http://www.youtube.com/watch?v=aPK60FbnJ9g
För övrigt är det en av världens coolaste Guzzis: en Californa EV med Convert-låda. Jag skulle byta hojen, bilen och vänster fot mot den om jag kunde.
Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Moderator: Moderatorer
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Vilken läcker grej!
När jag pillrade isär min T3 California vintern 1979 - 80 häpnade jag över hur smart Guzzi hade tänkt. Bara motorn låg på pallning, svingen tagits bort och underdelen av ramen skruvats isär, lyfte man bara upp ramen och rullade iväg på framhjulet. Växellådan i famnen på tjillevippen trots att det var första gången...
OK; förutom Guzzis (och Tontis!) smartness får väl en tanke riktas till Haynes också - deras verkstadshandbok för äldre storblock är fantastiskt bra!
När jag pillrade isär min T3 California vintern 1979 - 80 häpnade jag över hur smart Guzzi hade tänkt. Bara motorn låg på pallning, svingen tagits bort och underdelen av ramen skruvats isär, lyfte man bara upp ramen och rullade iväg på framhjulet. Växellådan i famnen på tjillevippen trots att det var första gången...
OK; förutom Guzzis (och Tontis!) smartness får väl en tanke riktas till Haynes också - deras verkstadshandbok för äldre storblock är fantastiskt bra!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Peter
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
- Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125 - Ort: Linköping
Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Snabb videokamra han har, 1 bild/minut (se klockan i bakgrunden).
För dom som vill prova hemma: Darra inte på manshetten när ni börjar lyfta. När ramen lutar frammåt och man (av misstag?) råkar sänka tillbaka ramen 1-2 cm i sitt pumpande med spaklyften (eller om det var att ramen plötsligt tiltar frammåt pga vikten av framgaffeln när allt kommer loss - mins inte riktigt) så har man just knäckt likriktarbryggan i upp till lika många delar som det finns dioder på densamma
. För varför skulle man ta bort den, den var ju inte ivägen... Vi pratar slutet av 70-talet och någon Heynes hade inte hittat in i mitt garage. Men väl en reparationshandbok på italienska - men måtten var i mm och bilderna var fina och som tonnåring var man ju van att läsa serier... 
Nåväl - som tur var är det inte modärna ytmonterade pyttefjutt-komponenter (även om de såg i princip ytmonterade ut, pyttefjuttisarna kom långt senare) så det gick att laga med nya kablar tvärs över sprickorna. Funkar än.
/Peter
För dom som vill prova hemma: Darra inte på manshetten när ni börjar lyfta. När ramen lutar frammåt och man (av misstag?) råkar sänka tillbaka ramen 1-2 cm i sitt pumpande med spaklyften (eller om det var att ramen plötsligt tiltar frammåt pga vikten av framgaffeln när allt kommer loss - mins inte riktigt) så har man just knäckt likriktarbryggan i upp till lika många delar som det finns dioder på densamma
Nåväl - som tur var är det inte modärna ytmonterade pyttefjutt-komponenter (även om de såg i princip ytmonterade ut, pyttefjuttisarna kom långt senare) så det gick att laga med nya kablar tvärs över sprickorna. Funkar än.
/Peter
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Och ännu lättare med spine-frame, samma procedur men ingen underdel att ta bort. Fast man får skruva loss ett par fläskkotletter istället förstås. Och då blir man ju sugen på kött vilket senare leder till att man blir sugen på öl och sen får man fortsätta dan efterGuzzi-Leif skrev:Bara motorn låg på pallning, svingen tagits bort och underdelen av ramen skruvats isär, lyfte man bara upp ramen och rullade iväg på framhjulet. Växellådan i famnen på tjillevippen trots att det var första gången...
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Haha, Raz, då föreslår jag att du ser till att rigga en kamera med vidvinkel. Ser fram emot den filmen mycket!
Läcker film får man tillstå.
Läcker film får man tillstå.
Ciao / Ne
-
Guzzikjelle
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi
Skall försöka filma nästa objekt där iofsig bara lådan skall tas ur en Quota senare denna vecka då får ni se mina lösningar på detta 
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator