Power Commander till Guzzi

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Beträffande tändlampan och dess induktiva koppling till tändstiftet så gäller att tändimpulsen har en viss polaritet. Den kan vara positiv eller negativ, eller tom både och på samma fordon. Parallelltvinnar, R80 G/S och radfyror har ofta en tändspole där sekundärlindningen, dvs högspänningssidan, har ett tändstift i varje ända och strömkretsen utgörs då av

jord - gnista - kabel - spole - kabel - gnista -jord

Spolen förser kretsen med spänning som sedan skapar gnista i bägge stiften samtidigt. Den "onödiga" gnistan kommer i slutet av avgastömningstakten på den andra cylindern. I detta fall får gnistorna olika polaritet och märkningen "this side against spark plug" kan helt enkelt bara vara rätt för ena cylindern.

Jag är lite osäker på hur stroboskoplampan fungerar, men antagligen är enklare lampor sådana att de kräver en viss polaritet på tändimpulsen och således kan den bara fungera när de är korrekt anslutna. Men märkningen borde nog vara "testa båda alternativen" i stället.

Eftersom jag tänkt bygga ett eget tändsystem har jag också skaffat en flimisig stroboskoplampa (CD Cardic) som är märkt på samma sätt som din. På förpackningen står inget om inkoppling, förutom att den är internt skyddad mot felaktig sådan
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Tjena

Nu e det gjort.

PC monterad, öppna ljudämpare monterade o hela skönntheten bänkad på Biscaya.

Kan bara säga MUMMA!!!!!!!!!!!!!

Den går som tåget. Kan för första gången köra i 30 km/h på 2:ans växel utan tendens till nysningar o ryck i kardanen.

Pratar vi sedan om "arbetsvarvtalet" så går den helt underbart.
Vid 3000 varv där den tidigare tvekade o nös så ber den nästan om mer gas o går helt rent. Minsta blipp på gasen o den svarar direkt.
Uppåt sedan så har de trimmat in den så den går stadigt uppåt, en liten dipp runt 4500 på pappret men inget jag märkt av.
O ljudet e bara så gött! 2:ans växel, öppet spjäll o en lång tunnel o min dag är gjord.
Motorbromsen är lite mindre nu i och med att de har adderat bränsle i arbetsområdet men det är inget som stör.

....varför jag inte gjort detta tidigare vet jag inte. Måste varit dum.........

Ha d gott
Johan
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

1100 Sport 1997 skrev:Tjena

Nu e det gjort.

PC monterad, öppna ljudämpare monterade o hela skönntheten bänkad på Biscaya.

Kan bara säga MUMMA!!!!!!!!!!!!!

Den går som tåget. Kan för första gången köra i 30 km/h på 2:ans växel utan tendens till nysningar o ryck i kardanen.

Pratar vi sedan om "arbetsvarvtalet" så går den helt underbart.
Vid 3000 varv där den tidigare tvekade o nös så ber den nästan om mer gas o går helt rent. Minsta blipp på gasen o den svarar direkt.
Uppåt sedan så har de trimmat in den så den går stadigt uppåt, en liten dipp runt 4500 på pappret men inget jag märkt av.
O ljudet e bara så gött! 2:ans växel, öppet spjäll o en lång tunnel o min dag är gjord.
Motorbromsen är lite mindre nu i och med att de har adderat bränsle i arbetsområdet men det är inget som stör.

....varför jag inte gjort detta tidigare vet jag inte. Måste varit dum.........

Ha d gott
Johan
Kul att det funkar.
De förbättringar du beskriver är ju samma problem som på de flesta stora guzzi.
Det är ju så här det skulle vara från fabriken :lol: :lol: .
Mvh Björn
Bild
Italyfreak
Guzziåkare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2007, 23:15

1100i sport

Inlägg av Italyfreak »

Hej sport åkare

Bra input ni har, jag har också en 1100i sport -97 som rullat i min ägo senaste 5 åren , har nu 6100mil på mätaren
och det enda som jag reparerat är bytet av stefa tätningen i kardanhuset bak. Min ryker inte heller nämnvärt endast vid kallstart men tror att det beror på fet blandning har aldrig behövt använda choken, jag har varit lite pedant med oljan byte efter 500mil. Spottar gör den vid ca 2500v , också tjuvstannar ibland vid trafikljusen. Kanske man borde göra som ni gjort. Drog den till rödmarkering på 5:an förra v-slutet på motorvägen men glömde titta bak på rökmolnet ( kanske jag inte vågade) . Däcken annars kör jag med Mez 4 har provat andra men inga funkar lika bra ,har en 170:a bak.
Jan-Erik
Aprilia RSV Mille+M-G 1100i sport
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej Jan-Erik.

Haft alla de symptom du skrivit, inte kul när man kommer till rödljus o bågen dör på tomgång. Min var sedan riktigt vresig att starta efter ett sådant stopp.
Oerhört känslig på gaspådrag från motorbroms och även när jag körde på jämn gas i stan i typ 50. Då fick jag växla mellan 2:an o 3:an för attt den inte skulle nysa, ligga o slira på kopplingen för att inte köra in i bilar framför. 30-område skall vi inte prata om. 1:ans växel o sammetshandske för att jag inte skulle slå i nötterna i tanken när jag drog av för mycket på gasen o damen ställlde sig på nosen pga motorbromsen.

Men nu har allt detta ersatts av en euforisk känsla när jag är ute o kör.
Tillsammans med de öppna rören så har jag ett riktigt brett leende när jag kör till jobbet, iställlet för att sitta o sura i bilen med alla andra "olyckliga" människor. Att jag passerar 2 långa tunnlar adderar bara till bredden på flinet bakom visiret.

Har gått i 2 år o värkt på detta och önskar att någon sagt till mig tidigare att lägga ut pengarna för en PC.

Har nu en pigg italiensk välformad dam som inte tvekar när jag "blippar" på gasen, hon vill bara ha mer o svarar direkt på gasen.
Där hon tidigare bara morrade o vibrerade mer i 140 med fullgas har nu ersatts av ett mjukare ljud o jämnt acc upp till varvstoppet.

Har bytt olja med max 500 mils mellanrum, ibland oftare (byter när säsongen är slut) o har ingen tendens till blårök. Har nu kört ca 3500 mil sedan jag köpte den ny.

Hoppas på gott väder tills på fredag, då blir det en tur ut.

Ha d
Johan
Skriv svar