Ventilspel 850 GT California-74 ??

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 288
Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
Mina motorcyklar: Florida-88
Ort: Östra Ljungby

Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av lundin b »

Ventilspel 850 GT California-74 ??

Tycker ventilerna slamrar lite väl mkt,enl föregående ägare så hade dom Guzziexperter han pratat med sagt att det ska låta så,säljaren var ärlig så han ljög nog inte,däremot om "experterna" visste vad dom pratade om... !!?? :roll: 8)

Finns det några trix i samband med detta,eller bara justera på konventionellt vis ??

Ngn som vet vad spelet ska vara dessutom kanske.. !!?? :idea: :!: :roll: :D :D

:D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 288
Blev medlem: 28 okt 2007, 23:20
Mina motorcyklar: Florida-88
Ort: Östra Ljungby

Re: Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av lundin b »

Ingen som vet ngt !!?? :roll: :D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av Raz »

lundin b skrev:Ingen som vet ngt !!?? :roll: :D
Jag tror herr Roper sätter "all roundfins" till 5 och 7 tusendels tum, dvs 0.13 och 0.18 mm. Om du sen vill avrunda uppåt eller nedåt spelar nog ingen större roll (jag skulle avrunda uppåt).
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
750s3
UppKomling
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2007, 17:48
Ort: Vårgårda

Re: Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av 750s3 »

Trots en helt genomgången motor med alla lager bytta, nyrenoverade toppar, osv.
så skramlar våran V7 special-71 rätt bra.
Vi har även en 750s3-76 som också rasslar i ventilerna.
Bägge två justerade enligt spec.
Man kanske kan få dom tystare om man minskar ventilspelet ytterligare, men riskerar då brända avgasventiler.
Byt till andra avgas-pipor, så kanske du inte hör rasslet lika tydligt. :lol:

Min gissning och tips är att " dom är sådana" :wink:
Arne Forssén
V7-special 1971
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av do 1 »

0,10 insug, 0,15 avgas, körde i alla fall jag på min gt 74a.Det funkade utan problem,det kanske rentav är samma hoj.Mvh Stefan.
west
Guzzifantast
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 nov 2007, 20:40
Ort: Laholm

Re: Ventilspel 850 GT California-74 ??

Inlägg av west »

Jag kan bidra med lite koll i dessa handböcker:
Chilton's Moto Guzzi repair and tune-up guide (gamla motorn V7, 850GT): insug 0,15mm avgas 0,25
Hayne's 750, 850, 1000 Aug'74-78: 0,22mm på båda. Detta värde återkommer även i en original verkstadshandbok från Moto Guzzi.
Jag tror man bör lära sig uppskatta (eller i alla fall acceptera) detta tickande, då ett för lite spel troligtvis kan bli dyrt en varm sommardag om det gasas lite friskt. Det finns ju säkert en orsak till, att fabriken har satt dessa värden. Jag har själv brännt en avgasventil på väg till besiktningen i Ängelholm. E6'an norrifrån nerför Hallandsås,- gick så otroligt bra tills -------
Efter detta kollas alltid spelet på våren.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Skriv svar