Är det någon mer som har problem med att vatten rinner ner i tanken när tanklocket fälls upp?
Varje gång som jag har tankat nu under hösten så har jag sett att det rinner ner någon cl. vatten
i tankhålet när jag har fällt upp locket. Ibland så hinner jag få dit lite papper i hålet innan det runnit ner så mycket.
Finns det något lätt sätt att få ut vatten från tanken, det är säkert 1dl. vatten i den nu.
Hojen är en Breva 750 -04.
Vatten vid tankning
Moderator: Moderatorer
- lundin b
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
- Mina motorcyklar: Florida-88
- Ort: Östra Ljungby
Re: Vatten vid tankning
Etanol funkar bra på bilar, det löser vattnet så att det blandar sig med bensinen, borde funka på en mc också, dock inget jag provat....

Mvh. Lundin B
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Vatten vid tankning
Etanol har vi ju 5% i all bensin så det kanske löser sig utan ingrepp. I så fall är vattnet i princip rena trimmet, åtminstone i lagom mängder. Men själva grundproblemet borde ju kunna fixas. Jag vet inget om Breva men de flesta jag känner till har ju en dränering från det här mellanrummet under tanklocket där jag antar att ditt vatten ligger och lurar. Detta borde ju finnas på Brevan också, kan det vara så att dräneringen är täppt? Det har jag hört talas om på andra hojar. Ibland för att det är skit i slangen (som brukar mynna ut framför bakdäcket) och ibland för att slangen blivit klämd när tanken monterats. Hittar man rätt slang ska man ju kunna blåsa den baklänges och känna/höra att det mynnar ut under tanklocket (i mellanrummet alltså).
EDIT: Jag verkar ha rätt
EDIT: Jag verkar ha rätt
http://www.motorcyclesurvey.com/reviews ... 0_ie/r866/Water was entering into the fuel tank via the void space under the filler cap when the cap was opened after rain. This was traced to a blocked drain pipe.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- poon
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
- Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006 - Ort: Vårberg STHLM
Re: Vatten vid tankning
Raz skrev:Etanol har vi ju 5% i all bensin så det kanske löser sig utan ingrepp. I så fall är vattnet i princip rena trimmet, åtminstone i lagom mängder. Men själva grundproblemet borde ju kunna fixas. Jag vet inget om Breva men de flesta jag känner till har ju en dränering från det här mellanrummet under tanklocket där jag antar att ditt vatten ligger och lurar. Detta borde ju finnas på Brevan också, kan det vara så att dräneringen är täppt? Det har jag hört talas om på andra hojar. Ibland för att det är skit i slangen (som brukar mynna ut framför bakdäcket) och ibland för att slangen blivit klämd när tanken monterats. Hittar man rätt slang ska man ju kunna blåsa den baklänges och känna/höra att det mynnar ut under tanklocket (i mellanrummet alltså).
EDIT: Jag verkar ha rätt
http://www.motorcyclesurvey.com/reviews ... 0_ie/r866/Water was entering into the fuel tank via the void space under the filler cap when the cap was opened after rain. This was traced to a blocked drain pipe.
Det verkar ju logiskt att det ska finnas en dränering där, ska ta och kolla det i helgen.
Tack för tipset.
/Peter
- -ah
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
- Ort: Limhamn
Re: Vatten vid tankning
Det finns en dränering från tankhålet. Det ska vara en av de två slangar som sitter med slangklämmor under tankens vänster sida - sett bakifrån. Aningen svåra att komma åt, om man inte lyft av tanken tidigare nån gång, men det går att lyfta tanken i bakkant å få till ett "titthål".
Att slangarna är vikta eller blockerade är inte ovanligt. Se till att dom är öppna - bägge två. Den andra är nämligen ventilationen av tanken, och mystiska motorstopp och dålig ork har rapporterats av samma anledning....
Att slangarna är vikta eller blockerade är inte ovanligt. Se till att dom är öppna - bägge två. Den andra är nämligen ventilationen av tanken, och mystiska motorstopp och dålig ork har rapporterats av samma anledning....
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"