Power Commander till Guzzi

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Power Commander till Guzzi

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hej.
Vet att jag sett mycket om detta på det gamla forumet men nu får jag fråga igen.

Några där ute som gjort detta och vad blev resultatet?

Nu har jag ledsnat lite på den tjuvstannar och är känslig på gasen mellan avlsag/påslag.
Tänkte även byta dämpare o då är det inte mycket att välja på förstår jag.

Ha d
Johan
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Inlägg av -ah »

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Jag köpte en sån däringa pryl. Den är bättre än PCIII, och billigare, och jag är på väg att gå closed-loop MEN det är mest för att jag tycker det är kul att skruva. Det är fan inget som behövs egentligen.

Det går nämligen utmärkt att trimma in originalprylarna så det känns som en elmotor, på följande sätt:
1. Ställ ventilerna. Hellre högt än lågt, just nu kör jag 0.20/0.15 istf 0.15/0.10 och somliga säger att det ska vara ännu högre om man inte bryr sig om ljudet. För ställer man det riktigt högt så låter det ganska skramligt men det är INTE ohälsosamt för motorn, tvärtom. A happy tappet is a tapping tappet.
2. Hellre 0.8 än 0.6 på stiften. Jag har hört att iridiumstift är bra oxo, har inte hunnit prova själv.
2. Synka trottelhusen. Det gör underverk i sig.
3. Nu kommer partytricket: ta bort gummipluggen på ECU:n och skruva försiktigt på CO-potentiometern med hojen igång. Min stod i mitten (vilket förmodligen betyder att den inte var ställd). Jag skruvade den ett åttondels varv motsols (= fetare). Jag gjorde det på tomgång och gick efter hur tomgången "kändes". Resultatet var så markant bättre att jag åkte och skrattade högt inne i hjälmen i flera timmar, från att ha planerat att sälja skräpet. Jag har inte ens brytt mig om att prova om det går att få ännu bättre, för nu går den som en perfekt intrimmad symaskin. Repeat: jag gjorde det på en höft på en mack, och jag har inte ens brytt mig om att prova om det går att göra bättre för det blev så BRAAAA.

Den där potentiometern är det enda man kan ändra på en originalmotor (förutom att ställa ventiler och synkning, som också är väldigt viktigt men egentligen är en annan grej) och jag drog mig först för att göra det eftersom jag dels trodde att det mest var tomgången den ändrar, och dels trodde att jag skulle få problem med besiktningen. Varken eller, mannen. Mina italienska nysningar mellan 2500 och 3500 varv är BORTA. De händer noll gånger på tusen mil. Hojen drar som ett godståg från 2000 varv opch uppåt. Om jag inte redan hade köpt en My16M så skulle jag inte göra det heller! Och besiktningen mäter inte ens CO.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Tjena.
Kanon med info.

1. Har alltid ställt exakt enligt spec men skall pröva med 0.05 mer spel.
2. Stift har jag alltid kört 0.7 mm. Funderar på iridumstift.
3. CO-potentionmeter har jag inte prövat men det låter som något som jag får pröva. Hittade i manualen på nätet att den har 270 graders justerområde så det verkar finnas lite att ta på.

Sedan sist har jag rivit ner toppar o cylindrar. Var rejält med sotavlagringar efter 3000 mil.

Ventilstyrning för avgasventiler var körda, rejält med spel i sidled.
Så nu blir det till o lämna in dem o pressa i nya styrningar.
Avgasventilerna såg ganska trötta ut med lite gropar i tätningytan mot ventilsätet.

Nu är allt, kolvar, förbränningsrum, insug- o avgasportar polerat o skiner som silver, skall bli grymt intressant o kolla hur den går.

.......sitter man bara o väntar på leverans av styrningar från tyskland.

Är fortfarande sugen på Power Commandern, får kolla mer med Biscaya om tid.

Ha d
Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

1100 Sport 1997 skrev:Sedan sist har jag rivit ner toppar o cylindrar. Var rejält med sotavlagringar efter 3000 mil.

Ventilstyrning för avgasventiler var körda, rejält med spel i sidled.
Så nu blir det till o lämna in dem o pressa i nya styrningar.
Avgasventilerna såg ganska trötta ut med lite gropar i tätningytan mot ventilsätet.

