Det behöver inte lukta något alls även om en massa komponenter "brunnit upp". Bra att du fått tag på en ny, det borde väl fungera med ditt chip.
Släng inte den trasiga boxen, den är åtråvärd för folk som köper MyECU, då man behöver skalet och kontakten.
Går inte?
Moderator: Moderatorer
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Går inte?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Det räcker ju faktiskt med att vara lite för laddad så man avger lite statisk elektricitet för att knäcka elektronikkomponenter, även om man inte rör sig i dåliga kretsar. Kom ihåg att använda icke ledande verktyg inne i boxen (keramiska eller plast t.ex).
Ladda gärna ur och hasa inte omkring i yllesockor vid operationstillfället...
Ladda gärna ur och hasa inte omkring i yllesockor vid operationstillfället...
Ciao / Ne
- ani
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99 - Ort: Bunkeflostrand
Ram och motor kan hålla väldigt mycket laddning, alltså funkar det bra att jorda ur sig genom att ha kroppskontakt med hojen (typ underarm mot ram) samtidigt som man skruvar. Rent generellt bra tumregel vare sig man skall skruva fordonselektronik eller datorer. Icke ledande verktyg är nog jättebra, men är man bara lite försiktig och ser till att jorda ur dem innan de körs ner bland kretsarna funkar det väl bra med vanliga. Har ännu inte lyckats bränna nån dator eller del därav trots tidvis flitigt skruvande.
/Anders
/Anders
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
För 15 år sedan när jag skruvade i datorer som fälttekniker så slarvade jag en gång med jordning och hade dessutom på mig en tjock stickad tröja och förmodligen jumpadojor. Jag både såg och kände "åsknedslaget" i miniatyr som gick från mitt pekfinger rakt ner i processorn. Det vara bara att packa ihop och skicka iväg hela kärran för byte av moderkort 
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Nu funkar det igen
fick boxen på fredan,guzzin hoppa igång,sen bar det väg till gelleråsen
Tackar för hjälpen///Daniel..........
Guzzi=Blues...