regelbunden tvättbräda
Moderator: Moderatorer
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12 - Ort: Brottby
regelbunden tvättbräda
Hoppas någon gammal guzziräv kan hjälpa mig med diagnos på följande:
Vid 4000 varv på femmans växel (ganska precis 120 km/h) så känner jag konstiga återkommande vibrationer. Det är liksom jag åkte över en tvättbräda, i mindre än en sekund, sedan paus i nästan två sekunder, sedan tvättbräda osv. Det är mycket regelbundet. Första gången hände i söndags och jag trodde först det var vägen, men det var det inte.
Vid lägre eller högre fart försvinner det (eller döljs i andra ljud och vibrationer). Jag har inte lyckats känna något vid 4000 varv på annan växel eller vid 120 km/h på annan växel.
Jag tror mig veta att alla lager och sånt fram till utgående från växellådan är OK. Jag vet att styrlagren är finfina och hjullagren kände jag på i vintras (har bara kört några hundra mil sedan dess). Liksom kardanknutarna, jag smörjde och kände nogrannt på dem med hela axeln borttagen.
Kan något i slutväxeln ge detta fenomen? Det jag planerar om ingen har något tips är att kolla hjullager och kardanknutar igen mycket noga (jag har redan konstaterat att de inte är varma efter färd). Hittar jag inget där så vete fan. Kanske dags att titta in i slutväxeln, den är det enda jag aldrig bråkat med på hojen...
Vid 4000 varv på femmans växel (ganska precis 120 km/h) så känner jag konstiga återkommande vibrationer. Det är liksom jag åkte över en tvättbräda, i mindre än en sekund, sedan paus i nästan två sekunder, sedan tvättbräda osv. Det är mycket regelbundet. Första gången hände i söndags och jag trodde först det var vägen, men det var det inte.
Vid lägre eller högre fart försvinner det (eller döljs i andra ljud och vibrationer). Jag har inte lyckats känna något vid 4000 varv på annan växel eller vid 120 km/h på annan växel.
Jag tror mig veta att alla lager och sånt fram till utgående från växellådan är OK. Jag vet att styrlagren är finfina och hjullagren kände jag på i vintras (har bara kört några hundra mil sedan dess). Liksom kardanknutarna, jag smörjde och kände nogrannt på dem med hela axeln borttagen.
Kan något i slutväxeln ge detta fenomen? Det jag planerar om ingen har något tips är att kolla hjullager och kardanknutar igen mycket noga (jag har redan konstaterat att de inte är varma efter färd). Hittar jag inget där så vete fan. Kanske dags att titta in i slutväxeln, den är det enda jag aldrig bråkat med på hojen...
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Stefanv11sport
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 273
- Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
- Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
- Ort: Taby
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: regelbunden tvättbräda
Däck och balans är min tanke också ,verkar lite skumt då det gäller bara med en
viss växel i 120km/h.
En urpuckad fråga , har du kollat lufttrycket
All annan teori lutar åt växellådan
viss växel i 120km/h.
En urpuckad fråga , har du kollat lufttrycket
All annan teori lutar åt växellådan
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06 - Ort: Skälby
Re: regelbunden tvättbräda
Var får man köra 120 km/h?
Ytterligare en dum fråga: -Nåt som fastnat i däcket?
Ytterligare en dum fråga: -Nåt som fastnat i däcket?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
//Tobbe J
- 1100 Sport 1997
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
- Ort: Floda, Lerums kommun
Re: regelbunden tvättbräda
Hade troligen ett liknande problem med min Sport och hade även en del glappi drivlina vid på/avslag på gasen.
Det visade sig bara i motorvägsfart o det kändes som om vibrationerna kom o gick i pulser när jag höll ett jämnt varvtal.
Det visade sig att ingående lager för kardan in i kardanklumpen var utslitet.
Nu e det borta.
Lycka till.
/Johan
Det visade sig bara i motorvägsfart o det kändes som om vibrationerna kom o gick i pulser när jag höll ett jämnt varvtal.
Det visade sig att ingående lager för kardan in i kardanklumpen var utslitet.
Nu e det borta.
Lycka till.
/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12 - Ort: Brottby
Re: regelbunden tvättbräda
Däcken ska vara balanserade och i kanonskick. Och framför allt borde väl inte däck-obalans resultera i en vibration som helt upphör två sekunder av tre? Det är en distinkt vibration som växlar med en total avsaknad av vibration. Inte som en sinusvåg utan som en fyrkantvåg. Jag tror att lager i slutväxeln är hetaste tipset. Får se om jag kan känna nåt.
120 km/h var på mätaren, det var nog helt lagligt. Förresten får man väl köra 137.5 km/h på motorväg (110 + moms)
120 km/h var på mätaren, det var nog helt lagligt. Förresten får man väl köra 137.5 km/h på motorväg (110 + moms)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Re: regelbunden tvättbräda
Jag hade en gång en V50 Monza, den som en Guzziflicka(?) som heter Molly har idag, som drabbades av att kronhjulets bultar skruvade upp sig. När någon av dem kommit tillräckligt långt ut så slog de sönder en ribba i aluminiumhusets insida. Det bildades ett litet hål på utsidan. Jag skaffade 10.9 bult, låsbrickor och Loctite. Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil). Jag minns inte om det föregicks av några vibrationer dock. Vet inte heller om de fetare, modernare hojarna över huvud taget har några bult där.
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: regelbunden tvättbräda
Guzziflicka är väl detsamma som Guzziguzz om man pratar som i Rinkeby med omnejd.
Gozzig Guzziguzz, det är brahaord att ha i bakfickan till nästa Analfapetomgång...
Gozzig Guzziguzz, det är brahaord att ha i bakfickan till nästa Analfapetomgång...
Ciao / Ne
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1201
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: regelbunden tvättbräda
Tack för upplysningen anngånde Monzan den lever och Molly är fortfarande ägare till densamma Epoxy lagningen fungerar fortfarandeBengt C skrev:Jag hade en gång en V50 Monza, den som en Guzziflicka(?) som heter Molly har idag, som drabbades av att kronhjulets bultar skruvade upp sig. När någon av dem kommit tillräckligt långt ut så slog de sönder en ribba i aluminiumhusets insida. Det bildades ett litet hål på utsidan. Jag skaffade 10.9 bult, låsbrickor och Loctite. Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil). Jag minns inte om det föregicks av några vibrationer dock. Vet inte heller om de fetare, modernare hojarna över huvud taget har några bult där.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12 - Ort: Brottby
Re: regelbunden tvättbräda
Alla hjullager (som jag kan känna utifrån) är hälsosamt svala efter färd. Jag ska försöka ignorera fenomenet till i vinter, då blir det till att riva slutväxeln.
Apropå vinter, är det nån här som har erfarenhet av skev mellanskiva i kopplingen på Guzzi? När jag bytte min koppling i vintras var mellanskivan kraftig skev (eller snarare konisk). Jag monterade en ny utan att köra borrtricket som några tipsar om (se http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Clutch ... 20cure.pdf). Det ångrar jag nu för nästan omedelbart fick jag samma fenomen som innan, jag måste ha kopplingshandtaget ställt på längsta (som i "störst hand") och absolut minimalt spel, annars kopplar den inte ur ordentligt. Har fanstyget slagit sig direkt? Jag har inte stått med kopplingen inne länge vid rödljus och inte heller försökt dra båttrailer med hojen. Den där fixen är ju framför allt avsedd för sidovagnshojar med klenare motor...
Och ja, jag använde specialverktyget för att komprimera kopplingen vid montering.
Apropå vinter, är det nån här som har erfarenhet av skev mellanskiva i kopplingen på Guzzi? När jag bytte min koppling i vintras var mellanskivan kraftig skev (eller snarare konisk). Jag monterade en ny utan att köra borrtricket som några tipsar om (se http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Clutch ... 20cure.pdf). Det ångrar jag nu för nästan omedelbart fick jag samma fenomen som innan, jag måste ha kopplingshandtaget ställt på längsta (som i "störst hand") och absolut minimalt spel, annars kopplar den inte ur ordentligt. Har fanstyget slagit sig direkt? Jag har inte stått med kopplingen inne länge vid rödljus och inte heller försökt dra båttrailer med hojen. Den där fixen är ju framför allt avsedd för sidovagnshojar med klenare motor...
Och ja, jag använde specialverktyget för att komprimera kopplingen vid montering.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: regelbunden tvättbräda
Oj då! Jag tänkte att detta måste bli en bannad tråd!!
Diskutera presidentens torso så här öppet!?
Men nu ser jag att det handlar om någonting helt annat
Som svar på Tobbes inlägg: Kanske en igelkott?
Diskutera presidentens torso så här öppet!?
Men nu ser jag att det handlar om någonting helt annat
Som svar på Tobbes inlägg: Kanske en igelkott?
Ciao / Ne
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Re: regelbunden tvättbräda
Ja det kan jag tänka mig. Det var ju i bakre delen av huset som knappast känner av någon nämnvärd belastning. Idag skulle jag nog iofs försökt hitta någon som kunnat TIG-svetsa det hela. Men jag hade inga kontakter på det planet ca 1984.Guzzikjelle skrev:Tack för upplysningen anngånde Monzan den lever och Molly är fortfarande ägare till densamma Epoxy lagningen fungerar fortfarandeBengt C skrev:...Hålet i huset lagade jag med epoxy(!). Det funkade så länge jag hade hojen iaf. (ca 5000 mil)...
Kul att höra att hojen funkar. Den var vit när jag hade den. Jag har sett Mollys bygge på bild och misstänker att den där röda toppkåpan är överdelen av den Dunstall kåpa som den var utrustad med i mitten av 80-talet. Jag bytte in hojen på Biscaya (till förmån för en R100RS) och jag tror de byggde om den till ågon sorts light/retro racer med alu-tank och lite sådant. Men sedan ser jag att Molly jobbat vidare på looken
Jag kan också tänka mig att motorn renoverats en smula beträffande kamaxel och ventilstyrningar. Jag hade en del strul med de prylarna på slutet. Brännde t.ex. en avgasventil i Galway på Irland. Blev mirakulöst räddad av en MC-entusiast med motorfirma där (han körde California). Ventil skickades från Oxford Motorcycle Engineers till hans hem i Nordirland som han besökte varje helg. Därmed blev vi bara strandsatta 5 dagar i Galway pga detta. Annars hade det tagit veckor att få fram en ventil till Galway. På det sättet fick vi kolla lite extra på Aranöarna.
Sorry, lite off topic, men jag kan tänka mig att det intresserar Molly en smula. Tråden handlar ju egentligen om vibrationer i Raz's maskin.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12 - Ort: Brottby
Re: regelbunden tvättbräda
Jag har ju redan kapat min egen tråd det är aldrig fel att driva från ämnet. Det är kul med Guzzis med historik. Jag har ofta undrat vad i hela världen min hoj varit med om. Muttern till kamkedjedrevet på oljepumpen satt med M8 med fel stigning och därmed gängpaj förstås, och limmad med typ kontaktlim. Fick jag vittring på vem som låg bakom den manövern skulle jag rekvirera tjära och fjädrar.Bengt C skrev:Sorry, lite off topic, men jag kan tänka mig att det intresserar Molly en smula. Tråden handlar ju egentligen om vibrationer i Raz's maskin.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!