Nu är allt, kolvar, förbränningsrum, insug- o avgasportar polerat o skiner som silver, skall bli grymt intressant o kolla hur den går.
Jag har också ordentligt med avlagringar, säkert en halv millimeter på stora ytor. Polerade du själv? Jag funderade lite över vad jag skulle använda men det slutade med att jag sköt upp det. Jag konstaterade nämligen att mina toppar också behöver en fullständig översyn nästa vinter. Framför allt styrningarna (jag kan gömma mig i ett rökmoln om jag blir hotad 8) ) och de fjädrar jag mätte har blivit för korta.

Berätta gärna om skillnaden efteråt!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

raz skrev.

Jag köpte en sån däringa pryl. Den är bättre än PCIII, och billigare, och jag är på väg att gå closed-loop MEN det är mest för att jag tycker det är kul att skruva. Det är fan inget som behövs egentligen.

Det går nämligen utmärkt att trimma in originalprylarna så det känns som en elmotor, på följande sätt:
1. Ställ ventilerna. Hellre högt än lågt, just nu kör jag 0.20/0.15 istf 0.15/0.10 och somliga säger att det ska vara ännu högre om man inte bryr sig om ljudet. För ställer man det riktigt högt så låter det ganska skramligt men det är INTE ohälsosamt för motorn, tvärtom. A happy tappet is a tapping tappet.
2. Hellre 0.8 än 0.6 på stiften. Jag har hört att iridiumstift är bra oxo, har inte hunnit prova själv.
2. Synka trottelhusen. Det gör underverk i sig.
3. Nu kommer partytricket: ta bort gummipluggen på ECU:n och skruva försiktigt på CO-potentiometern med hojen igång. Min stod i mitten (vilket förmodligen betyder att den inte var ställd). Jag skruvade den ett åttondels varv motsols (= fetare). Jag gjorde det på tomgång och gick efter hur tomgången "kändes". Resultatet var så markant bättre att jag åkte och skrattade högt inne i hjälmen i flera timmar, från att ha planerat att sälja skräpet. Jag har inte ens brytt mig om att prova om det går att få ännu bättre, för nu går den som en perfekt intrimmad symaskin. Repeat: jag gjorde det på en höft på en mack, och jag har inte ens brytt mig om att prova om det går att göra bättre för det blev så BRAAAA.

Den där potentiometern är det enda man kan ändra på en originalmotor (förutom att ställa ventiler och synkning, som också är väldigt viktigt men egentligen är en annan grej) och jag drog mig först för att göra det eftersom jag dels trodde att det mest var tomgången den ändrar, och dels trodde att jag skulle få problem med besiktningen. Varken eller, mannen. Mina italienska nysningar mellan 2500 och 3500 varv är BORTA. De händer noll gånger på tusen mil. Hojen drar som ett godståg från 2000 varv opch uppåt. Om jag inte redan hade köpt en My16M så skulle jag inte göra det heller! Och besiktningen mäter inte ens CO.
_________________
1100 Sport iniezione elettronica -97
http://www.abc.se/~rasmus/1100Sport.html

Till överst på sidan





Jag gillar folk som vågar skruva och prova tills det går bra.

Eller som Engelsmännen säger "Ass feeling"

Jag är likadan själv, he he. Undrar föresten vad Italienarna säger?

Till sist Pröva IRIDIUM, motorn kan knappast gå bättre de inställningar du har gjort och med dessa stift monterade.

Keep on skruving.
Mvh Björn
Senast redigerad av 1 Racerstone, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Morron.

Angående belägning på ventilerna så gick jag över ventiltallrikar (in mot kolv) för insug med våtslippapper o olja. Avslutade med Autosol som fick dra i en kvart o sedan polerade jag upp för hand. Blev som ny.
Beläggning in mot styrning var knepigare, slutade med nått så välrenommerat som en "svampkniv" med vilken jag försiktigt skrapade av det värsta med (blev inga repor!!), sedan på med Autosol o lät det "dra" i en halvtimme. Mer handpolering....(gick en del whisky för denna fas..).

Förbränningrummet i toppen tog nog ca 3-4 timmar styck att gå över med våtslippaper o olja, för att sedan avlsuta med Autosol.

Cylinderloppens vändkant fixade jag med avfettning, lät de stå ett par timmar i det för att sedan tvätta bort resterna med en lite grövre tvättsvamp.

Kolvarna lade jag i avfettning i 2 dar o sedan gick jag över dem med samma svamp som ovan.
De mest "vresiga" fläckarna som inte avfettningen tog lät jag Autosolen göra sitt.

Nu e styrningarna på väg från Stein-Dinse (kostade 8.76 Euro st istället för 475 spänn hos Biscaya) och jag hittade en motorrenoverare i Hol norr om Alingsås som har jobbat lite med Guzzi, återkommer med summering om vad han kan göra mer.

