Odyssey

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Odyssey

Inlägg av Raz »

Skriver lite för att få tiden att gå under rekordförsöket :wink:

Mitt batteri dog extremt tvärt, från ganska OK till helt oanvändbart. Jag hade förmodligen dragit åt en anslutning för hårt (max 5 Nm, dvs hälften av en vanlig M6, det är inte mycket) så det blev internt motstånd någonstans som fick spänningen att sjunka till typ 4 volt när jag försökte köra runt startmotorn trots att batteriet nånstans längst in var i utmärkt skick och fulladdat. Är huvet dumt får plånboken lida.

Men till saken, det verkar vara allmän koncensus att Odyssey PC545 är det bästa man kan stoppa i en spine-frame. Men jag fick leta rätt bra för att hitta återförsäljare i Sverige. Jag gav upp att hitta någon som kunde sälja över disk och beställde till slut från http://www.clp.se/ till en bra pris (typ 1.600 kr) och med leverans på tre-fyra dagar. Det löjliga är att lagret ligger typ 8 km från där jag bor, men de verkar inte ha någon butik.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Odyssey

Inlägg av GuzziKungen »

Tack för tippset, bra att veta den dan originalet lägger av.
Något som inte vore konstigt efter snart 5 säsonger :?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
tokker

Re: Odyssey

Inlägg av tokker »

kan oxå rekommendera dessa batterier fantastisk kapacitet. min batteri gubbe berättade att räddningskåren använder dom till att svetsa upp bilvrak på olycksplatsen. jag starter min cheva 350 med sånt batteri fast modelen större
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Odyssey

Inlägg av GuzziKungen »

Dum fråga, men visst är det väl gelebaserat :?: :oops:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Odyssey

Inlägg av Tobbe »

Jag kör oxå runt med ett Odyssey PC 545, köpt på CLP i Täby, sedan förra våren. Jag kan lova att cykeln blev en helt annan hoj, nu är jag aldrig mer oroad om den skall starta eller ej :-)

Och visst är det GEL, fattas bara annat:-)
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Odyssey

Inlägg av Raz »

Det är inte gel. Yuasabatterierna är gel. Det här är AGM, absorbed glass mat. Det innebär nåt i stil med att elektrolyten är bunden i porösa mattor. Det är helt slutet, förutom säkerhetsventil. Man kan montera det hursomhelst utom upp och ned. Syran är såpass bunden att man kan borra hål rakt igenom det och det kommer inte ut en droppe. Och man kan skicka det med vanlig post.

De här batterierna håller lätt i 10 år (om man inte som jag drar sönder terminalen på det) och har man laddat det fullt kan man låta det stå helt utan underhåll i flera år utan problem.

Startkapaciteten i förhållande till storlek är grym. Mitt lilla skitbatteri ger en kortslutningsström på 1200 A. Dessuom tål batteriet djupurladdning väldigt bra, så det används i racinghojar som inte har nån generator (onödig vikt!).

Trots allt detta kostade mitt batteri en tusing mindre en det Yuasa gelbatteri en polare köpte till sin likadana hoj, vet inte om det var Guzzi original eller nåt.

Det enda speciella man måste tänka på är att laddaren absolut inte får ge mer än 15 volt (då kommer man att förlora syra genom säkerhetsventilerna och det går inte att fylla på), men bör ladda upp till 14.7 (något högre än vanliga batterier). En billig Ctek-laddare är helt perfekt om den används i "vinterläge" (snöflinga på knapparna).

:shock: Oj vilken uppsats det blev. Men jag har läst på bra innan jag bestämde mig :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Odyssey

Inlägg av Guzzikjelle »

Även biltema säljer typ gelebatterier betydligt billigare änn övriga har ett på Gagivan fungerar änn så länge bara bra kommer att köpa flera vid behov :D
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Odyssey

Inlägg av -ah »

Ingen tvekan att Odysseys - i likhet med andra ren-bly-batterier - är absolut toppen.
Jag undrar bara om de är värda sitt oförskämt höga (svenska) pris? Om man sköter om sitt jämförelsevis näst intill gratis Biltema-batteri håller det fint 5-6 år. Och då kan man ju undra om någon kan visa upp ett Odyssey-batteri som har bortåt 18 år på nacken? :wink:

-Och har du problem med startmotorn på din gamla BigBlock är det kanske inte bara ett batteri med hög starteffekt som behövs, utan det billiga alternativet att noga gå genom samtliga förbindningar - inte minst jordförbindningar - och så småningom det dyra alternativet att byta startmotor till något starkare men mindre effektkrävande: http://www.motoelekt.com/guzzistarter.htm
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Odyssey

Inlägg av Raz »

Det håller jag med om! Många har vittnat om "billiga skitbatterier" som hållit så länge att pris/prestanda överstiger de "bra batterierna". Jag kollade faktiskt på Biltemabatterier men i min hoj måste batteriet ligga på sidan och då är det tvärkört.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Odyssey

Inlägg av Guzzikjelle »

Skall detta inte gå med biltemas batterin??? Mitt ligger ner och fungerar. :?
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Odyssey

Inlägg av Raz »

Guzzikjelle skrev:Skall detta inte gå med biltemas batterin??? Mitt ligger ner och fungerar. :?
De skriver i alla fall uttryckligen att det inte går. Jag chansar inte, gillar inte syra...
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Odyssey

Inlägg av Guzzikjelle »

Okej jag skall kolla ordentligt att inget läckage förekommer :oops:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar