Andning slutväxel

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Andning slutväxel

Inlägg av Raz »

1100 Sport mfl har ju problem med övertryck i slutväxeln som kan resultera i blåsta packboxar och olja på oönskade ställen. Nästan alla jag sett har varit ombyggda på ett eller annat sätt. Min har en luftningsslang som går upp under sadeln men slangen är lite för tunn vilket gör att oljan inte gärna vill rinna tillbaka utan till slut läcker ut där uppe. Just nu har jag ett gammalt hederligt bensinfilter (ett sånt där genomskinligt ni vet) på slangen som hindrar oljan från att ta sig längre upp. Den idén fick jag från Jens på guzzitech.dk. Men problemet kvarstår att om/när slangen spricker eller lossnar från sitt fäste så pumpar slutväxeln ur sig mängder med olja rakt ut på bakdäcket utan att man märker det förrän man försöker svänga höger :shock: det har hänt mig en gång men jag hade tur.

Men här verkar vara en sjysst idé som jag ska prova: http://morini.com.au/phpBB2/viewtopic.php?p=19783

Det är egentligen ingen ventilation utan ett sätt att enkelt släppa ut övertryck (så blir det undertryck när den är kall och allt är gott).

Edit: En sån där ventil tillåter väl inte undertryck, så man måste pysa den vid varje körning. Det verkar ju inget bra. Jag fnular vidare.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Re: Andning slutväxel

Inlägg av Bengt C »

Undrar om denna problematik gäller min LM3 från -83. Jag har ingen aning om huruvida jag har övertryck där eller ej. Vet inte heller om packboxen är annorlunda. Kanske är den känsligare på 1100 sport och de där hojarna med en mer sofistikerad kardanlösning?

Vad tror du om det här då? Skulle det kunna funka? Ser elegant ut i alla fall. Har sett att sådana avluftningar används i bilindustrin också.
Skriv svar