Vevhusvent Quota

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Stefanv11sport »

Ja isåfall får det bli ett mudderverk/Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Raz »

day-rs skrev:Enligt daes o Dynotec är oljepumpen en svag länk i guzzimotorn!kan bli dyrt o inte kolla den noga/Daniel...
Om jag fattat rätt så är pumpen (och kanske framför allt dess drivning) på Daytona RS och Centauro (gamla 8V alltså) av racklig kvalitet och konstruktion, eller svag länk som du säger, men det gäller inte den vanliga pumpen. Det finns visst kit för att bygga om till V11-pump.

Men för att återgå till ämnet, är inte Quotan en spineframe? Eller är jag helt ute och cyklar. Är det här problemet specifikt för Quota bara?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av hassew »

Hej
Spineframe! Vilket mörker! Detta måste redas ut! ;-)
Skäm åsido. Så ovanlig som Quotan är så är det väl bara ägarna som känner till hur ramen ser ut, om ens dom! Quota har faktiskt en helt egen unik ram.
Kolla in reservdelskatalogen på Greg Bender´s sida nedan
http://thisoldtractor.com/gtbender/mg_m ... a_1100.pdf
Sid. C9, C15,D5, E9, visar ram och sving. Bakom styrhuvudet, mellan rambalkarna syns samlingsburken som alltså är en del av ramen.
Sidan B9 visar det diskussionen handlat om. Nr 31 är vevhusvent.slangen som går från vevhus till burk. Nr 34 (2st) går från topparna till burk. Nr 37 går från burk via botten på luftrenarburken och mynnar under hojen. Teorin är att ramen rostar inuti och rostflagor sedan på något sätt letar sig ner i vevhuset resp. topparna. Alla verkar inte ha detta problem, men bara tanken att det kan ske känns inte kul. Utredning följer!

Hasse / Björkeberg
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Hej igen!
Är det någon,som har förslag på hur man skulle kunna göra ren samlingsburken?Jag har blåst med tryckluft,kört in en magnet i det grova röret,som står i förbindelse med vevhuset,och fått ut en massa skit genom dessa åtgärder,men det har inte varit tillräckligt,eftersom det har gått ner partiklar efter dessa åtgärder.Nu tänkte jag eventuellt gora två hål.Ett på ovansidan,och ett under,som jag kan sätta lock på,och som jag kan använda till rengöring och inspektion.Dimension ca 20-25mm.Förslutes med någon typ av gummiexpander.
Någon som har andra förslag?
per-erik
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Nicke »

Jag tycker vi skall skänka en medkännande tanke till alla de som kör nipponcyklar där samma olja betjänar och vispar runt i både motor och växellåda. Där måste det finnas en massa metallflisor som badar oljebad och gör gott... :roll:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av Raz »

He he, ja det är ju isåfall en siamesisk tvilling-spineframe. Men en vanlig spineframe borde också kunna rosta för där är ju också ramen kondensator för oljan. Jag kan tänka mig att risken är större om man kör korta turer. Det finns alla möjliga problem med att köra en Guzzi ett par mil i taget (tex. vid ganska kort pendling).

Jag gjorde med framgång ren en moppetank (från en Nyman Novolette) från rost genom att hälla i olja och lagom vasst och stort grus, och sedan skaka den som en kastanjett i så lång tid att det ringde i öronen i en vecka efteråt. Det skyddade väl inte mot fortsatt angrepp men allt löst försvann så den inte satte igen filtren hela tiden. Men den metoden är ju lite jobbig om man ska skaka hela hojen :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av hassew »

Hej igen
Angående om rost är magnetiskt eller inte så hittade jag detta på det allvetande "nätet", med ursprung från Umeå universitet.
Om man nu kan lita på norrlänningar!? ;-D
http://school.chem.umu.se/Experiment/P156
Det handlar egentligen om att utvina järn ur järnberikade frukostflingor!!!!
Citat:
"Det är bara järn som rent grundämne som är magnetiskt. Järn som rostat (järnoxidhydroxid) är inte magnetiskt."

Att rost kan verka magnetiskt i alla fall måste väl i så fall bero på att det finns järnmolekyler kvar i rosten som inte har oxiderat.
Detta är ju intressant men faller kanske under avd. meningslöst vetande. Det löser ju knappast problemet med våra kära Quotor. Eller hur per-erik?
/Hasse
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Hej!
Är det någon som vet hur ventburken ser ut inuti?Är det bara en tom burk med in-och utgående rör i olika nivåer.Eller är det ännu en backventil på det grova inkommande röret.Om det är så ,så är min paj.Detta kan ju förklara varför rost har gått tillbaka till vevhuset,även när returen till topparna är blockerad.Ska ut i garaget och kolla vevhuset igen.Har kört ca30mil
/per-erik
per-erik
Guzzifantast
Inlägg: 60
Blev medlem: 21 mar 2008, 11:40

Re: Vevhusvent Quota

Inlägg av per-erik »

Är just återkommen från garaget.Resultat av koll:Kunde inte finna några magnetiska partiklar i vevhuset,men i den lilla plastflaskan,som jag satt i ändan på den nya returen från ventburken, fanns en del,som fastnade på magneten.Ingen olja,men ca 1,5cl vatten.Detta vatten skulle ju egentligen ha gått tillbaka ner i vevhuset! Vatten är ju inget bra smörjmedel,så jag rekommenderar alla att modifiera sina vevhusventilationer genom att blockera returen till topparna och leda ut den i det fria.
Hälsningar per-erik
Skriv svar