Luftfilterboxen ryker

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 mar 2008, 13:26
Ort: Västerås

Luftfilterboxen ryker

Inlägg av V65Peter »

Har precis haft Floridan på service, nu dyker det ena upp efter det andra, he, he :lol: beställde en ny kopplingswire, som naturligtvis inte passade, så det blev till att göra om lite, nu har även hastighetsmätarwiren gått av, samt att varvräknaren lagt av, men inte nog med det, det bolmar svart rök ut ur luftfilterboxen, antar att detta fenomen kanske inte är så bra, så min undran vad gör jag nu,är det fara och färde eller helt kört :?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av Nicke »

Oj då, det låter inte som en verkstad att rekomendera... :?
Hur går hojen i övrigt då? Om det ryker ur insugningssidan så verkar det ju som att åtminstone någon av insugningsventilerna står öppen när den borde vara stängd. Felaktig ventiljustering, eller annat värre fel i ventilmekanismen alternativt helt galen tändinställning..

Hoppas det löser sig på ett billigt sätt
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 mar 2008, 13:26
Ort: Västerås

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av V65Peter »

Det där med ventiljusteringar och tändinställning är jag ganska så dålig på, ofta fixar jag det mesta då det handlar om den mekaniska delen, på den tekniska delen har jag tummen mitt i handen.
Jag hör inga misständningar då jag kör, motorn spinner lätt jämnt och fint, förutom att vänster cylinder inte ville komma igång riktigt, jag tog och gjorde rent stiften med lite startgas, samt sprutade in lite och motorn rullade igång på bägge cylindrarna.
Den låter bra, men som sagt det ryker och motorn dör då jag kört ett tag.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av Nicke »

Det låter ju i så fall som det skulle kunna vara dålig kompression på den vänstra cylindern. Kanske ventilen inte stänger helt. Kolla med kompressionsmätare. Eller kanske det är så enkelt att stiftet på vänster har gett upp. Dagens stift eller om det nu är i kombination med den moderna bensinen verkar inte hålla mer än max en säsong. Speciellt känsliga verkar de vara efter vintervilan och när det är lite kallare ute.
Jag har flera gånger råkat ut för att stiften beter sig konstigt. Det som i förståne ser ut som en ordinär gnista, kan i nästa stund slå ut åt sidan genom isolatorn, som tydligen glömt sin uppgift. Detta beteende skulle ju kunna förklara röken. Om stiftet tänder sporadiskt kommer en massa ofullständigt förbränd soppa/luftblandning att åstadkomma just sådan som kanske inte hinner evakueras under utblåsningsfasen.

Jag skulle nog börja med ett par nya stift och några ödmjuka böner till the God of speed.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 mar 2008, 13:26
Ort: Västerås

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av V65Peter »

Tack för tipset, ja ska kila ner till garaget och testa nya stift, jo sedan var det en sak till, jag kollade luftfilteret, det såg okej ut, det var ganska så svårt att komma åt, hur som helst så satt det en hemmasnickrad plastlåda ovan luftfilterboxen, inte vet jag om det är råkar ha en funktion som ersättning för något som kanske suttit där orginal.
Det minimerar luftintaget, men det kanske skall vara så.kanske det är rätt med lite fel då och då
kan väl säga som så, att annars skulla jag inte få lära känna min guzzi som det sig bör.
Okej Nicke vi testar lite så får vi se, vad som än händer så återkommer jag med några fler rader.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av Raz »

Om den hindrar luftintaget så kan det väl rimligen inte vara rätt ställt. Men jag vet inget om Florida så det är bara min spontana kommentar.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av Stefanv11sport »

Jag skulle kolla ventilerna omedelbart verkar ju som att den ventilen inte stänger, vem har gjort servicen?
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av -ah »

Om du behärskar engelskan något så när, posta GwenSP på MGCGB forum. Hon har kört Florida/Nevada tidigare (-och har förbannat luftfilterbytet på en sådan i livliga ordalag !) -samt är bra på felsökning.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Ann-Louise
UppKomling
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 mar 2008, 17:00
Mina motorcyklar: V65C -1984 har jag idag.
Ort: Karlsborg

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av Ann-Louise »

Hej Peter.
Gamla wajrar som gått av har jag också råkat ut för. Det är visserligen slitgrejor, men helt klart irriterande när det händer.
Mät längden på den gamla ordentligt innan du beställer nya, jag fick också fel längd med allt vad det innebär med att skicka tillbaka och få nya.
Problemen med krångliga och "svårbytta" luftfilter kan gå att fixa om du har runda insugningsrör på förgasarna. Det finns koniska universalfilter, kromade och ganska snygga hos de flesta MC-handlare, ta bort luftfilterlådan, trä det nya luftfiltret på insugningsröret och dra fast med slangklamma.
Jag tror din Florida är byggd lika som min V65 C, och om man använder dessa luftfilterräcker det med att lyfta ut batteiet, så finns det hur mycket plats som helst .
Sen verkar det inte speciellt bra att det ryker och motorn går dåligt.
En koll på ventiljusteringen är nog att rekommendera, nästa steg tändstiften, sedan kolla om den får för mycket bränsle. Om motorn fortsätter gå när du lyfter bort den högra tändstifthatten är det fär mycket soppa.

Förresten, fick du tag på någon reparationshandbok?
Hör av dej annars.
Lev väl
Ann-Louise
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av west »

Stilla undran:
Kan det vara förgasarna, som läcker bensin in i luftfilterburken, när motorn inte är igång?
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 mar 2008, 13:26
Ort: Västerås

Re: Luftfilterboxen ryker

Inlägg av V65Peter »

Nu har jag bytt tändstift, gissa om den gick bättre, ingen rök ur luftfilterboxen, det var nog som Nicke skrev att den inte tände ordentligt på ena cylindern, obränd soppa eller vad det nu var.
Inget kul väder precis regn hela helgen, men under söndagen skulledet bli bättre så det blir nog en liten tur garanterat. :D
Skriv svar