Rapporter Stelvio

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Rapporter Stelvio

Inlägg av poon »

Guzzi-Leif skrev:
poon skrev:
Guzzi-Leif skrev:I förrgår kom min Twinmax, den elektroniska synk-apparaten. Definitivt inte så noggrann som mitt tidigare verktyg (plastslang med vatten) men med den stora fördelen att man kan mäta under körning och optimera synken vid gaspådrag man ofta använder (jag valde 100 km/h mätarfart, sexans växel och slät mark).
Efter att ha synkat vid gaspådrag och tomgång samt kollat att jag inte har några oljeläckage från pluggar o filter, återstår nu bara nollställning av TPS. Sedan är allt klart för en ny säsong.
Nu har jag testat att synka, det var inte så stor skillnad mellan dem, valde att ställa den på störst känslighet.
Jag hittade den här länken som ett sätt att göra det på,
http://wildguzzi.com/forum/index.php?PH ... #msg295635

Är det samma sätt som du gör ?
Nja; i alla fall pillrar jag inte på förbindelsestången (hans alt 2) utan enbart på justerskruven (alt 1?).

Kollade du även under körning? Svårt annars att nå upp till aktuella gaspådrag (det varvar ju så in i häcklefjäll om man står på friläge). Om man finjusterar med stillastående maskin, är det inte så dumt att ha en (eller två) såndär inomhusfläkt mot avgassidan, förresten.

Har du grejer så du kan nolla TPS efteråt?
Jag följde alternativ 1, det var ju det som rekomenderades längre ner i tråden, man avråddes från att röra förbindelsestången.
Inställningarna gjorde jag bara stillastående, jag ställde på lite olika varvtal, från tomgång upp till 5000, ska även prova under körning senare.
Några fläktar behövdes inte idag, blåste en hel del här, men kan vara värt att tänka på.
Jag har inget för att nolla TPS, har inte hittat något till överkomligt pris, kanske någon i forumet känner till ?
Annars får det väl bli en sväng till Guzzi-Center någon morgon, jobbar i Kista, så det är inte så långt därifrån.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Rapporter Stelvio

Inlägg av Guzzi-Leif »

Det är ju en bra lösning; att låta en firma fixa TPS med Axone-mojängen. Bör inte kosta många kronor.
Just att kunna synka under körning var mitt argument för att köpa Twinmaxen - då kan jag ju optimera i dett belastnings- och varvtalsområde jag använder mest.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Rapporter Stelvio

Inlägg av poon »

Guzzi-Leif skrev:Det är ju en bra lösning; att låta en firma fixa TPS med Axone-mojängen. Bör inte kosta många kronor.
Just att kunna synka under körning var mitt argument för att köpa Twinmaxen - då kan jag ju optimera i dett belastnings- och varvtalsområde jag använder mest.
Nu har jag varit ute någon timme o provat, det är ju ganska stor skillnad mellan resultaten när man står stilla och ställer in och när man kör.
Tror att jag har fått till det någorlunda bra nu, det går ju inte att få till det gör alla hastgheter o varvtal.
Nu ligger den någorlunda på 0 mellan 60 till 100 km/h på femman. Den ligger lite grann för mycket på B sidan hela tiden, men om jag ställer in så att den ligger exakt på 0 så får jag för hög tomgång istället.
Jag gjorde inställningarna med stängda bypass skruvar, men det ska väl egentligen inte vara nödvändigt, de gör väl bara skillnad på tomgång.
När jag var klar kunde jag öppna dem ett halvt varv för att få korrekt tomgång.
Får se imorgon hur den går till jobbet, pendlar med den varje dag, blir 27 km. enkel resa, får väl ha den monterad på styret och justera på vägen till och från jobbet annars :)
Skriv svar