Ventilspel på 1100sport ie?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Anders »

En fråga bara,ni som har 1100sport,kör ni med 0,10 insug och 0,15 avgas-ventilspel?
Det står att det ska vara det i instruktionsboken,men jag har hört att 0,15 resp 0,20 är bra.Det kanske bara gäller 4ventilare?
-Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Raz »

Jag kör med 0.20/0.25. Vet inte om det spelar så himla stor roll, men en liten teoretisk utläggning från Ernst om varför det skulle vara bra finns här: http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... t&p=137372
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Anders »

Tack för tipset Raz.Jag hade den på service och växellådsbyte hos Italia bikecenter och hans kommentar var att det var alldeles för stort spel när han kollade.Han sa inte hur mycket men det var antagligen olika på cylindrarna dessutom.Så han satte dom på 0,10 och 0,15 som instruktionsboken säger.Enda skillnaden jag märkte var att det var lite mindre motorbroms,mindre kompression?Kanske,jag vet inte.Men den går jämnt och fint.
(Och den renoverade Centaurolådan som sitter på nu är nästan lite för bra för övrigt,inget spårvagns ljud och grymt smidig :shock: ).

Om jag förstod Ernst rätt gör större ventilspel att kompressionen ökas och det blir stabil tomgång.
Tomgången har jag inga problem med ,men eftersom jag ska mappa om insprutningen på torsdag vill jag att den ska vara så bra inställd som möjligt före det.
Planen är att aldrig mer mappa om igen och bara serva och köra.

Jag får i och för sig en känsla av att det duger fint med ventilspelet som är nu och att jag nästan letar efter fel...
-Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Raz »

Jag kan inte riktigt påstå att jag märker något bättre med större spel. Men större är definitivt bättre än mindre. Jag gillar det han skriver om bättre kylning på avgasventilen. Det viktigaste är ju som sagt att de står lika - och att mappningen stämmer med spelet om man ska vara petig. Min ECU anpassar sig ju efter omständigheterna så det senare har jag inte behövt fundera över. Ernst är en riktig trimräv tror jag, och han kör med högre komp osv. och då kanske det spelar större roll.

Jag letar lite smått efter en låda. Vad som helst som är femväxlat duger har jag kommit fram till - den stora skillnaden på Centaurolådan är att den är "three-dog" istället för "six-dog". Som vanligt är jag som Dolph Lundgren och har ingen aning om vad det heter på svenska. Medbringare? Men jag ska nog kunna få i växlarna även om det är sex hundar ivägen. Förresten har jag hittat en Convertlåda på en skrot som det vore duktigt roligt att stoppa i min Sporti :mrgreen:

Men om några dagar bär det söderöver med min rakskurna rejserlåda. Jag brukar fnissa åt att den låter som att backa en Volvo Amazon i motorvägsfart. Vi får se om den vill leka handgranat på Autobahn. Förmodligen inte, det går säkert bra.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Anders »

Jag tror jag kör med 0,10 0,15 ändå,tydligen är det vad Italia Bikecenter,Biscaya Motor och RG Engineering i Falkenberg kör med och den går ju bra så varför inte.

Jag vet inte heller vad dom tre och sex hundarna heter,och inte heller TPS förresten,så det är nog lite Dolph i mig också.

Convert lådan,är det något liknande en T-låda,eller är den till och med fyrväxlad?
Några länkar som jag brukade leta växellåda i:
http://stores.ebay.de/Simones-Guzzilade ... idZ2QQtZkm

http://shop.ebay.co.uk/items/_W0QQ_nkwZ ... QQ_salicZ3

http://search.ebay.de/moto-guzzi-getrie ... sofocusZbs
Jag vet att det fanns en tysk internet butik också som jag brukade kolla,kommer inte i håg,tyvärr.
Sedan är ju förstås alternativet Rolf I Halvorsen som kanske har någon billig som han inte har renoverat ännu.
Lycka till med resan och använd rejält kraftiga boots ,helst skottsäkra:D
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Anders »

Jag har ett diagram förresten där man kan jämföra utväxlingen mellan de vanligaste
Guzzi lådorna från T3 till Breva.
Jag kommer inte ihåg vem jag fick den av tyvärr,kanske Paul Minnaert eller Fabio på COG forumet?.Jag kan emaila den om du vill.
Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Raz »

Anders skrev:Jag tror jag kör med 0,10 0,15 ändå,tydligen är det vad Italia Bikecenter,Biscaya Motor och RG Engineering i Falkenberg kör med och den går ju bra så varför inte.

