V7 Special-topp

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Nyfrälst
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 apr 2008, 15:32

V7 Special-topp

Inlägg av Nyfrälst »

Hej!
Är nybliven ägare till en V7 Special -72. Ena toppen, cyl o kolv är dock demolerade eftersom en ventil gått av och ställt till det(hände förre ägaren, jag har aldrig haft igång den). Efter detta har hojen stått i 20! år. Nu vill jag som nyfrälst MG-mekare, och förhoppningsvis, -förare åka. Vem kan hjälpa mig renovera ett demolerat förbranningsrum i toppen eller finns det nån som har nåt att sälja? (solen skiner och jag är lätt att förhandla med...). Har fåtttag på cyl och kolv. Behöver också en ny krök.
Är det förresten nåt annat speciellt att tänka på förutom byte av oljor filter innan jag gör ett startförsök eftersom den stått länge? Är som synes lite av en nybörjare.
Alla tips mottages tacksamt!
Mvh
Nyfrälst
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: V7 Special-topp

Inlägg av GuzziKungen »

Hej Nyfrälst och välkommen bland oss gudomliga :mrgreen:
Jag tror att Kjelle (kassören) vet en del om dina frågor men ett tipps är nog att skriva var du bor, för
att det skall bli lättare att hitta någon i närheten av dig.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: V7 Special-topp

Inlägg av Raz »

Kul, hur mycket gav du för den om man får vara nyfiken?

Är det oljefilter på den? Jag vet inte hur orolig du ska vara för att det ligger metallflisor på olämpliga ställen, om det är oljefilter kan du väl vara ganska lugn men annars är det väl värt att titta igenom hela motorn ganska noggrannt.
Annars har man ju hört många historier om Guzzis som stått i lador (eller utomhus för den delen) i tiotals år och så bara laddar man batteriet och kör iväg (typ) :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: V7 Special-topp

Inlägg av Nicke »

Hej och välkommen!

Det som brukar behöva bytas på maskiner som stått några år är plast och gummislangar. Det är ju synd om hojen skulle brinna upp när du väl får igång den. :?

Lycka till
Ciao / Ne
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: V7 Special-topp

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej du skall även ta i sär motorn o veven där finns oljekanaler som har bäckat igen VIKTIGT sen byte av alla packboxar gummislangar.Jag vet var han bor. :)
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Nyfrälst
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 apr 2008, 15:32

Re: V7 Special-topp

Inlägg av Nyfrälst »

Jo alltså, jag bor i Gnesta strax söder om Södertälje. Kan det finnas nån toppkunnig/villig i närheten?
Ta isär motorn och göra rent igen beckade kanaler, hmm, hade hoppats slippa det men är det stor risk för igenbeckning så har jag väl inget val...
Har jag oljefilter? Det trodde jag alla hade, men nu när jag blir tillfrågad så vet jag inte. Jag har knappt börjat titta på cykeln ännu, bara sonen, och jag själv lite, som provsuttit en smula.

Urban den Frälste(vacklar ännu inte i tron)
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: V7 Special-topp

Inlägg av Tobbe »

Visst bor det väl ett gäng kunniga Guzzister i sörmlandtrakterna :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: V7 Special-topp

Inlägg av per-erik »

Hej!
Jag har diverse delar till V7 Special,som är till salu.Jag åkte V7a i ca 15 år både solo och med vagn.Jag har toppar till dej,och som sagt även en del annat smått och stort.Så om du är intresserad kontakta mej.Jag bor utanför Jönköping.
per-erik
750s3
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2007, 17:48
Ort: Vårgårda

Re: V7 Special-topp

Inlägg av 750s3 »

Hej Nyfrälst!

Det finns inget oljefilter på 750-specaial motorn,Däremot ett nät som tar bort nedfallande skrot :)
Ta bort oljetråget och kika.
En motorrenoveringsfirma bör kunna svetsa om toppen och peta i nya säten.
Men kolla runt,för vissa tar bra betalt för jobbet.

hälsningar från Cylindermannen i Vårgårda :lol:
Arne Forssén
V7-special 1971
Skriv svar