växel problem
Moderator: Moderatorer
växel problem
hej jag äger en v11 sport 00 som i sommras började med en lite otrevlig grej.
när man växlar så kan vid enstaka tillfällen den lägga sig i olika frilägen som tex mellan 4-5.
e det någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på??
har rivit ner inspektions luckan nu å ser inget märkvärdigt
e tacksam för hjälp.
ha det bäst // anders
när man växlar så kan vid enstaka tillfällen den lägga sig i olika frilägen som tex mellan 4-5.
e det någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på??
har rivit ner inspektions luckan nu å ser inget märkvärdigt
e tacksam för hjälp.
ha det bäst // anders
lev idag, i morgon kan det va för sent
hehe så sant
men det har blivit lite värre å det kan ju låta lite illa då man ska ha i växeln igen...
vill bara att allt ska va i topp nu innan resan.
men jag tror inte det e någon större fara heller.
men dom e ju enkla att ta isär å kika in i så jag gjorde ett försök
men det har blivit lite värre å det kan ju låta lite illa då man ska ha i växeln igen...
vill bara att allt ska va i topp nu innan resan.
men jag tror inte det e någon större fara heller.
men dom e ju enkla att ta isär å kika in i så jag gjorde ett försök
lev idag, i morgon kan det va för sent
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06 - Ort: Skälby
Om den varit totalt tyst förut och sedan plötsligt börjat konstra sig och låta illa, då skulle jag börja oroa mig lite.
Men om skillnaden har smugit sig på lite obemärkt sådär, då skulle jag bara konstatera att den börjar bli inkörd
Men det är klart, jag förstår din oro då du ska ut på en långresa....sitter oron i så skulle jag låta nån expert kolla på det.
Men om skillnaden har smugit sig på lite obemärkt sådär, då skulle jag bara konstatera att den börjar bli inkörd
Men det är klart, jag förstår din oro då du ska ut på en långresa....sitter oron i så skulle jag låta nån expert kolla på det.
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
//Tobbe J
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Växelåda
Hej läge o prata med Biscaya eller Guzzicenter Stefan v11 Drugge har vist varit nån form av recall garanti på dessa.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- 1100 Sport 1997
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
- Ort: Floda, Lerums kommun
Hej Anders
Har en Sport 1100 ie där jag har samma problem. Nu är det i och för sig en 5växlad låda men jag förutsätter att mekanik är den samma.
Det händer dock bara när jag kör på låga varv o inte trycker upp växelföraren till sitt toppläge.
När jag sedan skall peta i rätt växel låter det inget vidare från lådan om jag inte "dubbeltrampar" kopplingen o varvar upp lite innan jag går ner en växel iställlet för upp.
När jag kör aktivt o varvar upp så är det aldrig något problem. Då har den aldrig missat en växel. Spelar ingen roll om det är 5000 eller 8000 varv.
Det är som någon tidigare skrev, man måste vara distinkt i växlingarna.
Hoppas det löser sig för dig.
Mvh
Johan
Har en Sport 1100 ie där jag har samma problem. Nu är det i och för sig en 5växlad låda men jag förutsätter att mekanik är den samma.
Det händer dock bara när jag kör på låga varv o inte trycker upp växelföraren till sitt toppläge.
När jag sedan skall peta i rätt växel låter det inget vidare från lådan om jag inte "dubbeltrampar" kopplingen o varvar upp lite innan jag går ner en växel iställlet för upp.
När jag kör aktivt o varvar upp så är det aldrig något problem. Då har den aldrig missat en växel. Spelar ingen roll om det är 5000 eller 8000 varv.
Det är som någon tidigare skrev, man måste vara distinkt i växlingarna.
Hoppas det löser sig för dig.
Mvh
Johan
tack för alla svar
jo jag har tagit isär hojjen nu så hittar jag inget som ser knepigt ut så funderar jag på att låta panta kika på den.
tänkte att jag kikar lite själv först det kan va kul å lärorikt.
den e strippad å fin nu i alla fall
jo jag har tagit isär hojjen nu så hittar jag inget som ser knepigt ut så funderar jag på att låta panta kika på den.
tänkte att jag kikar lite själv först det kan va kul å lärorikt.
den e strippad å fin nu i alla fall
- Bilagor
-
- SH105357.JPG
- (76.06 KiB) Nerladdad 248 gånger
lev idag, i morgon kan det va för sent
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Växelåda
Det är väl 6växlar på den nya och det var den jag menade med recall/garanti kostar inget att frågagonzo skrev:tack för alla svar
jo jag har tagit isär hojjen nu så hittar jag inget som ser knepigt ut så funderar jag på att låta panta kika på den.
tänkte att jag kikar lite själv först det kan va kul å lärorikt.
den e strippad å fin nu i alla fall
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Stefanv11sport
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 273
- Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
- Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
- Ort: Taby
Hej Gonzo jo det finns recall for vissa ramnr for vissa delar i vaxelladan har inte tillgang till vilka ramnr det ar just nu men kan meddela dig nar jag kommer hem 4/4 , men Panta kan det dar, har bytt mina delar men dom var felfria, sa man maste riva isar ladan for att se om det ar nagra skador for det aktuella ramnummer aven om det omfattas av recallet.
Stefan
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Servicebulentin
Så här skriver (skrev) man om problemet på andra sidan pölen:
2000 - 2001 Moto Guzzi V11 Sport Recall
NHTSA Campaign ID Number: 03V486000
Recall Date: November 24, 2003
Component: Transmission
Potential Number Of Units Affected: 680
Summary: On certain motorcycles, the gearbox shift sleeves for engagement of 3rd to 6th gears can fracture unexpectedly while the motorcycle is in use.
Consequence: should such a fracture occur, the motorcycle's rear wheel can suddenly stop turning or lock, resulting in a loss of control of the motorcycle, which could result in a crash, personal injury, or death.
Remedy: Dealers will install new, improved shift rings and a redesigned cush-drive assembly. Owner notification is expected to begin during December 2003. Owners should contact Moto Guzzi at 1-877-aprilia (1-877-277-4542).
Notes: Moto Guzzi recall No. 101EBS. Customers can also contact the National Highway Traffic Safety Administration's Auto Safety Hotline at 1-888-DASH-2-DOT (1-888-327-4236).
2000 - 2001 Moto Guzzi V11 Sport Recall
NHTSA Campaign ID Number: 03V486000
Recall Date: November 24, 2003
Component: Transmission
Potential Number Of Units Affected: 680
Summary: On certain motorcycles, the gearbox shift sleeves for engagement of 3rd to 6th gears can fracture unexpectedly while the motorcycle is in use.
Consequence: should such a fracture occur, the motorcycle's rear wheel can suddenly stop turning or lock, resulting in a loss of control of the motorcycle, which could result in a crash, personal injury, or death.
Remedy: Dealers will install new, improved shift rings and a redesigned cush-drive assembly. Owner notification is expected to begin during December 2003. Owners should contact Moto Guzzi at 1-877-aprilia (1-877-277-4542).
Notes: Moto Guzzi recall No. 101EBS. Customers can also contact the National Highway Traffic Safety Administration's Auto Safety Hotline at 1-888-DASH-2-DOT (1-888-327-4236).
Ciao / Ne