Nya packningar monterade, cylindrar o kolvar monterade, övriga prylar tvättade o inoljade o väntar bara på topparna.

Med lite tur e moppen ihopmonterad tills måndag nästa vecka, tänkte nämligen få monterat ihop prylarna i helgen, varmköra o efterdra toppbultar så jag kan köra lite under veckan. Vem vet, kanske tar jag en resa till High Chaparral den 9:e för o kolla på lite bågar, käka lite o dra hem igen.

Ha d
Johan
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Nu så är det färdigt. Fick topparna provtryckta efter att ventiler slipats in.
Nya packningar från botten o upp.
Allt momentdraget, nu väntar bara varmkörning.
Var färdig kl 23.00 igår så det blir till o starta i eftermiddag, hade väckt hela kvarteret annars.
Sedan blir det till montera bort lyftare o efterdra bultarna.
Börjar kunna det här med ventiljustering nu..........

Skall bli jädrit spännande o se hur den går nu.

Beställt Iridiumstift, skall justera CO-potten o sedan är det inte mycke mer jag kan göra. Nästa steg blir Power commander.

Gött när man äntligen blir färdig.

Ha d på vägarna
Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

1100 Sport 1997 skrev:Nu så är det färdigt. Fick topparna provtryckta efter att ventiler slipats in.
Nya packningar från botten o upp.
Allt momentdraget, nu väntar bara varmkörning.
Var färdig kl 23.00 igår så det blir till o starta i eftermiddag, hade väckt hela kvarteret annars.
Sedan blir det till montera bort lyftare o efterdra bultarna.
Börjar kunna det här med ventiljustering nu..........

Skall bli jädrit spännande o se hur den går nu.

Beställt Iridiumstift, skall justera CO-potten o sedan är det inte mycke mer jag kan göra. Nästa steg blir Power commander.

Gött när man äntligen blir färdig.

Ha d på vägarna
Johan
Lycka till, det borde ju rimligen bli märkbar skillnad. Du behövde inte byta några ventiler eller fjädrar? Mätte du dem? Mina fjädrar var kortare än spec när jag mätte dem obelastade. Vet inte hur illa det är men jag tror att det kan resultera i ett "mekaniskt varvstopp" lägre än vad man vill ha.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Morron.
Inga problem, han mätte distans för utstick av ventilskaft mot basen för ventilfjädern i cylindertoppen.
Fjädrarna var oxå enligt spec, kunde inte mäta under belastning men bågen har ju bara gått 3000 mil så det skall inte vara några problem.
Har tidigare inte märkt något av att den har tappat i effekt eller gått dåligt runt 7000-8000 varv så det skall vara ok.

Tog en kort varv runt kvarteret men varvade inte upp den mer än 3000 varv.
Stannade o justerade co-potentiometern men inte motsols utan det blev medsols. I och med att det var mycket sot o beläggningar antar jag att den har gått lite för fett.
Resultat: Inga tjuvstopp o den går lungt o fint på tomgång. framför allt stannar den inte under uppvärmning vilket den gjorde 2-3 ggr innan den blev varm tidigare.

Iridium-stiften ligger på postkontoret så det blir o hämta dem idag.
Återkommer om det blir någon skillnad.

Ringa Biscaya o boka tid för Power Commander. Får bli av nu.
Sugen på o montera på de nya ljuddämparna. Blir ett underbart dovt ljud med dem på. Provade en kort sträcka i våras o ljudet när man går in i en kurva på motorbroms runt 5000-6000 e bara så gott! Ducati i all ära med Termignonidämpare men detta är annorlunda.
Blir en bra såsong iår känns det som!
"......örnen flyger igen"
Ha d
Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

1100 Sport 1997 skrev:Morron.
Inga problem, han mätte distans för utstick av ventilskaft mot basen för ventilfjädern i cylindertoppen.
Fjädrarna var oxå enligt spec, kunde inte mäta under belastning men bågen har ju bara gått 3000 mil så det skall inte vara några problem.
Har tidigare inte märkt något av att den har tappat i effekt eller gått dåligt runt 7000-8000 varv så det skall vara ok.
Sjysst, då kanske jag också kan hoppas på att det räcker med ventilstyrningar och en och annan fjäder. Min har gått 4500. Jag tror hon tappat rätt mycket effekt (att döma av röken om man öppnar ordentligt) men jag kan inte avgöra det riktigt för hon drar ju ändå som ett godståg över större delen av registret... Däremot tycker jag att hon tvekar mer att gå upp mot varvstoppet än förra året och jag inbillar mig att det har med fjädrarna att göra. Bara för att jag mätt dem... skulle kanske räcka med sockerpiller :roll:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Morron,

Jag antar att det din båge på länken?
Ser riktigt fräsh ut. Inte många mil i regn där.

Vad är det för ljuddämpare du har på? Är de helt öppna (går det o se rakt igenom) eller är det någon "ljudfälla" i dem?

Haft några problem tidigare?
Själv har jag bytt elbox(på garanti), ingående lager i bakre kardanhus samt urtrampningslager, tryckstång o lagerkopp för tryckstång i kopplingshuset. Grymt viktigt med rätt glapp i kopplingvajer o handtag har jag fått erfara. Annars slits urtrampningslagret ut tämligen fort. Var inget överdimensionerat o stort det inte. Såg nästa ut o höra hemma på en moppe....
Annars har den gått problemfritt o kontrollerat. Varit en sväng i Tyskland o kört på Autobahn samt ett varv nere på "Ringen". Inga protester från senioritan där inte.

Har prövat lite olika däck på den och noterat att min är känslig för däcksval. Senaste jag slängt på är Bridgestone Battlax o det funkar riktigt bra.

Ha d
Johan
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Kanon!
Åkte till jobbet imorse.
Går som tåget från 2300 varv o uppåt!
Inga tjuvstopp o marginellt med nysningar. Skall justera co-potten lite till så försvinner det nog oxå.

Så j-a gött!

Summa summarum: Lite pyssel o omvårdnad så spinner senioritan som en katt!

Ha d för det skall jag i eftermiddag, blir långtur!
Johan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Kul att hojen går bra, då mår man gött särskilt när man gjort mycket själv. Nä det är faktiskt någon annans hoj på bilden, jag slängde in den så länge tills jag har en bra bild på min. Min är röd men jag skulle hellre ha en gul för den ser så härligt ettrig ut. Jag är väldigt nöjd med Metzeler Z6 som sitter i fram nu, det sitter Z4 i bak men när det är dags byter jag till Z6 där också. Jag kommer då även att gå ned till 160/60 istället för 160/70, det är många som rekommenderat. Och det ser lite fetare ut också som ren illusion.
Jag köpte hojen för ett år och tusen mil sedan (4500 nu) så jag är osäker på vad som är gjort tidigare. Har inte haft några problem men jag har bytt hjullager och det yttersta lagret (på hjulaxeln) i slutväxeln. Det sistnämnda var så slut att jag inte ens begrep att det var ett lager förrän jag såg det i boken... I övrigt är det nog bara topparna som behöver mycket service just nu, men det får bli i vinter. Jo förresten jag väntar på en Stucchi kamkedjespännare för jag har ett fasligt rasslande och ringande från kamkedjan. Om milen stämmer borde inte kedjan vara slut på långa vägar och allt såg bra ut när jag tittade in där, men spännaren är väldigt klen. En del säger att Stucchin är för stark, andra lovordar den. Vi får se.
Jag körde strax under hundra mil i lördags, en skaplig dagstur. Jag kanske inte gör om det i onödan men det var väldigt trevliga vägar. Höjdpunkten var vägen mellan Sunnemo och Munkfors om jag minns rätt. Extas! Vi tittade in på MC-utställningen vid Rottneros Park men det var förstås egentligen resan som var målet, som vanligt..
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Kompressionstest

Inlägg av Raz »

När jag skulle köpa en tändlampa på Biltema blev det en hel låda med prylar, bland annat en kompressionstestare. Jag vet iofs redan att mina toppar behöver lämnas in på renovering men det var ju kul att prova.

Med WOT (mätte först utan att öppna spjällen men det var ju korkat borde jag begripit):
Vänster 9,25 kg/cm2 (>130 psi)
Höger 10,5 kg/cm2 (150 psi)

Nån som kan tolka siffrorna? Är det här väldigt stor skillnad (det är det väl) och framför allt, är höger sida hyfsat sjysst för en Guzzi 1100 tro? Eller är de bara olika usla...

Apropå tändlampa förresten så köpte jag en med induktiv givare, och det står "this side against spark plug" på ena sidan. På bilen stämde detta, men på Guzzin måste jag vända den bak och fram! Jag trodde den var trasig tills jag testade på bilen. Någon som kan förklara hur det här kan komma sig?
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 4 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar