Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av Anders »

Kan man sänka bakfjädringen så att kardanen är mer parallell med svingen och marken när man sitter på,genom att enbart sänka förspänningen ?
Är det inte bara att skruva åt fjädern så att säga,så att den blir kortare?
Nån som har provat?
Jag tänkte samtidigt sänka gaffel benen så att de sticker upp ca 1-2cm i gaffelkronan för att balansera.
Hela anledningen är att jag vill bli av med vibrationer runt 3500 varv i fotpinnar och styre,som sägs uppstå när kardanen inte är alltid lutar nedåt så att säga.

Är det här skitsnack eller fungerar det?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av Raz »

Anders skrev:Kan man sänka bakfjädringen så att kardanen är mer parallell med svingen och marken när man sitter på,genom att enbart sänka förspänningen ?
Är det inte bara att skruva åt fjädern så att säga,så att den blir kortare?
Nån som har provat?
Jag tänkte samtidigt sänka gaffel benen så att de sticker upp ca 1-2cm i gaffelkronan för att balansera.
Hela anledningen är att jag vill bli av med vibrationer runt 3500 varv i fotpinnar och styre,som sägs uppstå när kardanen inte är alltid lutar nedåt så att säga.

Är det här skitsnack eller fungerar det?
Jo, bröderna Kardan (Axel och Knut) vill gärna vara så raka som möjligt vid "cruising". Jag har minsta möjliga förspänning för jag väger bara 70 kg (torr :wink: ) men jag har inte kollat vad det egentligen blir för vinkel när jag sitter på. Men om du skruvar åt fjädern så höjer du ju förspänningen, eller missförstår jag dig :?:

Jag har även lyft gaffeln 10 mm i styrkronorna. Det blev kvickare styrning, klart bättre. Jag ska nog prova 60-profil i bak och då bör man nog sänka lika mycket till för att kompensera det. Daytona RS har 60-profil och 10 mm lyft gaffel enligt spec.

Men först och främst, har du bra synk vid 3500 varv? Det gör ju stor skillnad.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av Anders »

Tack för svaret Raz,du missförstår mig nog bara för att jag förklarar illa med bakfjädern.
Jag har inte manualen här men ,skruva spänningen åt det hållet som gör fjädringen lägre.

Jag väger 80kilo så det är nog ingen jätteskillnad,det du gjort med gaffel och bakfjäder borde funka för mig också då.
Som det är just nu har jag ganska snabb styrning så det vill jag inte bli av med,så därför får jag nog sänka ner gaffeln också.

Jag har nog inte så bra synk i och för sig,ska lämna in den på service+byte av växellåda i början av juli hos Italia bikecenter i Arboga och sen mappa om med uppdaterad luftburk och avgassystem.Efter det får jag se vad som händer.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av GuzziKungen »

Att sänka hojen med hjälp av förspänningen är inte helt utan bieffekter.
Något jag fick erfara då jag sänkte förspänningen på frugers V11 Lemans.
Hojen blev "svajig" och inte lika trygg i kurvtagningen :?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av Raz »

GuzziKungen skrev:Att sänka hojen med hjälp av förspänningen är inte helt utan bieffekter.
Något jag fick erfara då jag sänkte förspänningen på frugers V11 Lemans.
Hojen blev "svajig" och inte lika trygg i kurvtagningen :?
Nä det gäller ju att ha med sig resten också så helheten blir rätt. Och man ska inte köra helt utan förspänning heller, om jag minns rätt är 10 mm minimum på en Sporti.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Sänka bakfjädringen på 1100sport inj

Inlägg av Anders »

Man tackar för tipsen.
Jag får vara försiktig med förspänningen bak då.
Bra att veta.
-Anders
Skriv svar