Laga Kåpspricka

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

SportGuzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000

Laga Kåpspricka

Inlägg av SportGuzzi »

Hej på er, håller på att "strippa" min V11 från tank, sidokåpor osv och ser att de små sidokåpor som täcker luftburken pruckit rejält vid skruvhålen.

Skruven har effektivt hållt allt på plats så att jag inte märkt detta men nu när jag lossnade skrivarna så lossnade en "pusselbit" från kåpan.

Håller man den på plats passar den perfekt och man kan utifrån knappt se det minimala streck som blir av sprickan.

Kan man tex lägga superlim och sedan hålla ihop kåpan tills det torkar?...Är detta en bra lagmetod eller finns det bättre? :?:

Tacksam för tips..
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Laga Kåpspricka

Inlägg av GuzziKungen »

Lite glasfiberduk och rätt sorts padding (duken fästes på baksidan) brukar aldrig vara fel.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

Så här skulle jag göra.
Först limma fast biten med superlim, som du föreslog, och sen förstärka på baksidan med glasfiberduk och tvåkomponentsplast.
Visserligen blir kåpan då lite tjockare, men jag tror inte att det håller annars.

/Hasse
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Varför är det aldrig nån som talar sig varm för pop-nitar, silvertejp och plastic padding, nuförtiden? :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Teijo
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III

Inlägg av Teijo »

Wurth! Dom har en särskilt plastreparationer anpassat produkt, 2 komponents massa, "plastfix" heter den, om jag kommer ihåg rätt, håller som bara faan. Kan även bearbetas efteråt om behövs, bland annat fylla på gamla hål, och bara borra nya, när massan är härdat, bli som plast. Kan vara ganska dyrt, och krävs en egen prässpistol att få ut massan till rätt blandning. Använder själv geggamojan på jobbet vid plastrep. Kommer inte tyvärr ihåg artikelnummern men kan kika imorgon. Glöm alla snabblim hokuspokus pyssel, kommer bara att spricka, och lossna igen efter alla vibrationer, limmet blir helt enkelt för hård, och flexar inte nånting. Och, glasfiber fastnar inte till plastkåpor! Ok, kanske 2-3 månader, men då e de kört, och bara att börja om från början. I så fall, håller silvertejp bättre. :wink:
Your crash, is my cash!
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000

Inlägg av SportGuzzi »

Hej, nu är det som nytt igen!
Lite epoxy och rowingväv på insidan så blev det kanon! :D

Har tur att ha en kompis som var/är duktig på båtreperationer som fick hjälpa till....
Skriv svar