Välljudande rykrör och andra måsten på en V11?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
kenneth.l
UppKomling
Mina motorcyklar: V11 LM Rosso Corsa -02

Välljudande rykrör och andra måsten på en V11?

Inlägg av kenneth.l »

Är lite småtrött på att bara höra skrammel så jag funderar på att förbättra ljudet på min V11 RC -02. Kan någon vänlig själ tipsa mig om det bästa sättet för att få till ett trevligt ljud och en bra motorgång?

Verkar som om standardmodifieringen enligt diverse forum är Mistral slip-on, Stucchi X-over, hål i luftfilterlocket och Power commander.... stämmer det?
Måste man ha en power commander eller går det att mappa om standardECUn?
Är en X-over ett måste eller kan man behålla standardröret. Hur gör jag med lambda-sonden?
Ursäkta eventuella dumma frågor men jag har bara haft förgasarcyklar (utan lambda-sond) förut.
/Kenneth
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Välljudande rykrör och andra måsten på en V11?

Inlägg av GuzziKungen »

kenneth.l skrev:Är lite småtrött på att bara höra skrammel så jag funderar på att förbättra ljudet på min V11 RC -02. Kan någon vänlig själ tipsa mig om det bästa sättet för att få till ett trevligt ljud och en bra motorgång?

Verkar som om standardmodifieringen enligt diverse forum är Mistral slip-on, Stucchi X-over, hål i luftfilterlocket och Power commander.... stämmer det?
Måste man ha en power commander eller går det att mappa om standardECUn?
Är en X-over ett måste eller kan man behålla standardröret. Hur gör jag med lambda-sonden?
Ursäkta eventuella dumma frågor men jag har bara haft förgasarcyklar (utan lambda-sond) förut.
/Kenneth
Ditt förslag är det som känns mest rätt (har det själv :mrgreen: )
Povercommander är ett måste eller byte av ECUn till fabrikstrimmad annars går maskinen alldeles för snålt :?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Börje.l
UppKomling

Re: Välljudande rykrör och andra måsten på en V11?

Inlägg av Börje.l »

Det är nästan ett måste att byta ut x-röret för det "täpper till" rätt mycket både ljud och vridmomentmässigt. På min V11-LeMans satt ett Stucchi och det var stor skillnad mot original. Man fick ett dovare ljud och en del av svackan i vridet mellan 3-5000 varv försvann.
Skriv svar