Convert lådan,är det något liknande en T-låda,eller är den till och med fyrväxlad?
Convertlådan är tvåväxlad :mrgreen: men det är en automatlåda av samma typ som på bilar! Tänk dig en 1100 Sport med 80 hästar och en EU-moppe-låda :lol:

Vad det nu är värt så kan jag berätta att när jag kollade ventilerna inför min långresa så hade ena sidan ökat med 0.05 på båda. Jag vet inte om den tänker fortsätta med det men jag ställde ned båda till 0.10/0.15 igen för resan. Provturen visade ganska stor skillnad, lägre tomgång och mer italienska nysningar/ryckningar. Min ECU har inte hunnit kompensera mappningen ännu, vi får se hur det går. Kanske ställer upp dem igen på en campingplats nånstans 8)
DSC00678.JPG
DSC00678.JPG (61.1 KiB) Visad 3993 gånger
Vad det nu är värt, del 2: jag läste för länge sen ett tips om att man på 1100 Sport och Daytona kan fixa ventilerna utan att ta bort kåpan, man bara bänder upp den. Inte förrän nu begrep jag hur man gör: man lossar backspeglarna, tar bort skruvarna i tanken men låter skruvarna vid blinkersena sitta kvar (löst). Då kan man vrida hela kåpan runt de skruvarna, utan våld. Klart tidsbesparande! Se bild. Men glöm inte (som jag) att dra åt de där lösa skruvarna :roll: tur jag har köpt några extra.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Anders »

Bra tips med kåpan Raz.
2 växlad?! Det är ju ännu coolare!
Jag ska hämta hojen hos RG Engineering i Falkenberg i morgon ,fädig mappad,så det är för sent att ändra ventilspel för min del.(Ska bli spännande och se hur den blev)
Förresten så kom jag att tänka på att jag har en låda över.Min gamla.Ca 1300 mil ,spårvagns ljud på de flesta växlarna och värst på femman.
(Om du vill ha reservdelar eller så.)
Anders
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Bengt C »

Jag skulle kunna ge mig på en gissning om vad three-dog och six-dog betyder. I en MC-växellåda läggs växlarna i och ur mha klokopplingar. Alltså att ringar med tänder i axialriktningen förskjuts i förhållande till varandra så att tänderna går i ingrepp eller att de roterar fritt. En klokoplling heter på engelska dog clutch, eller något liknande. I synnerhet kallas ringanar för dog-rings. Jag skulle då gissa att det där med three-dog och six-dog helt enkelt avser hur många tänder klokopplingen har.

Raz: Jag e lite nyfis på din ECU setup. Jag ser den bredbandiga lambdasonden på ena avgaspipan. Har du en sond per cylinder, eller har du bara en sond lite asymmetrisk placerad? Om sistnämnda är det "uttänkt", eller råkade det bara bli så? (Jag funderar på att svetsa på ett uttag för lambdasond i tvärröret, bakom sumpen.)
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Ventilspel på 1100sport ie?

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Jag skulle kunna ge mig på en gissning om vad three-dog och six-dog betyder. I en MC-växellåda läggs växlarna i och ur mha klokopplingar. Alltså att ringar med tänder i axialriktningen förskjuts i förhållande till varandra så att tänderna går i ingrepp eller att de roterar fritt. En klokoplling heter på engelska dog clutch, eller något liknande. I synnerhet kallas ringanar för dog-rings. Jag skulle då gissa att det där med three-dog och six-dog helt enkelt avser hur många tänder klokopplingen har.

Raz: Jag e lite nyfis på din ECU setup. Jag ser den bredbandiga lambdasonden på ena avgaspipan. Har du en sond per cylinder, eller har du bara en sond lite asymmetrisk placerad? Om sistnämnda är det "uttänkt", eller råkade det bara bli så? (Jag funderar på att svetsa på ett uttag för lambdasond i tvärröret, bakom sumpen.)
Tack! Jag visste vad det betyder, bara inte vad det heter på svenska. Så går det när man är upplärd av Internättet. :roll:

Klokoppling alltså. Somliga kapar tydligen bort varannan klo på de gamla lådorna och får en tre-klo variant. Lättare att få i växlarna men dubbelt så stor belastning på varje klo förstås. Men en femväxlad guzzilåda har nog många hundra procent överdimensionering även för en toktrimmad Lemans.

Jag kör med en sond på höger pipa (och det är meningen att den bara ska se en sida, annars kommer man in i oöverskådliga problem om man kör closed loop) och räknar kallt med att vänstersidan vill ha lika mycket soppa. Jag får se till att köra med bra synk och sånt. ECU:n stöder dubbla sonder och separata mappar men upphovsmannen, Cliff, har provat det själv på sin Sporti och det är så små variationer att det är overkill. På en Ducati med större skillnad på förutsättningarna och i extremfallet olika långa avgasrör så kan det säkert vara vettigt med en sensor per pipa. Det finns Duccar i Sverige med MyECU råkar jag veta.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar