Motorolja

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

k650
UppKomling
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2008, 15:44

Motorolja

Inlägg av k650 »

Hej.

Vilka sorts oljor ska man ha i motor respektive transmission på en Moto Guzzi SP 1000 -1982? :D
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Motorolja

Inlägg av Raz »

En oljetråd! :mrgreen:

Det finns säkert lika många svar som medlemmar på forumet.
Jag har sett så många rekommendationer på Redline Schockproof Heavy (finns på Mekonomen tror jag) att jag tänkte prova det i växellådan och slutväxeln nästa gång. Tydligen behöver man inte ha någon tillsats i slutväxeln med den oljan. Och enligt dem själva behöver man aldrig byta den! Men så långt vill jag nog inte sträcka mig.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
k650
UppKomling
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2008, 15:44

Inlägg av k650 »

Jag tänkte mest vilka viscociteter som ska användas. :?:
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

oljor SP 1000-82

Inlägg av Stefanv11sport »

Hej jag kollade med Guzzicenter och dom föreslog följande:
Motor: AGIP super 15/50 mineral eller Belray EXL 20/50 mineral
Växellåda och kardan:Motul Gearbox 80/90 eller Belray Gearsaver 80/90 mineral inga tillstser behövs till någon av dem.
Det finns ju andra märken med motsvarande egenskaper så det är nog bara priset som skiljer.
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Inlägg av -ah »

Ahhhh!-
en oljetråd!

Bild

(-vågar man vara så fri att föreslå användande av olja enligt Guzzis senaste rekommendationer? Att 1982 års förslag på mineralolja hette just mineralolja kan ju bero på att bättre oljor inte fanns att tillgå. Då. :wink: )
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Jag är ganska säker på att manualen säger 10W-40, vanlig "bilolja" alltså. Själv har jag 20W-50 för närvarande, men betraktar det som ett olycksfall. Med tanke på att vanlig "bilolja" rekommenderas i manualen samt att maskinen är utvecklad och fungerar på kontinenten är det dubbelfel i mina ögon att använda något som går upp till 50 på våra breddgrader. Den oljan torde helt enkel vara för tjock nästan hela tiden.

Nu tänker jag slänga i Biltema 5W-40 helsyntet i stället, samma som jag använder i vår bilar.

EDIT. Gluttade is bruxen till Le Mans, det ska tydligen vara 10W-50, så 20W-50 är tydligen inte helt fel iaf. Men när man rullat till jobbet på hösten och det är 7'C ute är den säkert lika dubbelfel som jag påstod ovan.
Teijo
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 aug 2007, 14:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III
Ort: Skogås

Inlägg av Teijo »

Körde mitt i -80 talet med japshoj med oljebad koppling, som dom brukar ha. Med vanlig bilolja 10W/40 Shell Helix, tror jag, näe jag vet. 8) Och utan som helst problem, kopplingen inte slirade, trots saknaden den där "jaso" märkningen. Kör vanlig bilolja nu med, utan problem och dessutom delsyntet. Spelar ingen roll med moderna oljor, när bara viskositet stämmer någorlunda. Tror jag, näe,,,,, 8)
Italyfreak
Guzziåkare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15

Inlägg av Italyfreak »

Hej på er.

Man kan ju inte låta bli att kommentera denna oändliga olje diskussion,
varför skall ni spara på oljors kvalite det går säkert bra att köra på Biltema , Helix och dylikt vilket för mig duger endast i gräsklippare.
Satsa på en ordentlig olja och säkerställ smörjningen i alla temperaturer också i 90+ kör idag med Mobil 4-T 15-50 i Guzzin och Motul 300v 15-50 i min Mille och utan några bekymmer med ventilstyrningar oljeförbrukning mm.
Tror ni att tex VW skulle garantera 3000mil mellan oljebytena med en Biltema olja , nehej spara ni men ni gör det i fel ända. Öppna oljetråget och tvätta efter 1000mil med billig olja jämfört bra kvalite olja så ser ni nog skillnad, man smörjer väl sig inte fattig heller. 150.000kr på mc och sen spara några kronor på olja !!!!
Utanpå det, härligt mc-väder i Prag , smilet var ganska brett igår i +15 och solsken , ha det ......
J-E
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport
tokker

Inlägg av tokker »

jag har altid använd lågpris oljer även i trimmade maskiner o jag har ALDRIG haft problem verken med slam/avlagringar hög olje förbrukning el dyll. så jag fortsätter med den billiga så kan du köpa dej fattig på den dyra istället 8)
mike
Guzzifantast
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 maj 2007, 08:58
Ort: Lidköping

Inlägg av mike »

Jag håller fullständigt med dig Tokker om den billigare oljan. Alla oljor är nog så bra i dag än förr. Jag byter ändå olja & filter eftre en säsång oavsett mil det är bättre för motorn om den förbrukar lite olja än inte eller. Tengk dig så här istället jag skulle inte tvätta mig tretusen ggr i samma vatten. :wink:
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

För mig är det nog lite religöst med olja och oljebyten.
Så till Bellezza så går det finolja och till gräsklipparen så
blir det fulolja 8)
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
tokker

Inlägg av tokker »

min gräsklippare är nästan på dyrare än guzzin men den får oxå biltema olja :lol:
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Inlägg av Tobbe »

Jag är den försiktige generalen. Jag går på vad andra säger och vilka erfarenheter andra har när jag själv är osäker.
Känner jag inte till några andras erfarenheter så får priset avgöra i en krissituation :-)
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Alltså

Inlägg av Nicke »

Betyder det att du väljer det dyraste allternativet då, eller??
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Inlägg av Tobbe »

Det beror på hur tjockt lädret är vid tillfället ifråga :-)
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Skriv svar