spöka till det.
ecu´n tror jag inte på, dom liksom funkar eller ej o är den kass går inte hojen
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000

Inlägg av SportGuzzi »

tokker skrev:eller prova ta bort pc 3an ibland kan dessa spöka till det.

Hej, det är jag som uttrycker mig felaktigt...

ECU´n fungerar, dock är det en MG Racing vars mapp är helt åt h'''vete. Christoffer på Biscaya som verkligen ger ett proffsigt intryck förklarade att det mesta i detta kunde han kompensera i PCIII men viss tändningsproblematik kom han inte åt då. han förklarade för mig när jag åkte ifrån dem igår att den fortfarande antagligen spikar pga att ECU´n då ger konstiga värden vid vissa varv/trottellägen.

Ringde honom idag och förklarade att den fortfarande hackar och han har då lovat att vi snart skall titta på detta för att "låsa" vissa värden i mappen vid vissa lägen.

Jag vet inte om jag fattat allt korrekt men det lät bra... :D

Tipset från honom var att vi provar detta och att jag paralellt skall leta efter en MG ECU som är orginal då tändningen i mappen är bättre på dessa ??
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

SportGuzzi skrev:
tokker skrev:eller prova ta bort pc 3an ibland kan dessa spöka till det.

Hej, det är jag som uttrycker mig felaktigt...

ECU´n fungerar, dock är det en MG Racing vars mapp är helt åt h'''vete. Christoffer på Biscaya som verkligen ger ett proffsigt intryck förklarade att det mesta i detta kunde han kompensera i PCIII men viss tändningsproblematik kom han inte åt då. han förklarade för mig när jag åkte ifrån dem igår att den fortfarande antagligen spikar pga att ECU´n då ger konstiga värden vid vissa varv/trottellägen.

Ringde honom idag och förklarade att den fortfarande hackar och han har då lovat att vi snart skall titta på detta för att "låsa" vissa värden i mappen vid vissa lägen.

Jag vet inte om jag fattat allt korrekt men det lät bra... :D

Tipset från honom var att vi provar detta och att jag paralellt skall leta efter en MG ECU som är orginal då tändningen i mappen är bättre på dessa ??
Från egen erfarenhet med ett dåligt/konstigt chip(Baines racing chip) gjorde det enorm skillnad att byta till ett chip från Will Creedon,så:
Det hjälper inte att byta chip då?ECU'n är alltså någon helt annan än original M15 eller vad de heter om jag förstår det hela rätt?Jag skulle nog satsa på en original ecu eller MY15ecu om det inte går att fixa med ett byte till ett välkänt chip.
En beg.original ecu är nog inte så dyr hos rebootguzzi.com skulle jag tro och ett creedon chip kostar väl en tusing.
tokker

Inlägg av tokker »

jaha det var jo en himla skildnad, ingen sa förut att det var trimgrejor o inte org, med trimecu är det meningen du ska ge järnet hela tiden inte fisköra på 3000 varv :D
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Går det att byta chip tror du?
Eller är ECU'n en helt annan än original?
Eller är ECU'n en ombyggd original ?
Jag har nog inte riktigt förstått hur det ligger till.
-Anders
SportGuzzi
GuzziFanatisk

Inlägg av SportGuzzi »

Anders skrev:Går det att byta chip tror du?
Eller är ECU'n en helt annan än original?
Eller är ECU'n en ombyggd original ?
Jag har nog inte riktigt förstått hur det ligger till.
-Anders
Hej, angående chip har jag ingen aning (kört förgasare i hela livet så jag känner mig helt bortkommen med insprutarfrågor) ..
Som svar till ovanstående så är de INTE en ombyggd orginal utan en racingvariant från Moto Guzzi. Guzzin har levt stort sett hela sitt liv i Mandello och har då bara varit i Sverige 2 år nu. Alla modifikationer är gjorda där så jag vet inte så mycket....
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Kanske en från dom här: http://www.msd.it/guzzi.htm ?
Hör med Kristoffer på Biscaya om det går att fixa,annars är det nog bara en beg. original ecu som gäller,med ett bra chip i.Kolla http://www.v11lemans.com om det finns nån,om det inte finns hos http://www.reboot-guzzispares.com
Nisse
Nykomling
Mina motorcyklar: MG V11 Sport -00

Inlägg av Nisse »

Hej
För att komplettera eller förvirra:

Att ECU:n är märkt Racing betyder bara att den inte är godkänd för gata. Mappningen är gjord för öppna ljuddämpare och tändmappningen skiljer i stort sett inte alls från standardmappen.

Det sitter inget utbytbart chip i de här modellerna, man ändrar i ett flashminne med hjälp av en dyr kabel och programvara.

Tydligen är racing-ECU:n känslig för hur ventilspel, spjällsynk/luftskruvar och CO-halt är inställt. CO-halten ställs in med dator, inte med luftskruvarna.
De flesta verkar bara ha pluggat in och det fungerade direkt. Andra har haft stora problem.

Själva ECU:n ska tydligen vara lika på standard och racing, det är bara mappning och brytpunkter som skiljer.
Någon dag när jag känner mig våghalsig så ska jag testa att flasha in racingmappen i min standard-ECU.
SportGuzzi
GuzziFanatisk

Inlägg av SportGuzzi »

Hej igen, nu har pärlan varit på biscaya igen för att justera problematiken runt 3500-4200 varv. I dessa varvtal har tydligen denna ECU´n en tänningsproblematik som nu är kompenserad med justerad PCIII. Hojen går nu nästan helt felfritt (kan rycka till i bland) så jag ser det som att det inte blir bättre.

Enligt Kristoffer så är denna problematik vanlig både på MG´s och Ducatis trimecu´er och rådet är att fixa fram en orginal och mappa om.......men det brinner inte i knutarna för jag är 95% nöjd. :)

Tack alla får åsikter/tips/råd
Håkan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

PC III kan ju inte justera tändning så kompensationen blir med soppa. Det kanske duger ganska långt även om det inte är optimalt. Men hittar man bara en firma med rätt utrustning (tex Tuneboy TuneEdit eller TechnoResearch's Directlink) så går faktiskt en 15M att mappa om på alla sätt. Ingen aning om det finns i Sverige dock. Men inget hindrar att man köper själv om man är entusiast eller har gott om pengar...

http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... opic=13804
Alive and ticking
The world is my dyno!
Nisse
Nykomling
Mina motorcyklar: MG V11 Sport -00

Inlägg av Nisse »

Nu har jag laddat min standard-ECU med mappen från racing-ECU:n och det gick bra.
Patienten överlevde, inga försämrade egenskaper.

Nisse
Skriv svar