Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi

Inlägg av Raz »

http://www.youtube.com/watch?v=aPK60FbnJ9g

För övrigt är det en av världens coolaste Guzzis: en Californa EV med Convert-låda. Jag skulle byta hojen, bilen och vänster fot mot den om jag kunde.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: Snabblektion i hur man plockar isär en Guzzi

Inlägg av Guzzi-Leif »

Vilken läcker grej!

När jag pillrade isär min T3 California vintern 1979 - 80 häpnade jag över hur smart Guzzi hade tänkt. Bara motorn låg på pallning, svingen tagits bort och underdelen av ramen skruvats isär, lyfte man bara upp ramen och rullade iväg på framhjulet. Växellådan i famnen på tjillevippen trots att det var första gången...
OK; förutom Guzzis (och Tontis!) smartness får väl en tanke riktas till Haynes också - deras verkstadshandbok för äldre storblock är fantastiskt bra!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

Snabb videokamra han har, 1 bild/minut (se klockan i bakgrunden).

För dom som vill prova hemma: Darra inte på manshetten när ni börjar lyfta. När ramen lutar frammåt och man (av misstag?) råkar sänka tillbaka ramen 1-2 cm i sitt pumpande med spaklyften (eller om det var att ramen plötsligt tiltar frammåt pga vikten av framgaffeln när allt kommer loss - mins inte riktigt) så har man just knäckt likriktarbryggan i upp till lika många delar som det finns dioder på densamma :shock: . För varför skulle man ta bort den, den var ju inte ivägen... Vi pratar slutet av 70-talet och någon Heynes hade inte hittat in i mitt garage. Men väl en reparationshandbok på italienska - men måtten var i mm och bilderna var fina och som tonnåring var man ju van att läsa serier... :roll:
Nåväl - som tur var är det inte modärna ytmonterade pyttefjutt-komponenter (även om de såg i princip ytmonterade ut, pyttefjuttisarna kom långt senare) så det gick att laga med nya kablar tvärs över sprickorna. Funkar än.

/Peter
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Guzzi-Leif skrev:Bara motorn låg på pallning, svingen tagits bort och underdelen av ramen skruvats isär, lyfte man bara upp ramen och rullade iväg på framhjulet. Växellådan i famnen på tjillevippen trots att det var första gången...
Och ännu lättare med spine-frame, samma procedur men ingen underdel att ta bort. Fast man får skruva loss ett par fläskkotletter istället förstås. Och då blir man ju sugen på kött vilket senare leder till att man blir sugen på öl och sen får man fortsätta dan efter :?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Haha, Raz, då föreslår jag att du ser till att rigga en kamera med vidvinkel. Ser fram emot den filmen mycket! :D

Läcker film får man tillstå.
Ciao / Ne
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Inlägg av Guzzikjelle »

Skall försöka filma nästa objekt där iofsig bara lådan skall tas ur en Quota senare denna vecka då får ni se mina lösningar på detta :D
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar