Märks effekt ökning innan mappning?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Anders »

En liten fråga.
Märker man bara effekt ökningen efter custom mappning eller märks det direkt vid första provturen?
Jag har gjort hål i locket på luftburken efter rekomendationer av en kille som heter Phil A.Det ska efter mappning ge 5hk från 3000-7000 varv.
(Hans inlägg med bilder är längre ner på sidan)
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/v ... ht=exhaust
Grejen är den att jag har bytt avgassystem från stucchi mellanrör till mistral dämpare som även det ska ge en del vrid,till Staintune system med mistraldämpare.Skillnaden märktes direkt när jag bytte avgassystemet till Staintune(Mycket bättre gasrespons och mer drag från 3000-5000varv)innan mappning än stucchi varianten.Jag blev riktigt förvånad faktiskt.Jag trodde de varianterna var likvärdiga.
Tacksam för tips,jag har fram till tisdag på mig att bestämma vilket lock jag ska använda till luftburken.
Jag har tid hos Italia bike center då.
-Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Raz »

Gjorde du "trattarna" (bellmouths) också? De är väldigt viktiga enligt Phil men jag prioriterar kall luft så jag har inte gjort dem. De där hålen däremot är nog vettiga, det är tydligen en obra resonans i burken utan dem. Phil har lagt ned mycket jobb på det där. Han gör väldigt bra mappar till MyECU för Centauro och Sporti också. Fast han tar bra betalt för dem. Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Bengt C »

Raz skrev:...Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
Closed loop? Har du en bredbandig lambdasond alltså? (Lite udda på en motor som ska gå på AFR 12, eller?)
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Anders »

Raz skrev:Gjorde du "trattarna" (bellmouths) också? De är väldigt viktiga enligt Phil men jag prioriterar kall luft så jag har inte gjort dem. De där hålen däremot är nog vettiga, det är tydligen en obra resonans i burken utan dem. Phil har lagt ned mycket jobb på det där. Han gör väldigt bra mappar till MyECU för Centauro och Sporti också. Fast han tar bra betalt för dem. Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
Jajamän,locket ser ut precis som på bilderna ,men jag var tvungen att skära bort en hel del på trattarna för att de inte ska ligga emot tankens undre kanter.För tillfället ligger dom emot ändå men jag får väl skära bort lite till.

Märkte du nån skillnad innan mappningen med hålen i locket ,eller bara efter mappningen?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Raz »

Anders skrev:
Raz skrev:Gjorde du "trattarna" (bellmouths) också? De är väldigt viktiga enligt Phil men jag prioriterar kall luft så jag har inte gjort dem. De där hålen däremot är nog vettiga, det är tydligen en obra resonans i burken utan dem. Phil har lagt ned mycket jobb på det där. Han gör väldigt bra mappar till MyECU för Centauro och Sporti också. Fast han tar bra betalt för dem. Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
Jajamän,locket ser ut precis som på bilderna ,men jag var tvungen att skära bort en hel del på trattarna för att de inte ska ligga emot tankens undre kanter.För tillfället ligger dom emot ändå men jag får väl skära bort lite till.

Märkte du nån skillnad innan mappningen med hålen i locket ,eller bara efter mappningen?
Jag tyckte mig märka skillnad utan ommappning. Men det är svårt att inte påverkas av ljudet när man sätter snurr på rullen :shock:

Men när det gäller ljuddämparna (eller framför allt mellanröret) så märker man ju definitivt skillnad utan ommappning. Risken är kanske mest att man åker omkring med för mager blandning, det är ju inte så lyckat alla gånger. Fast jag har nog aldrig hört talas om nån guzzi som gjort hål i kolven för att nån moddat insug och utblås utan ommappning.

Jag har funderat på att den redan ligger emot tanken så det där blir ju inte så bra rakt av. Men om man värmer upp ordentligt (kokande vatten kanske) kanske man kan vinkla ned hela rören lite?
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 7 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:
Raz skrev:...Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
Closed loop? Har du en bredbandig lambdasond alltså? (Lite udda på en motor som ska gå på AFR 12, eller?)
Att köra en smalbandig vore ju udda. Jag har målvärden mellan AFR 12.3 och 14.05. Sensorn är en LC-1 med Bosch LSU. Jag har jämn och fin gång och bra drag från tomgång upp till varvstopp. Och en halvliter milen vid cruising. Inte så udda väl :mrgreen:

Det coolaste är att den mappar om sig själv utan knot när jag ändrar insug eller utblås 8)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Bengt C »

Raz skrev:...Att köra en smalbandig vore ju udda. Jag har målvärden mellan AFR 12.3 och 14.05...
... Inte så udda väl :mrgreen:
Det coolaste är att den mappar om sig själv utan knot när jag ändrar insug eller utblås 8)
Ok. Nej, inte udda i bemärkelsen fel. Jag tyckte bara att det lät lite ovanligt att över huvud taget köra closed-loop på en prestandamotor. Closed-loop brukar man ju i första hand använda för att få ett väldigt exakt AFR för att en katalysator ska fungera. Ska man mäta AFR runt 12 så är det en dyr bredbandig sensor som gäller. Då trodde jag att man använde den bara för att skapa en vettig mapp och att man sedan plockade bort sensorn och la den i lådan med dyra saker. (För att tas fram igen när motorn byggs om.) Jag känner inte till någon som efter mappning sedan kör closed-loop på AFR 12. Är detta vanligt med MyECU och Power Commander?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Raz »

Jo, lite udda är det kanske. Det är mest för att jag är tekniknörd och tyckte det var en ball idé. Och framför allt labbar jag fortfarande med målvärden. De italienska nysningarna går tex. att skölja bort helt och hållet, med bensin... Ett antal MyECU-användare kör så här i alla fall. Och massor med muskelbilar, Innovate har intressanta användarforum. Men när jag fått allt på plats och mappen är klar så är det förstås inget som hindrar att jag tar bort sensorn och kör open loop. Eller om sensorn skulle gå sönder, då slår jag om en dipswitch så är det open loop.

Hade jag tid och pengar skulle jag förstås köra closed loop i bromsbänk så att hela mappen blir fixad på kort tid. Men det måste vara en riktig bromsbänk, inte en fullgasrulle. Sedan kan man ju stoppa undan grejorna om man vill.

En annan idé jag har är att tanka E85 och låta systemet anpassa mappen efter det... kanske det räcker för att komma upp i hundra kusar på bakhjulet 8) Men aktionsradien blir lidande och man skulle helst höja kompressionen först.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Märks effekt ökning innan mappning?

Inlägg av Anders »

Raz skrev:
Anders skrev:
Raz skrev:Gjorde du "trattarna" (bellmouths) också? De är väldigt viktiga enligt Phil men jag prioriterar kall luft så jag har inte gjort dem. De där hålen däremot är nog vettiga, det är tydligen en obra resonans i burken utan dem. Phil har lagt ned mycket jobb på det där. Han gör väldigt bra mappar till MyECU för Centauro och Sporti också. Fast han tar bra betalt för dem. Jag kör closed loop med en grundmappning som är baserad på hans.
Jajamän,locket ser ut precis som på bilderna ,men jag var tvungen att skära bort en hel del på trattarna för att de inte ska ligga emot tankens undre kanter.För tillfället ligger dom emot ändå men jag får väl skära bort lite till.

Märkte du nån skillnad innan mappningen med hålen i locket ,eller bara efter mappningen?
Jag tyckte mig märka skillnad utan ommappning. Men det är svårt att inte påverkas av ljudet när man sätter snurr på rullen :shock:

Men när det gäller ljuddämparna (eller framför allt mellanröret) så märker man ju definitivt skillnad utan ommappning. Risken är kanske mest att man åker omkring med för mager blandning, det är ju inte så lyckat alla gånger. Fast jag har nog aldrig hört talas om nån guzzi som gjort hål i kolven för att nån moddat insug och utblås utan ommappning.

Jag har funderat på att den redan ligger emot tanken så det där blir ju inte så bra rakt av. Men om man värmer upp ordentligt (kokande vatten kanske) kanske man kan vinkla ned hela rören lite?
OK ,jag får väl se hur det blir efter mappning,jag kommer definitivt behålla det modifierade locket ändå.
Om man vill ändra formen på locket är det bara att värma där du vill att det ska ändras med en vanlig värme pistol,och sen forma eller böja,det funkar utmärkt.Så det ska gå ganska lätt att få bort rören från tanken.
Gott att höra att din MyECU funkar bra!
Anders
Skriv svar