5-växlad låda

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Inlägg av Anders »

Jag måste nog rätta mig själv.Det 3205Ac3lager som kabetex är inte tillverkat av NTN så designen och hållfastheten är tydligen inte den samma.
Jag luskar vidare.
Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Anders skrev:Jag måste nog rätta mig själv.Det 3205Ac3lager som kabetex är inte tillverkat av NTN så designen och hållfastheten är tydligen inte den samma.
Jag luskar vidare.
Anders
Men om de har metallkorg och så vidare så är de säkert bättre än de SKF 3205ACN9 som jag stoppar i. De har typ tre kulor och korg av balsaträ. Eller allvarligt tror jag de har nio kulor och korg av nylon. Samma som mormors strumpbyxor.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
johan
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 okt 2007, 17:32
Mina motorcyklar: Guzzi 750 s3 Nr 1 !!! Bimota HB2 Nr 4. Laverda jota .
Ort: Göteborg

Inlägg av johan »

Hej. jag ska kolla vad mitt lager heter exakt , det är ett skf med metall hållare och 12 *2 kulor det adsolut det bästa man kan stoppa i en guzzilåda!!
-En annan fråga , ska man skimsa växel väljartrumman till noll glapp UTAN packningen eller?? jag kan inte se i Petes text vad som gäller!!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Kul på lager...

Inlägg av Nicke »

Mormors strumpbyxor och friktionskoefficienter fick mig att tänka på gamla skruvade tankar som antastade mig under slutmilen på Stockholm marathon ett år, då skavsåren i ljumsktrakten gjorde vart steg till en fest.
Jag grunnade på olika konstuktion och bestyckning och kom fram till att åtminstone i detta fall borde glidlager vara mer behagligt och välanpassat till verksamheten än vad kulager är... :D

Men som sagt, man får lov att köra med den utrustning man har, allt annat vore väl drastiskt...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

johan skrev:Hej. jag ska kolla vad mitt lager heter exakt , det är ett skf med metall hållare och 12 *2 kulor det adsolut det bästa man kan stoppa i en guzzilåda!!
-En annan fråga , ska man skimsa växel väljartrumman till noll glapp UTAN packningen eller?? jag kan inte se i Petes text vad som gäller!!
Ja, utan packning ska det vara så lite glapp som möjligt men den måste fortfarande kunna snurra fritt. Packningen lägger sedan till tolerans för temperatur och sånt.

Om man använder originalshimsen i steg om 0.2 så kan det hända att man får välja lite glapp framför att trumman går för trögt. Eller skaffa sig andra shims (fast jag vet inte riktigt var man köper såna, Mekonomen har inga).

Min låda verkar inte behöva mer shims (möjligen 0.1). Jag ska precis nu sätta igång och kolla om jag behöver flytta trumman åt något håll.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Shims

Inlägg av Guzzikjelle »

Kan köpas där dom säljer kullager så klart :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Italyfreak
Guzziåkare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15

Inlägg av Italyfreak »

Hej
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet , på min Lario 650 för något år sedan skar v-lådan vid 11.000mil !! ett lager som gav upp , öppnade lådan redan samma kväll och nästan alla kugghjulen såg ut som bilden på din RAZ , men dröm om min förvåning då jag köpt nya drev för ca 5-6.000kr +lager och nya dreven såg lika ut nästan,
jag tror att de inte har koll på gjutningen , det är bara att köra och njuta av spårvagnsljudet från lådan.
Det som jag gjorde fel var att lådan blev för spänd efter bytet och kärva följande sommar i DK med 4:ans växel i , efter att den kallnat var den normal igen hände bara en gång.
J-E
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport
johan
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 okt 2007, 17:32
Mina motorcyklar: Guzzi 750 s3 Nr 1 !!! Bimota HB2 Nr 4. Laverda jota .
Ort: Göteborg

Inlägg av johan »

Ops fel, bättre upp! 14 kulor
,jag ska besöka ett företag på måndag som är riktigt stora på shims. (göteborg)
-raz jag håller på med precis det jobbet du gör med din låda på min låda
Jag har en -95 sport carb låda med raka drev. lådan har endast 235 mil på nacken , men kommer att stoppa i sneda drev på 5an från min gamla 750 låda (6 dog )
kan berätta att det finns spår av "pitting" redan !!!!,mest på 2an och 3an.
Johan
750 s3 HPD cafe!!
v11 LM rosso corsa 02
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Inte...

Inlägg av Nicke »

...bara en kuggfråga. (Om andra kuggar)

De Le Mans III:or som togs in till Sverige skall enligt någon obekräftad källa, samtliga varit utrustade med det tätstegade racinglådan med rakskurna drev.

Detta var normalt en option som kostade extra. Resultatet är en hög etta som "skuttar" från start, men räcker nästan ända ut över fartgränsen.

Är det någon LM III åkare som åker omkring med "standardlådan" där ute? Någon som bygt om?
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Inte...

Inlägg av Raz »

Jag har lite problem när jag skruvar ihop hela rasket igen. Det ska enligt boken vara en o-ring mellan utgående lager och hastighetsmätar-rullen. Jag är ingen ingenjör men jag tror liksom inte på det. Man kan väl inte ha en o-ring med i ekvationen när man klämmer fast ett lager :?: :?: :?: Är det någon som vet vad jag fått om bakfoten?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Shims

Inlägg av Raz »

Guzzikjelle skrev:Kan köpas där dom säljer kullager så klart :lol:
Menar du shims?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Shims

Inlägg av Guzzikjelle »

Raz skrev:
Guzzikjelle skrev:Kan köpas där dom säljer kullager så klart :lol:
Menar du shims?
ja
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
johan
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 okt 2007, 17:32
Mina motorcyklar: Guzzi 750 s3 Nr 1 !!! Bimota HB2 Nr 4. Laverda jota .
Ort: Göteborg

Inlägg av johan »

Yup, Från utsidan räknat,
Litet shims-liten oring-stor bricka-hastihets derv-mutter
Hoppas till nytta
johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

johan skrev:Yup, Från utsidan räknat,
Litet shims-liten oring-stor bricka-hastihets derv-mutter
Hoppas till nytta
johan
Tack, då blev det rätt. Den klämmer ju inte utan smiter in under lagret tror jag. Nu sitter motor och låda på hojen igen och jag är trött i ryggen. Jag är mest spänd på hur nya kopplingen känns, den gamla mellanskivan hade slagit sig med 0.7 mm :shock: till en kon, så det orsakade nog mer klonk än allt annat.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar