regelbunden tvättbräda

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

regelbunden tvättbräda

Inlägg av Raz »

Hoppas någon gammal guzziräv kan hjälpa mig med diagnos på följande:

Vid 4000 varv på femmans växel (ganska precis 120 km/h) så känner jag konstiga återkommande vibrationer. Det är liksom jag åkte över en tvättbräda, i mindre än en sekund, sedan paus i nästan två sekunder, sedan tvättbräda osv. Det är mycket regelbundet. Första gången hände i söndags och jag trodde först det var vägen, men det var det inte.

Vid lägre eller högre fart försvinner det (eller döljs i andra ljud och vibrationer). Jag har inte lyckats känna något vid 4000 varv på annan växel eller vid 120 km/h på annan växel.

Jag tror mig veta att alla lager och sånt fram till utgående från växellådan är OK. Jag vet att styrlagren är finfina och hjullagren kände jag på i vintras (har bara kört några hundra mil sedan dess). Liksom kardanknutarna, jag smörjde och kände nogrannt på dem med hela axeln borttagen.

Kan något i slutväxeln ge detta fenomen? Det jag planerar om ingen har något tips är att kolla hjullager och kardanknutar igen mycket noga (jag har redan konstaterat att de inte är varma efter färd). Hittar jag inget där så vete fan. Kanske dags att titta in i slutväxeln, den är det enda jag aldrig bråkat med på hojen...
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Stefanv11sport »

Däckobalans?
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av GuzziKungen »

Däck och balans är min tanke också ,verkar lite skumt då det gäller bara med en
viss växel i 120km/h.
En urpuckad fråga , har du kollat lufttrycket :?:
All annan teori lutar åt växellådan :?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Tobbe »

Var får man köra 120 km/h? :mrgreen:
Ytterligare en dum fråga: -Nåt som fastnat i däcket?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Hade troligen ett liknande problem med min Sport och hade även en del glappi drivlina vid på/avslag på gasen.
Det visade sig bara i motorvägsfart o det kändes som om vibrationerna kom o gick i pulser när jag höll ett jämnt varvtal.
Det visade sig att ingående lager för kardan in i kardanklumpen var utslitet.
Nu e det borta.

Lycka till.
/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Raz »

Däcken ska vara balanserade och i kanonskick. Och framför allt borde väl inte däck-obalans resultera i en vibration som helt upphör två sekunder av tre? Det är en distinkt vibration som växlar med en total avsaknad av vibration. Inte som en sinusvåg utan som en fyrkantvåg. Jag tror att lager i slutväxeln är hetaste tipset. Får se om jag kan känna nåt.

120 km/h var på mätaren, det var nog helt lagligt. Förresten får man väl köra 137.5 km/h på motorväg (110 + moms) 8)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Bengt C »

Jag hade en gång en V50 Monza, den som en Guzziflicka(?) som heter Molly har idag, som drabbades av att kronhjulets bultar skruvade upp sig. När någon av dem kommit tillräckligt långt ut så slog de sönder en ribba i aluminiumhusets insida. Det bildades ett litet hål på utsidan. Jag skaffade 10.9 bult, låsbrickor och Loctite. Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil). Jag minns inte om det föregicks av några vibrationer dock. Vet inte heller om de fetare, modernare hojarna över huvud taget har några bult där.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Nicke »

Guzziflicka är väl detsamma som Guzziguzz om man pratar som i Rinkeby med omnejd.
Gozzig Guzziguzz, det är brahaord att ha i bakfickan till nästa Analfapetomgång...
Ciao / Ne
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Guzzikjelle »

Bengt C skrev:Jag hade en gång en V50 Monza, den som en Guzziflicka(?) som heter Molly har idag, som drabbades av att kronhjulets bultar skruvade upp sig. När någon av dem kommit tillräckligt långt ut så slog de sönder en ribba i aluminiumhusets insida. Det bildades ett litet hål på utsidan. Jag skaffade 10.9 bult, låsbrickor och Loctite. Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil). Jag minns inte om det föregicks av några vibrationer dock. Vet inte heller om de fetare, modernare hojarna över huvud taget har några bult där.
Tack för upplysningen anngånde Monzan den lever och Molly är fortfarande ägare till densamma Epoxy lagningen fungerar fortfarande :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Raz »

Alla hjullager (som jag kan känna utifrån) är hälsosamt svala efter färd. Jag ska försöka ignorera fenomenet till i vinter, då blir det till att riva slutväxeln.

Apropå vinter, är det nån här som har erfarenhet av skev mellanskiva i kopplingen på Guzzi? När jag bytte min koppling i vintras var mellanskivan kraftig skev (eller snarare konisk). Jag monterade en ny utan att köra borrtricket som några tipsar om (se http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Clutch ... 20cure.pdf). Det ångrar jag nu för nästan omedelbart fick jag samma fenomen som innan, jag måste ha kopplingshandtaget ställt på längsta (som i "störst hand") och absolut minimalt spel, annars kopplar den inte ur ordentligt. Har fanstyget slagit sig direkt? Jag har inte stått med kopplingen inne länge vid rödljus och inte heller försökt dra båttrailer med hojen. Den där fixen är ju framför allt avsedd för sidovagnshojar med klenare motor...

Och ja, jag använde specialverktyget för att komprimera kopplingen vid montering.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Nicke »

Oj då! Jag tänkte att detta måste bli en bannad tråd!!
Diskutera presidentens torso så här öppet!?

Men nu ser jag att det handlar om någonting helt annat :mrgreen:

Som svar på Tobbes inlägg: Kanske en igelkott?
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Bengt C »

Guzzikjelle skrev:
Bengt C skrev:...Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil)...
Tack för upplysningen anngånde Monzan den lever och Molly är fortfarande ägare till densamma Epoxy lagningen fungerar fortfarande :lol:
Ja det kan jag tänka mig. Det var ju i bakre delen av huset som knappast känner av någon nämnvärd belastning. Idag skulle jag nog iofs försökt hitta någon som kunnat TIG-svetsa det hela. Men jag hade inga kontakter på det planet ca 1984.

Kul att höra att hojen funkar. Den var vit när jag hade den. Jag har sett Mollys bygge på bild och misstänker att den där röda toppkåpan är överdelen av den Dunstall kåpa som den var utrustad med i mitten av 80-talet. Jag bytte in hojen på Biscaya (till förmån för en R100RS) och jag tror de byggde om den till ågon sorts light/retro racer med alu-tank och lite sådant. Men sedan ser jag att Molly jobbat vidare på looken :D

Jag kan också tänka mig att motorn renoverats en smula beträffande kamaxel och ventilstyrningar. Jag hade en del strul med de prylarna på slutet. Brännde t.ex. en avgasventil i Galway på Irland. Blev mirakulöst räddad av en MC-entusiast med motorfirma där (han körde California). Ventil skickades från Oxford Motorcycle Engineers till hans hem i Nordirland som han besökte varje helg. Därmed blev vi bara strandsatta 5 dagar i Galway pga detta. Annars hade det tagit veckor att få fram en ventil till Galway. På det sättet fick vi kolla lite extra på Aranöarna.

Sorry, lite off topic, men jag kan tänka mig att det intresserar Molly en smula. Tråden handlar ju egentligen om vibrationer i Raz's maskin.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: regelbunden tvättbräda

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Sorry, lite off topic, men jag kan tänka mig att det intresserar Molly en smula. Tråden handlar ju egentligen om vibrationer i Raz's maskin.
Jag har ju redan kapat min egen tråd :D det är aldrig fel att driva från ämnet. Det är kul med Guzzis med historik. Jag har ofta undrat vad i hela världen min hoj varit med om. Muttern till kamkedjedrevet på oljepumpen satt med M8 med fel stigning och därmed gängpaj förstås, och limmad med typ kontaktlim. Fick jag vittring på vem som låg bakom den manövern skulle jag rekvirera tjära och fjädrar.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar