tickande

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

tickande

Inlägg av do 1 »

Är det någon som vet /har en ide`varför min calle 02a med 5000 mil tickar så förbannat på höger avgas?Det låter som on jag har 0,7 i spel,har dragit runt motorn och mätt på olika ställen ifall att det skulle vara en grop i rampen men nej.Testat att ställa spelet med indikatorklcka på vippan direkt ovanför ventilen för att på så sätt få ett exakt spel,eftersom någon sa att det kunde vara en grop där vippa och skaft möts och visa fel när man ställer med bladmått.Har till och med provat att ställa ned till 0,1 med noll skillnad i tickande.Nu är ideèrna slut och jag börjar undra om det kan vara något annat som låter likadant.Har åkt guzzi sen 1981 så jag vet att dom rasslar från ventilerna,men ingen av dom 5 jag har haft innan har ens varit i närheten av denna.Det är ingen med hydruallftare,kan även nämna att spelet ökar lite hela tiden,har nog ställt ner 0,5 sista 1500 milen(har aldrig ställt så mycket på någon av de andra) men tycker att det borde gå snabbare om kammen är på väg ner.Några förslag på vad det kan vara?Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: tickande

Inlägg av Raz »

0.5 på 1500 mil :shock: menar du inte 0.05 åtminstone? Det lär nog vara läge att gräva lite djupare i det i alla fall. Jag vet väl inget egentligen men jag skulle lyfta toppen och titta på ventil, säte och stötstång. Och kamföljaren eller vad det heter på svenska. Det borde väl vara i den trakten det är problem om spelet ökar.

Kan en ventilfjäder gå av? Skulle man se det utan att plocka isär tro?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: tickande

Inlägg av do 1 »

Nej,5 tiondels millimeter(0,5) på 1500 mil,och det kommer i perioder,eftersom jag har kollat väldigt ofta (ca 300 mil!!)med tanke på tickandet.Det kan ligga still i 600 mil för att öka 0,3 nästa 300 och sen ligga still igen i 500 osv.Dålig olja är det inte,Elf kör jag på,men ingen olja är dålig i dag.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: tickande

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Morron.

Har du kollat om ventillyftarens spel mot axeln den roterar runt inte är för stort?

Är det avgasventilen som spökar?
Vet ju inte hur det låter men tror jag hade ett liknande problem. Det var ventilstyrningen som var utsliten.
Det resulterade i att det tickade oavsett vad jag gjorde med spel.

Slutade med byte av styrning 9 Euro samt ventil 25 Euro samt 500 spänn hos en motoreparatör där han pressade ur den gamla styrningen o slipade in ventilen åt mig. Se upp med chimsning av spelet/förspänning för ventilfjädren. Extra chims kostade ca 1 Euro stycket.

Nu tickar hon så där lagom gott igen.

Lycka till
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: tickande

Inlägg av do 1 »

Ventilstyrningen har jag fanimej inte tänkt på,visst är det avgas som tickar.Hur kom du fram till det på din?Jag har ingen oljerök vid start som jag alltid trott var en signal att byta, men man lär sig alltid något nytt.Bytte du till orginal eller?Det finns ju en massa olika material att välja på,det kan också förklara att spelet ändrar sig olika beroende på ventilens läge.Men det blir ett vinterjobb och iså fall tar jag båda topparna.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: tickande

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Morron Stefan.

Precis som du tyckte jag helt plötsligt att den tickade för mycket. Och ibland kunde det minska.
Vet att jag försökte ett par gånger o ställa ventilerna men det hjälpte aldrig.

Någon oljerök var det aldrig tal om o tändstiften såg helt ok ut.

Köpte styrningar, ventiler, chims till fjäder från Stein Dinse. Finns lokala "förmågor" som rpånglar uut dem men de ville ha 500 spänn bara för 1 styrning. Itsället för 80 spänn! Sedan skall vi inte prata om ventiler samt göra jobbet!
Missade att det sitter en låsring (c-ring) runt ventilstyrning mot topplocket men det gick tydligen att återanvända den efter att reparatören tryckte ut styrning innifrån o ut.

Fick också köpa nya tätningar mot cylinderfot, topplock mot cylinder samt gummiringar runt gängpinnarna toppen o cylindern sitter på.
Lyfte även av cylindern o rensade kolvarna från sot o beläggningar. Sken som silver när jag var färdig.
Se upp med de små gummiringarna/tätningarna om du lyfter av cylindern så de inte ramlar ner i vevhuset.

Se upp med ventiltallrikens storlek. Vet inte hur det e på din motor men på min Sport 1100 ie så fanns det 2 olika stora.(?????!)
Valde dock den mindre enligt spec i min handbok. Tror den var 39,5 mm i diameter.

Allt som allt ett ganska snabbt jobb bara man har någon som kan pressa i de nya ventilstyrningarna, slipa in ventilen o provtrycka.

Sen e det bara till o smälla ihop prylarna igen, trycka på starten o hon sjunger som en mustig operasångerska igen! Visst e det gött med enkel 2ventilsteknik o stötstänger.

Hoppas det går bra.

Mvh
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: tickande

Inlägg av do 1 »

Har fått lära mej något nytt angående ventilstyrningar,hur man kontrollerar dom utan att ta av toppen.Man tar ett tändstift och plockar bort porslinet,sedan svetsar man fast en hane till en luftslangnippel,skruvar i tändstiftshålet i topppen och ställer manometern på komressorn på ca 3 bar.sedan ska man kunna ta av ventilfjädern utan att ventilen ramlar ner(båda ventiler måste vara stängda).Fan vet om det funkar?men ska testa innan jag lyfter topparna i vinter,går det så är det ett snabbt sätt att kolla,går det inte så får man i alla fall ta av toppen så ingen skada är skedd.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: tickande

Inlägg av Raz »

Vilket partytrick! 8)

Men om ventilsätena och ventilerna tätar väldigt bra så borde de väl kunna hålla sig kvar trots att ventilstyrningarna läcker som kräftburar? Fast de kanske sällan tätar bra under sådana förhållanden...
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
do 1
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 apr 2007, 11:25

Re: tickande

Inlägg av do 1 »

Visst är det.Killen som berättade är väldigt duktig på motorer så jag har ingen andledning att tvivla egentligen.Sen får man väl hitta på en egen ventilbåge av något lämligt plattjärn som bockas och fästs i ventilkåpsfästena,en del av en skruvtving,lite rörbitar,ett par pilsner,så löser det sig nog.Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: tickande

Inlägg av Nicke »

Tryckluftstricket fungerade utnärkt för mig när jag bytte ventiltätningar på en B20 motor i de sena tonåren, dvs. häromnyligt...:-)

(Dumt nog missade jag det där pilsnertricket...)

Skruvade fast ett plattjärn med distanser och skar till och bockade en "gaffel" att bända ner fjädrarna med av ett annat.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Re: tickande

Inlägg av Peter »

Har gjort sammalunda för att byta ventilstyrningspackningar (en liten mössa som sitter ovanpå ventilstyrning med en gummiring som tätar något runt ventilskaftet) på en Audi80 - dvs man skulle ta bort ventilfjädrarna utan att ta loss toppen. Funkar kanonbra (även om jag nog hade 6-7kg tryck) om man först knackar till själva ventilfjädern och fjäderbrickan så att de lossnar lite från knastren. Annars så kan fjäderbrickan sitta tillräckligt fast i knastren för att trycka ner ventilen trots mottrycket när man skruvar ner grejorna med hjälp av sin hemmabyggda ventilfjädersompressor... (eller bräckjärn eller vad du nu använder)
/Peter
Skriv svar