Nyckelbekymmer
Moderator: Moderatorer
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Nyckelbekymmer
Hej. Nyss köpt en Nevada -91 och undrar hur många nycklar som skall (borde följa med). Fick en nyckel till tändningen och kan inte med den nyckeln öppna tanklock, hjälmlås och låsa styret. Skall det följa fler nycklar eller är det något jag inte förstår. Vi har varit ett helt gäng som försökt öppna, men vi är lika okunniga allesammans.
Nybliven Guzziägare.
Kanske är det någon härute som äger en Nevada och kan förklara.
chris.
Nybliven Guzziägare.
Kanske är det någon härute som äger en Nevada och kan förklara.
chris.
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Nyckelbekymmer
Jag hade en Nevada för några år sedan. Vill minnas att det var två olika nycklar
för de tre ändamålen du beskriver.
Men jag är säker på att någon här vet, då jag inte är 100%.
Prova med ett meddelande till "Loke" här på forumet, hon äger min gamla Nevada!
för de tre ändamålen du beskriver.
Men jag är säker på att någon här vet, då jag inte är 100%.
Prova med ett meddelande till "Loke" här på forumet, hon äger min gamla Nevada!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Re: Nyckelbekymmer
Tack.
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Nyckelbekymmer
Hej,
Vi har bland annat en Nevada 03 som Mona kör på och det är samma nyckel till alt
Vi har bland annat en Nevada 03 som Mona kör på och det är samma nyckel till alt
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- lundin b
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
- Mina motorcyklar: Florida-88
- Ort: Östra Ljungby
Re: Nyckelbekymmer
Det är inte som på min Florida så att det är en nyckel som är "vikbar" ??
Den måste vara i vikt läge för att det ska gå att öppna tanklocket, svor ett tag när jag stod på macken och var på väg hem efter precis köpt den...

Den måste vara i vikt läge för att det ska gå att öppna tanklocket, svor ett tag när jag stod på macken och var på väg hem efter precis köpt den...
Mvh. Lundin B
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Re: Nyckelbekymmer
Jag börjar fundera på hur tanklocket egentligen skall se ut. Är det med "gångjärn" (viker upp den) eller ett lock. Att de helt enkelt bytt lock. Enligt Guzzicenter i Stockholm två nycklar och enligt Guzzi Skåne en nyckel. Intressant.
enligt tigare ägare olåst.
Hur som helst jag får inte upp låset och nyckeln passar inte. Inte heller till styrlås eller hjälmlås (verkar skulla vara samma där).
Möjligen har någon en länk för att få tag i nya grejer.
Jag blir lätt sur då förra ägare och firman jag köper från bedyrar innan köp att allt är okey och det inte finns några fel på hojen.
chris.
enligt tigare ägare olåst.
Hur som helst jag får inte upp låset och nyckeln passar inte. Inte heller till styrlås eller hjälmlås (verkar skulla vara samma där).
Möjligen har någon en länk för att få tag i nya grejer.
Jag blir lätt sur då förra ägare och firman jag köper från bedyrar innan köp att allt är okey och det inte finns några fel på hojen.
chris.
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Re: Nyckelbekymmer
hej!
om du köte den genom någon firma så borde dom ha någon goodwill? eller vara lite hjälpsamma vad nu firma heter?
geguzzi
om du köte den genom någon firma så borde dom ha någon goodwill? eller vara lite hjälpsamma vad nu firma heter?
geguzzi
Chris skrev:Jag börjar fundera på hur tanklocket egentligen skall se ut. Är det med "gångjärn" (viker upp den) eller ett lock. Att de helt enkelt bytt lock. Enligt Guzzicenter i Stockholm två nycklar och enligt Guzzi Skåne en nyckel. Intressant.
enligt tigare ägare olåst.
Hur som helst jag får inte upp låset och nyckeln passar inte. Inte heller till styrlås eller hjälmlås (verkar skulla vara samma där).
Möjligen har någon en länk för att få tag i nya grejer.
Jag blir lätt sur då förra ägare och firman jag köper från bedyrar innan köp att allt är okey och det inte finns några fel på hojen.
chris.
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Re: Nyckelbekymmer
Har köpt den i Jämjö hos Jonsonsbikes (utanför Karlskrona). De har gått med på att köpa nya lås, men tycker jag skall montera på dem, hur man nu gör. Svårigheten är få av tanklocket till att börja med.
De har till mig sagt att maskinen var i mycket bra skick och inga fel eller brister. Eftersom jag trodde dem och det var en firma så kolla jag inte så noga utan hämtade med släp. Får väl skylla mig själv också som inte kollade mera grundligt, men jag har inte behövt göra det tidigare när jag köpt från en firma. Sist köpte jag från Honda i Skåne (Lillemans?) och de levererade till mig och den var precis som utlovad.
chris
De har till mig sagt att maskinen var i mycket bra skick och inga fel eller brister. Eftersom jag trodde dem och det var en firma så kolla jag inte så noga utan hämtade med släp. Får väl skylla mig själv också som inte kollade mera grundligt, men jag har inte behövt göra det tidigare när jag köpt från en firma. Sist köpte jag från Honda i Skåne (Lillemans?) och de levererade till mig och den var precis som utlovad.
chris
-
tokker
Re: Nyckelbekymmer
du ska inte byta låsen själv, det tyckar jag firman ska stå för. hade det varit jag hade jag blevit jävligt förbannad o levt jävel tills dom hade fattat att dom ska åtgärda problemet, o sen hade jag ALDRIG satt min fot i den affären mer
Re: Nyckelbekymmer
Får väl sätta in en varning i Giornale att man ska se upp med den firman kanske.
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Fd Redattrice di Giornale
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Nyckelbekymmer
Personligen tror jag det ligger en gravad hund här, som Reefat skulle uttryckt det.
Det kan väl inte på allvar förhålla sig som så att firman köpt in en cykel som inte ens går
att tanka för att det saknas nyckel, och sen försöker, med flit, att sälja den till en köpare
som inte skulle upptäcka dilemmat.
Näe, något av följande måste vara sant:
- Gamla ägaren har glömt lämna ifrån sig en nyckel-uppsättning
- Firman måste ha en nyckel kvar nånstans
- Nyckeln du fått skall passa men är knepig att använda
- Gamla ägaren har aldrig använt låset, det är olåst men svårt att öppna
Men jag är ganska säker på att det var separata nycklar på min Nevada.
Vad säger Loke?
Det kan väl inte på allvar förhålla sig som så att firman köpt in en cykel som inte ens går
att tanka för att det saknas nyckel, och sen försöker, med flit, att sälja den till en köpare
som inte skulle upptäcka dilemmat.
Näe, något av följande måste vara sant:
- Gamla ägaren har glömt lämna ifrån sig en nyckel-uppsättning
- Firman måste ha en nyckel kvar nånstans
- Nyckeln du fått skall passa men är knepig att använda
- Gamla ägaren har aldrig använt låset, det är olåst men svårt att öppna
Men jag är ganska säker på att det var separata nycklar på min Nevada.
Vad säger Loke?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Nyckelbekymmer
Kloka ord av Tobbe. Och det är väl egentligen firmans ansvar, men du kanske skulle tjäna en massa tid på att kontakta tidigare ägaren och helt vänligt fråga om det är nån speciellt trick som gäller för att få upp tanklåset. Han/hon kanske kan lösa hela mysteriet på en minut. Typ "tryck hårt nedåt samtidigt som du vrider först lite medsols och sedan plötsligt byter håll så du lurar låset". Jag har ett sånt motsträvigt lås på min baksits.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Re: Nyckelbekymmer
Tack för svaren. Allt den ni skriver har jag redan försökt och har redan talat med dem.
Förre ägaren: Innan köpet "Allt perfekt, inga brister".
Efter köpet: Bara en nyckel med och inga i reserv. Nyckeln samma som tändningen "har jag för mig" och tror jag tankat en gång.
Ägaren innan denne: Bara en tändningsnyckel. Tanklåset skall vara annan nyckel och den har han inte utan tanklåset påstås vara olåst.
Firman som bytte in den har inte tankat den och på särskild fråga har de inte testat något i samband med bytet.
Jag hävdade då att dessa personer måste känna varandra annars blir det inga sådana här affärer. Det gjorde de.
Nu har firman åtagit sig att beställa ny tanklock m lås och nytt styrlås och ev hjälmlås. Sedan vill de inte står för någon låssmed eller jobbet!! Priset på tanklocket förefaller vara för lågt så jag vet inte om jag får rätt. Vi får se. Jag gjorde fel som litade på firman efter att dessutom haft kontakt med förre ägaren. Jag trodde i min värd inte det skulle kunna gå så här. Min 15e hoj, men aldrig varit med om liknande. Hade jag handlat privat hade jag kollat, men de verkade ok (och kan fortfarade vara det och lurade av någon kompis).
chris.
Förre ägaren: Innan köpet "Allt perfekt, inga brister".
Efter köpet: Bara en nyckel med och inga i reserv. Nyckeln samma som tändningen "har jag för mig" och tror jag tankat en gång.
Ägaren innan denne: Bara en tändningsnyckel. Tanklåset skall vara annan nyckel och den har han inte utan tanklåset påstås vara olåst.
Firman som bytte in den har inte tankat den och på särskild fråga har de inte testat något i samband med bytet.
Jag hävdade då att dessa personer måste känna varandra annars blir det inga sådana här affärer. Det gjorde de.
Nu har firman åtagit sig att beställa ny tanklock m lås och nytt styrlås och ev hjälmlås. Sedan vill de inte står för någon låssmed eller jobbet!! Priset på tanklocket förefaller vara för lågt så jag vet inte om jag får rätt. Vi får se. Jag gjorde fel som litade på firman efter att dessutom haft kontakt med förre ägaren. Jag trodde i min värd inte det skulle kunna gå så här. Min 15e hoj, men aldrig varit med om liknande. Hade jag handlat privat hade jag kollat, men de verkade ok (och kan fortfarade vara det och lurade av någon kompis).
chris.
-
tokker
Re: Nyckelbekymmer
hmmm nu fatter jag inte, hur kan du försvara firman
???????????
det väl ändå dom som såld dej något som inte funkar, så det jo skit samma vem dom har köpt den av
-
Chris
- UppKomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 30 aug 2009, 19:00
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 750 Nevada -91
Honda GL 1800 -02
Re: Nyckelbekymmer
Nu har jag lyckats borra ut nemialåset (styrlåset) och förmodligen får nytt ett nytt. Även hjälmlåset (borrat). Tanklocket fick jag hjälp med och det skulle kunna gått i baklås. Nu kan jag öppna det och äntligen tanka. Kopia tagen på befintlig nyckel och jag tror det hela kommer ordna sig. Att det varit olika nycklar från början förefaller ganska självklart.
tack för svaren.
mvh chris
tack för svaren.
mvh chris