Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

conny
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2007, 20:27

Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av conny »

Någon som har erfarenheter av Bitubos nya ojusterbara framdämpare
http://www.sd-tec.de/catalog/popup_image.php/pID/1646.

Verkar vara dessa och FAC att välja på eller finns det några andra ???

Helst hade man kanske velat ha någon form av justeringsmöjlighet.......

Conny
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Bengt C »

Min Le Mans III gaffel saknar nästan dämpning nu. Jag vill minnas att det var ungefär likadan för två år sedan. Den blev betydligt bättre av att bara byta olja och packboxar. Jag fattar egentligen inte varför, eftersom oljan inte har någon dämpande funktion i Le Mans gaffeln. Jag ska peta i ny olja, förhoppningsvis redan i helgen. Återkommer med rapport.

Någon annan som upplevt att byte av gaffelolja förbättrat egenskaperna mer än förväntat? Eller är det jag som minns galet? (För två år sedan läckte en packbox, dock inte så denna gång.)
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Bengt C »

Jag bytte gaffelolja igår och tycker att hojen känns något bättre. Mindre "flaxig" i upp/ner riktning fram. Men jag vet faktiskt inte. Jag bytte på samma gång bägge däcken. Åsså tankade jag också, vilket tynger ner fronten en aning. Så det är svårt att säga med säkerhet vad oljebytet är värt. Men gaffeln jobbar på något egendomligt vis lite bättre, trots att den inte läckt olja. Blir verkligen gaffeloljan dålig och ska man märka det på en Le Mans (som ju har lösa dämpare innuti gaffeln)?

Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig av en Le Mans gaffel. Om jag gör som man brukar på en bil; Trycker ner och sedan släpper, så går den inte tillbaks direkt (som friska bildämpare gör). Den gungar upp en gång och sedan tillbaks. Rent spontant känns dämpningen dålig. Men trots det är hojen klart stötig ute på vägen. Den är inte "gungig" under färd, men dyker en del då man bromsar. Är det normalt, bra eller dåligt?

(Minns att min R100RS dök flera meter vid inbromsning. Kände direkt igen beteendet då jag provade en K100 vid samma tillfälle då jag köpte LM3:an. Behövde bara köra 100 m med BMW:n för att fatta attt så ville jag inte ha det.)
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Raz »

Jag tyckte min hoj (trots att den har en del valmöjligheter) dykte lite väl mycket, fast den har bara bottnat en enda gång och det var i ett rejält potthål i låg fart. Men jag börjar tro att det är normalt. Funkade alldeles utmärkt på bana också, gaffeln ska ju komprimeras (lagom) mycket vid inbromsning inför kurva. Men den gungar nog inte när man släpper den iofs.

Angående oljebytet kanske det av nån anledning blir mindre stiction vad det nu heter på svenska. Initialfriktion? Nä det låter löjligt :|
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Nicke »

Min LM III:a Komprimeras väldigt mycket vid inbromsning om jag inte har luft i de inbygda Bitubodämparna.

Att fylla luft i dem med en vanlig kompressor är i princip helt ogörligt. Dels är man rädd för att spränga packningarna, dels så pyser hälften av luften ut när man kopplar loss nippeln. (Med anledning av den förstnämnda orsaken kan man ju inte heller överfylla för att kompensera för den sistnämnda...)

Men då kan man köpa en gaffelpump till trampjonne t.ex. av märket Spectra (249:-)
Pumpen är naturligtvis utrustad med manometer. Men det som gör att den blir så funktionell är att den stålomspunna slangen och den smarta nippeln gör att man kan fylla väldigt exakt utan minsta tjuvpys vid frånkopplingen.

Nippeln är konstruerad så att du skruvar på den på ventilen (fullflytande upphängning) därefter skruvar man ner en centrumskruv som påverkar ventilkäglan. När man pumpat klart gör man såklart operationen i omvänd ordning. Behöver man lätta på trycket så finns det en väl fungerande evakueringsknapp att pilla på.

Helt klart en självklar investering för alla som har behov av exakta fyllerioperationer... :idea:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Bengt C »

Nicke: Strålande tips det där med pumpen! Som du beskriver är det svårt att fylla gaffeln med en vanlig kompressor. Det resulterande trycket kan nog bli precis vad som helst mellan 1..4 kp/cm2. När den där vintern kommer då jag faktiskt ska ägna mig åt hojen (jag blir pensionär om 20 år...) så tänkte jag koppla en liten gasackumulator till gaffeln. Det är säkert väsentligt lättare att fylla gaffeln om den kommunicerar med en behållare på några deciliter. Typ en liten sprayburk, eller något aningen kraftigare (kanske ett ramrör?)
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Bengt C »

Jag petade i lite luft i gaffeln på måfå och hojen känns betydligt bättre.

Dessutom skulle jag besiktiga härom dagen. Så jag tog ner bakfjädringen från den "skjutsläge" den haft permanent sista säsongerna. Detta så att besiktningsgubben inte skulle falla inåt i första kurvan. Båda åtgärdena tillsammans förändrade hela hojen rejält till det bättre.

Jag måste fixa verktyg så att jag lättare kan anpassa bakfjädringen till rådande förhållanden. Jag har några gamla Öhlin Stree-Line (tror jag de heter?). Jag kollade lite med någon MC firma en gång i tiden , men de sa att man inte kunde köpa de där flimsiga haknycklarna i plåt separat. Någon som vet var man kan hitta något liknande verktyg?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Raz »

En hojskrot borde ju ha drivor med såna från olika verktygssatser. Inte för att det dräller av hojskrotar precis.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
conny
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2007, 20:27

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av conny »

Ingen vet alltså, får jag väl tolka svaret som, eftersom tråden egentligen handlade om något annat.
Pump med mätare finns att köpa hos Roffes också. Tycker man att det är lyxigt funkar det med cykelpump och lufttrycksmätare från tex Biltema också .........

Men till saken, ingen har alltså köpt en ny Bitubo ojusterbar dämpare till en LeMans 1000 och upplevt någon stor skillnad jämfört med original.

Som inlägg till föregående tråd vill jag tillägga att även kolla de hydrauliska dämparna, tätningarna alltså, mina läckte som såll. Var gång de komprimerats har de tydigen sprutat ut en skvätt olja som ansamlats i benen.
Körmässsigt märkte jag dock ingen skillnad eftersom de faktiskt fungerat ändå, jag vill ha en hård dämpning men saknade en viss följsamhet, stabilt, men en del studs om man säger så. Kollade med Bitubo och det finns packningsatser att köpa men eftersom jag har mina dubier om varför man gått ifrån de justerbara dämparna skickade jag ut min fråga i cyberspacet. Med justerbar menar jag då inte de med lufttryck styrda returen, utan de med en liten ratt , LeMans IV &1000, justerar retur på gaffelbenet. På min hoj kände jag en viss men inte stor skillnad vid justering, jag vet inte varför men det kunde ju bero på mängden kvarvarande olja lika mycket som bla gravrost på delar av justermekanismen . Därför står jag i valet o kvalet att byta system eller köpa original därav den ursprungliga frågan ...................Någon som vet något om...
Börje.l
UppKomling
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 aug 2008, 09:52
Ort: Gryttinge

Re: Nya stötdampare fram, Le Mans 1000

Inlägg av Börje.l »

Jag rekommenderar att man även byter gaffelfjädrar till progressiva när man byter insatser. Jag bytade på en LM4-85 för ett par år sedan och cykeln blev mycket stabilare att köra. Insatserna var Bitubo:s , ej ställbara.
Skriv svar