Motorolja

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Olja

Inlägg av Guzzikjelle »

Ett bra tips köp olja på 60 litersfat då får ni bra pris på bra oljor o så har man ett tag o slipper man 60 plastburkar det var ett miljötips!!!!!!
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Italyfreak
Guzziåkare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15

Inlägg av Italyfreak »

hej
Du har alldeles rätt Guzzikjelle , man kan spara pengar men inte på kvaliten , i dessa fall när det gäller Guzzi är saken inte så känslig , Guzzin används i max 8000rpm , men temp kan överstiga 90 grader vilket är idealisk arb.temp för motorolja , Guzzin kyler inte så bra vid stadskörning, till skillnad på 17000rpm och vattenkylning på många japs,
ni som tvivlar och har erfarenheter av racemaskiner o dyl, jo det funkar
men hur stort är slitaget, riva motorn efter varje tävling el andra??
F1 skulle säkert köra på Biltema el Helix 10-40 om de inte vore skillnad.
Likadant med 2-takt , varför tror ni att mera seriösa 2-takt tillverkare kräver TC-W 3 olja istället för TC-W2 som är billigare.
Jag kräver en bra olja för jag gillar mina Italienska skönheter och tänker fortsätta med det också på 12000rpm. Och köra lååååångt. (Korsika v21).

Häls
J-E
(1200mil -07)
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport
tokker

Inlägg av tokker »

nu när du sägar biltema olja är skit, så kan du kanske berätta vem som tillverker den oxå. hur vet du annars att den är skit. om du inte kan det har du inte mycket att komma med. inte är vi alla så lättlurade att vi tror ett högt pris betingar bra kvalitet.ett exempel jag kollade pricerunner när jag skulle köpa gps det skilde nästan 4000kr för samma gps i olika affärer menar du då att jag skulle ha köpt där vart den var dyrast för där var den bäst ?.jag har ALDRIG haft problem med större slitage/förbrukning med biltema olja eller andra lågpris oljar kör suzuki gsxr 750 på bana o att sammanlikna med formula 1 är som att sammanligna äpplen med päron
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

Att köpa en GPS av exakt samma märke och modell var väl kanske lite
magstarkt att jämföra Biltemaolja med dyrare märken.
Som exempel så kan jag dra biltemas automatsäkringar med
merlin som är ett välkänt märke i branchen , skillnaden ligger
i att värdena i Biltemas säkringar blir sämre vid en isolationsprovning.
Samma kan jag tänka mig att det funkar med oljan från biltema som
också kommer från ett välkänt märke i oljebranchen , att sälja samma
kvalité till Biltema som man själv säljer till ett högre pris skulle vara
ett direkt självmord.
Men Biltemas olja duger säkert om man inte pressar maskinen (customåker) :lol:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
tokker

Inlägg av tokker »

ja ja ni vaknar oxå en dag
tokker

Inlägg av tokker »

ja ja ni vaknar oxå en dag. så du menar på alvor att oljebolagen står o spär utt oljan för att den ska bli sämre än deres egen, men hallo skojar du, mitt sista ord i detta. jag loggar ut o lämnar detta,emot sånt här kämpar även gudarna förgäves :roll:
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Men molybdendisulfid blir allt bättre...

Inlägg av Peter »

...nästan. Det är alltså en tillsats man kan stoppa i sin olja (och som ibland finns där från start).

När den produkten kom någon gång på 70-talet provade farsgubben bärighetsförmågan på den jämfört med ett antal andra varianter av olja och tillsatser de använde. De stoppade helt sonika in 3 mycket plana metallskivor (ett par cm tjocka) i en hydraulisk industripress, med olja emellan, och provade sedan hur länga man (med mycket stor försiktighet) kunde medelst lätta hammarslag flytta omkring den mellersta skivan under ökat tryck. För alla varianter utan molbdendisulfidtillsats hittade dom en punkt där oljan inte längre bar, blocken satt ihop. För den sistnämdade slutade dom dock när trycket blev oroväckande högt (> 3x så mycket som någon av de andra) - konsekvenserna om den mittersta skivan skulla fara iväg hade blivit för stora.

Nåväl - sedan dess har vi (farsgubben och jag) alltid haft molybdendisulfidtillsatser i alla 4-taktsmotorer och växellådor vi bytt olja på - det har helt enkelt kännts bra (kan ju inte påstå att jag gjort någon jämförande provning :roll: ...). Vill man att kopplingen skall fortsätta funka på en maskin med våt koppling bör man dock inte experimentera - molybdenen funkar nämligen lika bra där... (vilket ju inte är helt önskvärt :lol:)

Vad gäller kvalitetsskillnaden mellan oljor så handlar den (vad jag har förstått) i huvudsak om hur länge och under hur extrema förhållanden en olja behåller sina ursprungliga egenskaper. En billig olja går helt enkelt sönder fortare. Så känner man sej nöjd med nyskicksegenskaperna hos en helsyntet 20-50 från biltema och inte tänker köra 500 mil :twisted: i de Italienska alperna under två veckor utan service så är det rätt lungt att använda biltemavarianten. För rejsputtar som deltar i 24-timmars så skulle jag väl avråda...

Och räckte en hyffsad mineralolja på 80-talet så är helsynteten från Biltema ano 2008 sannolikt nästan bättre.

Bara som en reflektion, alltså.

/Peter
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

tokker skrev:ja ja ni vaknar oxå en dag. så du menar på alvor att oljebolagen står o spär utt oljan för att den ska bli sämre än deres egen, men hallo skojar du, mitt sista ord i detta. jag loggar ut o lämnar detta,emot sånt här kämpar även gudarna förgäves :roll:
Hehehe , inte tror jag att dom SPÄR ut oljan, däremot så tror jag
mer på att man tummar på kvaliten. :?
Men det är väl tur att inte alla tycker lika eller rättare sagt tror lika, för hur kul vore livet om alla tyckte lika :roll:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Italyfreak
Guzziåkare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15

Inlägg av Italyfreak »

Jösses man får väl akta sig så man inte blir överkörd, men det är bra smaken är som baken , delad, en tyckte om mor o en annan om dottern , och det var ju tur att någon tyckte om modern......
Det var ju kvaliten vi snacka och inte priset , ride your Guzzi safe.....
J-E
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport
Skriv svar